Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157135 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #370 Gepost op: 7 oktober 2009, 22:37:38
Ik wilde maar aangeven dat men niet met "de kustbrigades" landelijke afspraken kan maken als met "de KNRM".
Ik kan het mis hebben maar er staat me bij dat er maar één designated SAR party kan zijn voor een bepaalde taak, in dit geval dus de KNRM. Indien dit zo is houdt het dus in dat alle anderen NOOIT het niveau van samenwerkende organisatie zullen overstijgen, simpelweg alleen al om de reden dat zij veelal meerdere taken hebben. Niets verder ten nadele van alle organisaties (inclusief KNRM) maar mij bekruipt soms het gevoel dat het bij sommigen niet alleen gaat om de hulpbehoevenden maar er ook enige onderlinge nijd heerst en men soms het spelletje speelt "de mijne is groter dan de jouwe". Dat verklaart mogelijk ook dat ik hier zo weinig vrouwen zie terwijl die toch een zeker percentage van onze redders uitmaken.  ;)

Maar ehm, het verbaast me altijd weer hoe snel op dit forum de lading niet meer wordt gedekt door het onderwerp (ik doe hier overigens van harte aan mee).  ;D

Kees  8)
en waarom niet,als een kustbrigade een 24/7 bezetting heeft.Ook al zijn er brigade,s die maar een periode bezet zijn.

Volgens mij kan dat uit  meer dicipline's bestaan.

Ja zeker, dat noemen ze, eiland politiek,maar daar kom ik nog op terug.

Dat ben ik helemaal met je eens, ik doe er ook aan mee.op dit onderdeel.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #371 Gepost op: 7 oktober 2009, 22:41:40
Kees,

Ik denk dat er wel landelijk afspraken gemaakt kunnen worden, zie de afspraken m.b.t. kleurstelling, striping, etc.
Echter zullen een aantal kustbrigades hier niet in meegaan om verschillende redenen.

Wat mij opvalt is dat in onze regio hele goede afspraken zijn tussen de meldkamer / KNRM en reddingsbrigades. Bij jullie zie ik bij alarmeringen dat de KNRM voor ambulance vervoer wordt geroepen. Hier zou dus op landelijk gebied best wel eens over gepraat kunnen worden, alsmede de onkostenvergoeding hiervoor.
Dit alles via C2000 (zo blijf ik bij het onderwerp van dit item ;) ;D)
Ik ben het geheel met je eens dat de heilige huisjes belangrijker zijn voor een groep hulpverleners dan de daadwerkelijke hulpbehoevenden.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #372 Gepost op: 7 oktober 2009, 23:15:31
Wat mij betreft waaien al die C2000 palen vannacht nog om.  ;) Geef mij maar een openbaar middel zoals de maritieme VHF (heb de pest aan dat woord marifoon).
En niet teveel diensten die zich met vermeende kennis met zaken gaan bemoeien en zelfstandig goedbedoelde dingen gaan doen en zodoende alleen maar ruis op de lijn veroorzaken.

Overigens zitten we hier niet zo dik in het ambulancevervoer en als die ook nog op die boot mee moeten (als ze er al niet zelf als patiënt afkomen) en geruime tijd niet nuttig bezig zijn (en de gezondheidszorg is al zo duur).  :-\

Hulpverlening en reddingsacties vormen bij zowel Ron als mij een onderdeel van ons dagelijks (en nachtelijk) werk waarmee we onze bammetjes verdienen en we er dus sowieso iets anders tegenaan kijken dan de meeste vrijwilligers hier.

Kees  8) (genoeg gestrookt voor vanavond, snel te kooi, want binnen 6 uren roept de arbeid weer) truste een ieder.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #373 Gepost op: 7 oktober 2009, 23:27:11
Ik heb het hier in het nabije verleden meermaals met de kustwacht over gehad.

Het verschil tussen een reddingsbrigade- en een KNRM eenheid is de overeenkomst die de Kustwacht met de laatste heeft. De KNRM is één organisatie. Als Roemert een handtekening zet, geldt die voor alle stations.

De kustwacht zal nooit overeenkomsten aangaan met losse, autonome reddingsbrigades. Wat wel kan dat is dat er overeenkomsten aangegaan kunnen worden met/via de veiligheids regio's.

