Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157130 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jan1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #380 Gepost op: 8 oktober 2009, 15:32:17
Henk,

Even doorrekenen. Zoals gesteld in jouw citaat gaat het om 75000 personen die uit een noodsituatie gered zijn. In je eigen berekening komt dat op 405 personen per jaar, wat neerkomt op gemiddeld 405/42= 9,6 personen per jaar per station. Dat lijkt mij verre van veel. In de vele jaren dat ik verbonden was aan de KNRM kwamen we soms wel op meer per jaar uit.

Dus, wat is daar nu precies propaganda aan?

De feiten spreken voor zich uit de vroegere strandingrapporten (nu reddingrapporten) die na iedere aktie worden ingevuld.

Wat is er trouwens op tegen om, als reddingmaatschappij, te vertellen hoeveel mensen je gered hebt? Dat is immers je doelstelling. Als dat al als propaganda beschouwd wordt, dan vraag ik me af wat je vindt van een schilder die in een reclame vertelt hoeveel raamkozijnen hij al heeft geschilderd.

Jan


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #381 Gepost op: 8 oktober 2009, 15:47:06
Henk,

Even doorrekenen. Zoals gesteld in jouw citaat gaat het om 75000 personen die uit een noodsituatie gered zijn. In je eigen berekening komt dat op 405 personen per jaar, wat neerkomt op gemiddeld 405/42= 9,6 personen per jaar per station. Dat lijkt mij verre van veel. In de vele jaren dat ik verbonden was aan de KNRM kwamen we soms wel op meer per jaar uit.

Dus, wat is daar nu precies propaganda aan?

De feiten spreken voor zich uit de vroegere strandingrapporten (nu reddingrapporten) die na iedere aktie worden ingevuld.

Wat is er trouwens op tegen om, als reddingmaatschappij, te vertellen hoeveel mensen je gered hebt? Dat is immers je doelstelling. Als dat al als propaganda beschouwd wordt, dan vraag ik me af wat je vindt van een schilder die in een reclame vertelt hoeveel raamkozijnen hij al heeft geschilderd.

Jan

Wat is de definitie van 'redding'. Is dat iemand binnen slepen met een motorstoring of is dat iemand helpen die anders zou verdrinken?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #382 Gepost op: 8 oktober 2009, 15:55:11
Precies Palmpie, je bent me weer eens net voor!  ;)

Huizen is het drukste /een van de drukste stations van de KNRM, Mensen in nood, dat zijn er echt twee, hooguit drie per jaar.

Propaganda wordt het wanneer je overdrijft en rekensommetjes gebruikt in de orde van "1,5 procent van de mensen met pech zouden zonder onze tussenkomst in nood geraakt zijn, dus die tellen we mee als "in nood zijnde geredde mensen".

Mensen in nood zijn geen mensen met accu/motorpech, mensen in nood zijn mensen die dreigen te verdrinken. Al is je roer gebroken, zelfs dan ben je niet in nood zolang je nog een anker hebt en het niet boven de windkracht 8 waait.  Als je vindt dat je mensen redt als je bijvoorbeeld een Kitesurfer die door een zeilboot uit het water is gehaald heeft overneemt dan ben je bezig jezelf belangrijker te maken dan je bent.

Bescheidenheid siert de mens.

Henk


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #383 Gepost op: 8 oktober 2009, 16:14:17
Zou het niet beter zijn om het aantal 'uitrukken' te benoemen met daaraan een categorie? Bijv motorstoring, vastgelopen, overboord geslagen, wegkwijt, brandstof op, gescheurde zeilen, enz, enz?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #384 Gepost op: 8 oktober 2009, 16:16:52
Ik waag er nog maar een fragmentje aan als het niet te storend is:


2009/10/01,   12:54:55,    000004.5


Een heuse MAYDAY van de Odyssee, wel terecht nisschien want het roer is afgebroken en dat levert angstige momenten op.
Al hoewel de Cobra meldt dat ze onderweg is, wordt toch de Frans Verkade gewaarschuwd, dat is het protocol waar de kustwacht zich aan heeft te houden:

1735468   13:02:26   01-10-09   VAARTUIG STUUR/MOTOR PROBLEMEN, PRIO2 STATION MKN
K.N.R.M. Kustwachtcentrum  (Marken Bemanning Hendrik Jacoba en Frans Verkade

13.32 is de Cobra van Jacht Service Huizen ter plaatse en neemt het jacht op sleep.
De assistentie van de even later gearriveerde Frans Verkade, die ook een "mannetje over wil gaan zetten" is niet nodig.

MAYDAY!

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #385 Gepost op: 8 oktober 2009, 16:23:26
Zou het niet beter zijn om het aantal 'uitrukken' te benoemen met daaraan een categorie? Bijv motorstoring, vastgelopen, overboord geslagen, wegkwijt, brandstof op, gescheurde zeilen, enz, enz?

Dat doet de KNRM ook wel, maar zegt 1,5 procent zou als we niets zouden doen in nood raken en dus tellen we die bij de echte noodgevallen op.

Zoiets van "omdat we actief met politieauto's door de straten rijden van Utrecht wordt er per 100 kilometer die we rijden 1 misdaad niet gepleegd en het aanltal kilometer die we rijden gedeeld door 100 geeft het aantal misdaden dat we voorkomen aan en die tellen we op bij het aantal opgeloste misdaden".

