Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157032 keer)

0 gebruikers (en 6 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #330 Gepost op: 4 oktober 2009, 18:15:27
Citaat
Reddingsboot slaat om bij hulppoging

ANP
Gepubliceerd op 01 november 2006 13:27, bijgewerkt op 1 november 2006 13:28

DEN HELDER -
De Amelandse reddingsboot Anna Margaretha van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij is woensdagochtend omstreeks 08.40 uur op de Waddenzee in zwaar weer omgeslagen. De reddingsboot rukte uit om een Duits schip dat in de buurt van Rottemerplaat in de problemen was geraakt bij te staan.

Het Kustwachtcentrum in Den Helder meldde rond kwart voor negen dat het reddingsschip plotseling van de radar verdween en er geen contact meer te krijgen was met de bemanning. De kustwacht zette daarop een helikopter in om de boot te zoeken. Ook Duitsland assisteerde met twee heli's.

Rond half elf kreeg de Nederlandse heli de reddingsboot, die inmiddels weer rechtop in het water lag, in het vizier. Via een mobiele telefoon is er contact geweest met de bemanning. ‘Op wat lichte verwondingen na is iedereen in orde’, aldus het Kustwachtcentrum. Omdat het schip is uitgerust met een zogenoemd kantelsysteem, kon het zichzelf uit het water oprichten.

Door het omslaan viel alle communicatie- en navigatie apparatuur aan boord uit. De helikopter wist het schip naar de haven van Ameland terug te loodsen.

Door de hevige noordwesterstorm op de Waddenzee en Noordzee, die golven van ruim acht meter hoog veroorzaakte, raakten woensdagochtend verscheidene schepen in de problemen. Rond 11.00 uur waren alle onfortuinlijke vaartuigen terug aan wal of was de situatie op zee onder controle gebracht. Dat meldde het Kustwachtcentrum in Den Helder.

Het was om precies te zijn zes mijl ten Noorden van de Rottermerplaat. Dat is bij de Waddenzee. Niet precies op, maar wel bij.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #331 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:38:19
ik neem aan dat je het incident met de KNRM boot van Ameland bedoeld?
Dat was op de Noordzee en niet bij de wadden ;)
Misschien wel op de grens, maar volgens mij moeten alle boten van de knrm de rug nummers doorgeven.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #332 Gepost op: 4 oktober 2009, 19:57:00
Misschien wel op de grens, maar volgens mij moeten alle boten van de knrm de rug nummers doorgeven.


In de praktijk geven de kleine boten zoals de Gooier en de Orca de nummers niet over 16 door. Vaak wordt ook gevraagd de nummers telefonisch door te geven als het druk is. Niet iedereen bij de kustwacht is onverdeeld blij met de Lingo over 16.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #333 Gepost op: 4 oktober 2009, 20:33:14
Dit radiofragment over de aanvaring met de Leliegracht met de Botter van Urk begint met het verzoek van de Kustwacht om de bemanningsnummers telefonisch dor te geven..


Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #334 Gepost op: 4 oktober 2009, 22:27:29
Zo, en dit is nog even de oefening bij Zeewolde.

Let hoe moeilijk het is zoiets goed te rapporteren. Een goed sitrap blijft lange tijd uit. "desnoods moet U zich met geweld maar uit de haven werken, ik heb U nu hier nodig" is ook een interessant gegeven.

Boeiende oefening....


Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #335 Gepost op: 4 oktober 2009, 23:06:01
In de praktijk geven de kleine boten zoals de Gooier en de Orca de nummers niet over 16 door. Vaak wordt ook gevraagd de nummers telefonisch door te geven als het druk is. Niet iedereen bij de kustwacht is onverdeeld blij met de Lingo over 16.

Henk
beste .... jazeker geven ze dat door
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #336 Gepost op: 5 oktober 2009, 01:00:19
Zo, en dit is nog even de oefening bij Zeewolde.

Let hoe moeilijk het is zoiets goed te rapporteren. Een goed sitrap blijft lange tijd uit. "desnoods moet U zich met geweld maar uit de haven werken, ik heb U nu hier nodig" is ook een interessant gegeven.

Boeiende oefening....


Henk
Dank je.vond ik ook. Ik hoop dat er vaker van deze oefeningen gehouden worden.zitten heel veel leermomenten voor alle instanties in.
nogmaals een compliment voor de bemanning van de P87
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #337 Gepost op: 5 oktober 2009, 12:17:06
Citaat
"Het was om precies te zijn zes mijl ten Noorden van de Rottermerplaat. Dat is bij de Waddenzee. Niet precies op, maar wel bij"
Deze fout maken zoetwater schippers wel vaker met als gevolg dat het incident ipv op de waddenzee, op de noordzee blijkt te zijn. Zonde van de tijd en zonde dat dan mogelijk de verkeerde KNRM stations gealarmeerd zijn.
Lijkt misschien gezeur van mij maar dit soort foute posities worden dus heel vaak zo door gegeven.
Het IJsselmeer is ook niet het Markermeer ;)

Citaat
"In de praktijk geven de kleine boten zoals de Gooier en de Orca de nummers niet over 16 door. Vaak wordt ook gevraagd de nummers telefonisch door te geven als het druk is. Niet iedereen bij de kustwacht is onverdeeld blij met de Lingo over 16."
Als voor het uitvaren de nummers bekend zijn moet je deze altijd via de telefoon door geven. Hoe minder VHF 16 bezet is hoe beter.
Bij oefening ook niet Den Helder Rescue op roepen maar Nederlandse Kustwacht.


http://www.search-and-rescue.nl/index.php?p=episode&name=2009-10-04_aanvaringbotter_leliegracht.mp3

Uitstekend werk van de OSC aan boord van de KNRM Kapitein Hazewinkel!! O0 O0
(en dan te bedenken dat ze er ook nog die drukte op C2000 er bij hebben)


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #338 Gepost op: 5 oktober 2009, 18:19:33
Deze fout maken zoetwater schippers wel vaker met als gevolg dat het incident ipv op de waddenzee, op de noordzee blijkt te zijn. Zonde van de tijd en zonde dat dan mogelijk de verkeerde KNRM stations gealarmeerd zijn.
Lijkt misschien gezeur van mij maar dit soort foute posities worden dus heel vaak zo door gegeven.





was er dit jaar ook geen incident met dodelijke afloop,waarbij de knrm/kustwacht niet een kust reddingsbrigade heeft geallarmeerd om uit te varen, waardoor heel veel kostbare minuten verloren zijn gegaan?
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #339 Gepost op: 5 oktober 2009, 20:06:22
En wat bij nogveel meer incidenten gebeurd ???  :|


Joost