Maar bereid je maar voor: de kustwacht zal altijd de voorkeur uit laten gaan naar de KNRM dedicated search-and-rescue unit. Reken maar dat je dan af en toe flink moet slikken als reddingsbrigadeboot. Als jij meldt dat er niets met het SO aan de hand is, of dat de drenkeling gevonden is, de boot los gesleept: alle kans dat de KNRM boot wordt gevraagd door te varen om te kijken of dat wel werkelijk zo is.

Ik kan daar zelf nog al eens geïrriteerd door raken, maar zo lopen de lijnen nou eenmaal.

Dat werkt natuurlijk in de hand dat je er als "reddingsbrigade" ook graag bij wil horen, dan wordt je ook serieus genomen.

Lig ik met de Seeker bij een paar visnetten met een zeilboot er in, het is 's nachts en donker. Een KNRM boot komt er ook aan. Ik stel voor de dag af te wachten, de mensen aan boord vinden dat geen enkel probleem. Nee, zegt de KNRM boot, maakt vast en trekt het hele spul het meer op, met net en al.

Als daarentegen Menno een jacht aantreft in de fuiken, wordt hem wel drie keer op het hart gedrukt door de kustwacht toch vooral voorzichtig te zijn "die netten zijn wel van iemand, kijk uit dat u geen schade maakt" is het over 16.
(Het is een sloepje en de schroef zit maar net onderwater, en door de schoef linksom te draaien komt het net weer los.)

Verschil moet er zijn en is er ook. De kans is niet groot dat als jij de leiding krijgt over een zoekaktie bijvoorbeeld, dat de KNRM boot gehoorzaam mee gaat doen, die trekt dan hoogst waarschijnlijk zijn eigen plan en voert dat uit.

Daar zullen we mee moeten leven, accepteren en op inspelen want dat is niet anders, dat ligt begrijpelijkerwijs aan de positie die de KNRM nu eenmaal heeft.

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #374 Gepost op: 8 oktober 2009, 01:07:36
0703309   21:33:21   26-09-09   Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade
K.N.R.M. KNBRD Naarden  (Bemanning Johanna Smit en Ronduit) Gooi en Vec
0703029   21:33:21   26-09-09   Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7139 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade
K.N.R.M. KNBRD Huizen  (Bemanning De Gooier) Gooi en Vechtstreek
1735498   21:29:27   26-09-09   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (WEST + RB Naarden Gooimeer/IJmeer/Markermee
1735099   21:29:27   26-09-09   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant K.N.R.M. Hoofdkantoor IJmuiden)
1735064   21:29:27   26-09-09   VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO 2,STATION HUIWEST
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)  


Op het gevaar af dat ik gecorrigeerd wordt dat ik radioverkeer plaats waar het de laatste pagina's helemaal niet meer over gaat, toch maar even voorzichtig een probeerseltje, misschien zien de moderators dit door de vingers. Het heeft gelukkig met bovenstaande posting wel wat uit te staan.  ;)  ;D


26 oktober 2009 sloepje in de fuiken.  

21.33 alarm
21.40 uitvaren reddingsbrigade Naarden
21.43 uitvaren KNRM Huizen
21.44 uitvaren Jacht Service Huizen
22.09 ter plaatse
Henk


Jeff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 308
Reactie #375 Gepost op: 8 oktober 2009, 08:44:09
Wat nou toch steeds "een uur op een berger wachten". de berger hier is er binnen 6 minuten uit, dag en nacht.

21.33 alarm
21.40 uitvaren reddingsbrigade Naarden
21.43 uitvaren KNRM Huizen
21.44 uitvaren Jacht Service Huizen
22.09 ter plaatse
Henk

Ik tel er elf..


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #376 Gepost op: 8 oktober 2009, 08:56:24
Ja, en toch nog als eerst ter plaatse, goed he  ;)  ;D  ;D

Hij was net als Balke ellende die dag niet in vorm...

Henk


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #377 Gepost op: 8 oktober 2009, 10:24:26
Henk,

Hier in de regio hebben wij ons nut al bewezen en worden wij gewoon gewaardeerd.
We zitten echt niet als een klein jongetje: Wij willen ook meedoen.
Natuurlijk kan het altijd beter en zijn er altijd verbeterpunten.