Henk

PS voor mensen die denken dat hier alleen nog maar geouwe.... wordt hier even een herhaling van de links van de fragmenten op de vorige pagina:

26 oktober 2009 sloepje in de fuiken.  

MAYDAY!


Valt mij toch op bij het terugluisteren dat er wel wat op de afhandeling in het begin af te dingen valt. Eerst wordt het jacht niet gehoord. Een ander jacht antwoordt wel en vraagt daarop de positie en die geeft de Odyssee ook, maar Den Helder springt er dan wel in en gaat dan dwars door het gesprek heen en vraagt de scheepsnaam en mist daardoor de positie. Ik leer mij jongens eerst de positie te bepalen, de rest komt later, je kan dan alvast op weg. Later gaat het wel goed.

Henk


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #386 Gepost op: 8 oktober 2009, 18:05:26
Wat is de definitie van 'redding'. Is dat iemand binnen slepen met een motorstoring of is dat iemand helpen die anders zou verdrinken?

red·den redde, h gered 1 uit het gevaar, de moeilijkheden helpen: iem het leven ~ 2 klaar krijgen: hij zal het wel ~

beide kunnen dus een redding zijn. ;)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #387 Gepost op: 8 oktober 2009, 18:12:21

Valt mij toch op bij het terugluisteren dat er wel wat op de afhandeling in het begin af te dingen valt. Eerst wordt het jacht niet gehoord. Een ander jacht antwoordt wel en vraagt daarop de positie en die geeft de Odyssee ook, maar Den Helder springt er dan wel in en gaat dan dwars door het gesprek heen en vraagt de scheepsnaam en mist daardoor de positie. Ik leer mij jongens eerst de positie te bepalen, de rest komt later, je kan dan alvast op weg. Later gaat het wel goed.

Henk

Als jij een schip hoort wil dat niet zeggen dat het KWC die ook hoort.Een scheepsnaam is ook wel handig om zeker te weten dat het om het goede schip gaat.
Vergeet niet dat de kustwacht van Breskens tot Eemshaven uitluisterd en niet alleen omgeving Huizen.
Die jongens zijn meestal met meerdere gevallen tegelijkertijd bezig O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #388 Gepost op: 8 oktober 2009, 19:57:28
Als jij een schip hoort wil dat niet zeggen dat het KWC die ook hoort.Een scheepsnaam is ook wel handig om zeker te weten dat het om het goede schip gaat.
Vergeet niet dat de kustwacht van Breskens tot Eemshaven uitluisterd en niet alleen omgeving Huizen.
Die jongens zijn meestal met meerdere gevallen tegelijkertijd bezig O0

Hoe drukker het is, hoe efficiënter je moet werken.

Volgens mij vraagt het motorjacht "Jos" aan de Odyssee de positie. Pas nadat de Odyssee in dertig seconden drie maal roept zonder dat er reactie volgt geeft motorjacht "Jos" antwoord, volkomen terecht: De Odyssee en de kustwacht horen elkaar dan ook slecht, want de kustwacht praat later door de Odyssee heen en andersom. Dat is te horen aan de pieptonen door de draaggolf. "De verbindingen lopen niet helemaal soepel" Zegt de operator daarover. Dat zorgt voor enige verwarring. Het motorjacht "Jos" heeft echter prima verbinding met de kustwacht én met de "Odyssee".
Het zou helemaal niet onverstandig zijn daar gebruik van te maken, in plaats van er door heen te praten.

Reken maar dat het voor de kustwacht niet meer uitmaakt wat er nog meer speelt zodra een MAYDAY uitgesproken wordt, maar deze Mayday van de Odyssee wordt niet gehoord, door de slechte ontvangst door de kustwacht van de "Odyssee". Pas als de kustwacht hoort dat het motorjacht "Jos" de Mayday beantwoordt komt ze op kanaal 16.

Die "jongens" zijn wellicht met meerdere gevallen tegelijk bezig, maar reken maar dat ze alles laten vallen als er een Mayday klinkt.

Ja, zeg jij dan weer, maar dit was geen erge "Mayday",

Een Mayday wordt door de kustwacht altijd hetzelfde behandeld. Het is een graadmeter van de gemoedstoestand van de hulpvrager, ook al is hij slechts vast gelopen bij mooi weer, hij zal dan niet voor niets een Mayday uitzenden, dat doet ie omdat hij de situatie als zeer ernstig/angstig en bedreigend ervaart.

Het anker uitgooien onder zeil als je alleen bent zonder roer is ook niet zo simpel als het misschien lijkt.

Het is makkelijk praten zo achteraf, maar zo ben ik: altijd op zoek naar van die leuke verbeterpuntjes.

En als iemand iets heeft wat hetgeen ik "observeer" werkelijk verklaart, ben ik de eerste die dat toegeeft.

Maar de verklaring "de jongens hebben nog meer te doen" bij een Mayday voldoet niet.

Henk


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #389 Gepost op: 8 oktober 2009, 20:34:43
;D dit is toch geen MAYDAY, goeie grutten wat een onzin, in mijn optiek niet eens een spoedbericht, KWC behandelt dit keurig als een klein incident.

Kees  8)