Net als op de meldkamer ligt het bij een alarmering aan de centralist hoe er gehandeld word en dit geldt ook op het kwc.
Hier werkt het zo dat als de KNRM uitvaart en denkt dat de reddingsbrigade een toegevoegde waarde is, wij gealarmeerd worden.
Andersom natuurlijk ook. 8)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #378 Gepost op: 8 oktober 2009, 10:50:25
Henk,

Hier in de regio hebben wij ons nut al bewezen en worden wij gewoon gewaardeerd.
We zitten echt niet als een klein jongetje: Wij willen ook meedoen.
Natuurlijk kan het altijd beter en zijn er altijd verbeterpunten.

Net als op de meldkamer ligt het bij een alarmering aan de centralist hoe er gehandeld word en dit geldt ook op het kwc.
Hier werkt het zo dat als de KNRM uitvaart en denkt dat de reddingsbrigade een toegevoegde waarde is, wij gealarmeerd worden.
Andersom natuurlijk ook. 8)

Dat is mooi. Het zijn natuurlijk allemaal verschillende stations, die niet vergelijkbaar zijn kennelijk. Het zijn net mensen. Maar het zijn sterke schouders die de last van de macht kunnen dragen. Iedereen zet de KNRM op een voetstuk. De reddingsbrigade leden zijn de "vrijwilligers die goed werk doen". Bij KNRM'rs wordt de associatie door de reclame aangebracht van niets minder dan Helden. Iedere watersporter met pech wordt in de media een mens gered van de dood. 78000 mensen heeft de KNRM sinds haar oprichting zo al van de dood gered:


Citaat
De reddingsorganisatie heeft sinds haar oprichting in 1824 al meer dan 75.000 mensen uit noodsituaties op het water gered. Vanuit 42 reddingstations, zowel langs de Noordzeekust als aan de binnenwateren, zijn er ruim 1100 vrijwilligers die onder alle omstandigheden uitrukken bij een hulpvraag.

bron: KNRM

2009 - 1824= 185 jaar 75000 : 185 = 405 NOOD-situaties per jaar! Dat is dus pure propaganda, zo kom je dus op het zelf inelkaar gekuntselde voetstuk. Zo'n hoog getal, dat kan dus nooit, kijk de alarmeringen er maar eens op na. Daar kun je als reddingsbrigade niet tegen op, of je moet bij hun kind weggelopen ouders en teruggestuurde zwemmers mee gaan tellen als noodgeval .

De laatste tijd begint de bond ook met cijfers te goochelen, maar veel te laat, haal die jaren maar eens in.

Bovendien blijft de positie van de KNRM toegevoegde SAR-eenheid, wat op zich al de boten van KNRM op hoogte zet tov de boten van de reddingsbrigade.

Ik vind ook dat de meeste reddingsboten van de reddingsbrigade - vooral die met marifoon - gelijkwaardig zijn aan de boten van de KNRM, maar in de praktijk komt dat toch niet helemaal tot uiting, mede door de manier waarop de kustwacht (en de media) er mee om gaan.

"Wij doen nu eenmaal bij voorkeur zaken met de KNRM" is het officiële standpunt van de Kustwacht in deze. (maar wij zullen niet aarzelen in voorkomende gevallen gebruik te maken van anderen, zoals de reddingsbrigades).

Henk


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #379 Gepost op: 8 oktober 2009, 11:58:54
Kees,

Ik denk dat er wel landelijk afspraken gemaakt kunnen worden, zie de afspraken m.b.t. kleurstelling, striping, etc.
Echter zullen een aantal kustbrigades hier niet in meegaan om verschillende redenen.


En zelfs dat zijn niet echt 'landelijke afspraken': de bond heeft een deal gemaakt met BZK dat brigades die voldoen aan bepaalde eisen (kleurstelling, striping) bepaalde voordelen krijgen (geen wegenbelasting, rijden met blauw). En dan willen die zelfstandige verenigingen wel meedoen: als er iets te halen valt.

Als reddingsbrigades verder willen komen, zowel kust als binnenwater, moeten ze eens echt samen gaan werken ipv alleen als het (grote) individuele voordelen oplevert. Eerst allemaal geven en dan pas nemen...

Maar het zal er wel op uitdraaien dat de bond gewoon moet zoeken naar nieuwe 'dealtjes': hier heb je een vette worst en nu doen jullie allemaal wat wij zeggen!
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch