Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 157132 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #390 Gepost op: 8 oktober 2009, 20:37:32

Maar de verklaring "de jongens hebben nog meer te doen" bij een Mayday voldoet niet.

Henk

Henk volgens mij heb je mijn reactie niet goed begrepen/gelezen (of ik heb het niet duidelijk verwoord)
Ik schreef: Die jongens zijn meestal met meerdere gevallen tegelijkertijd bezig en niet "de jongens hebben nog meer te doen"
Ook al is er een mayday geroepen dan nog gaat de rest van de SAR akties gewoon door die al lopen.
Zeker een scheepsnaam is dan juist wel belangrijk om bij het oproepen zeker te weten dat wel het juiste schip antwoord geeft. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #391 Gepost op: 8 oktober 2009, 22:05:13
;D dit is toch geen MAYDAY, goeie grutten wat een onzin, in mijn optiek niet eens een spoedbericht, KWC behandelt dit keurig als een klein incident.

Kees  8)

Henk volgens mij heb je mijn reactie niet goed begrepen/gelezen (of ik heb het niet duidelijk verwoord)
Ik schreef: Die jongens zijn meestal met meerdere gevallen tegelijkertijd bezig en niet "de jongens hebben nog meer te doen"
Ook al is er een mayday geroepen dan nog gaat de rest van de SAR akties gewoon door die al lopen.
Zeker een scheepsnaam is dan juist wel belangrijk om bij het oproepen zeker te weten dat wel het juiste schip antwoord geeft. ;)

He, he, eindelijk weer wat leven in de brouwerij. Niet de kustwacht bepaalt of iets een Mayday is, dat doet de schipper van het jacht. Die heeft als enige een goed zicht op de situatie en kan deze als enige goed inschatten, beter als op afstand achter de meldtafel. De kustwacht behandelt dit ook als een Mayday. Geen enkel moment hoor ik "end of distress", zo zou ze dit noodverkeer bijvoorbeeld kunnen beëindigen. Het verschil tussen nood verkeer en gewone afhandeling van SAR is dat noodverkeer voorrang heeft op spoedverkeer, veiligheidsverkeer en gewoon verkeer (wat niet op 16 hoort vind ik, maar dat is weer een andere discussie). Je hoort in de afhandeling hier niet wat het verschil is trouwens. Wat zou ze nog meer moeten doen, een heli scrambelen? Tegen de tijd dat die er boven hangt is het achter de rug.

Ik heb een keer heel rustig een binnenvaartschipper horen vertellen dat hij zinkende was voor de Rotterdammerhoek. "Kustwacht, we hebben een klein probleempje. Tja, we krijgen wat water in de machinekamer en de slaapkamer loopt ook vol. We gaan nu uit de stuurhut, het dek op. Ik zal even kijken of ik het bijbootje kan laten zakken...

Dat is geen mayday, omdat de schipper vindt dat het geen mayday is...

Zoals ik het al eerder zei, het heeft veel te maken met hoe de schipper het ervaart. Een van de operators van de kustwacht hield mij eens voor: "wie ben ik om tegen iemand te zeggen dat hij niet in nood is..." En ik denk dat hij gelijk heeft.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #392 Gepost op: 8 oktober 2009, 22:17:01


Huizen is het drukste /een van de drukste stations van de KNRM, Mensen in nood, dat zijn er echt twee, hooguit drie per jaar.



Dit is precies het zelfde scenario toen elburg operationeel werd.
tegenwoordig rukken ze zelf uit voor een dier in nood in een gracht.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #393 Gepost op: 9 oktober 2009, 00:32:31
Henk, ik ben het eens een keer niet met je eens.

In zekere zin heb je gelijk dat de gezagvoerder/schipper het bepaalt maar zich dan wel aan de regels confirmeert. In het onderhavig geval gebruikt deze heer onterecht de kreet MAYDAY en het radioverkeer voldoet verder ook niet aan hoe het behoort (zoals bijna nooit overigens).

ALLE noodverkeer berichten moeten worden voorafgegaan door het noodsein MAYDAY opdat ieder ander begrijpt dat er noodverkeer wordt gepleegd en ieder ander dus zijn waffel moet houden totdat het op de juiste wijze wordt afgesloten zoals je al had vastgesteld.

MAYDAY = distress (grave and imminent danger) en moet wordt gebruikt bij onmiddellijk gevaar voor schip en lading (en bemanning, maar dit is uit historisch oogpunt van ondergeschikt belang) en dat is er niet zoals blijkt.
Uit dit historisch oogpunt is een man overboord dan ook spoedbericht maar wel eentje met een bijzonder tintje, het mag vooraf gegaan worden door het telefoniealarmsignaal.
Het spoedbericht PAN PAN (urgency or uncertainty) is hier mijns inziens meer van toepassing omdat het een min of meer dringende situatie betreft waarbij advies of hulp van anderen noodzakelijk is.

Kees  8)


uitkijk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 961
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #394 Gepost op: 9 oktober 2009, 13:23:05
Een van de operators van de kustwacht hield mij eens voor: "wie ben ik om tegen iemand te zeggen dat hij niet in nood is..." En ik denk dat hij gelijk heeft.

Henk

Wat mij betreft hoort hier nog een aanvulling bij. Het is de taak om de situatie juist te beoordelen teneinde de juiste hulp te (laten) verlenen.
Dit tracht je te bereiken door de hulpbehoevende even beet te pakken (en soms door elkaar te schudden) zodat ie weer bij zijn positieven is en een realistische beschrijving van zijn omstandigheden geeft en op veilige wijze de handelingen uitvoert die op zijn minst de situatie niet verergerd en mogelijk zelfs oplost.

Ik zal een paar voorbeeldjes geven.
Van een zeiljacht op ruim binnenwater begint men MAYDAY te roepen en bij het eerste contact blijkt dat ze licht aan de grond zijn gelopen, geen water maken, er geen gewonden of mensen overboord zijn. Vervolgens een advies om even de aandacht te trekken van een passant en na 5 minuten is men weer onderweg.
Nog eentje, telefonische meldingen van passanten, kite op drift, hoop onduidelijk, na 2 minuten gericht info in te winnen duidelijk dat het alleen een kite betreft die binnen enige tijd vanzelf de kant wordt opgeblazen. Je kunt van beide meldingen natuurlijk bij de eerste melding een heel MAYDAY(relay) circus van maken waar ook verplichtingen aanhangen voor de overige vaart! Gelukkig dat de operators dat soms zo handig weten te voorkomen.  ;)

Kees  8)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #395 Gepost op: 9 oktober 2009, 14:33:42
He, he, eindelijk weer wat leven in de brouwerij. Niet de kustwacht bepaalt of iets een Mayday is, dat doet de schipper van het jacht. Die heeft als enige een goed zicht op de situatie en kan deze als enige goed inschatten, beter als op afstand achter de meldtafel. De kustwacht behandelt dit ook als een Mayday.

Maar de kustwacht bepaald vervolgens of het als mayday afgehandeld gaat worden en niet het schip.
De operator in jouw voorbeeld heeft dan ook correct gehandeld en het niet groter gemaakt dan het is.

Wat mij betreft hoort hier nog een aanvulling bij. Het is de taak om de situatie juist te beoordelen teneinde de juiste hulp te (laten) verlenen.
Dit tracht je te bereiken door de hulpbehoevende even beet te pakken (en soms door elkaar te schudden) zodat ie weer bij zijn positieven is en een realistische beschrijving van zijn omstandigheden geeft en op veilige wijze de handelingen uitvoert die op zijn minst de situatie niet verergerd en mogelijk zelfs oplost.

Ik zal een paar voorbeeldjes geven.
Van een zeiljacht op ruim binnenwater begint men MAYDAY te roepen en bij het eerste contact blijkt dat ze licht aan de grond zijn gelopen, geen water maken, er geen gewonden of mensen overboord zijn. Vervolgens een advies om even de aandacht te trekken van een passant en na 5 minuten is men weer onderweg.
Nog eentje, telefonische meldingen van passanten, kite op drift, hoop onduidelijk, na 2 minuten gericht info in te winnen duidelijk dat het alleen een kite betreft die binnen enige tijd vanzelf de kant wordt opgeblazen. Je kunt van beide meldingen natuurlijk bij de eerste melding een heel MAYDAY(relay) circus van maken waar ook verplichtingen aanhangen voor de overige vaart! Gelukkig dat de operators dat soms zo handig weten te voorkomen.  ;)

Kees  8)

Helemaal met je eens Kees uitkijk O0 O0

Een tijdje geleden nog een mayday gehoord: jachtje dreef nog IN de jachthaven met motorstoring! :D ;D


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #396 Gepost op: 9 oktober 2009, 15:38:07
Er zit ook een andere kant aan dit verhaal, je noemt twee voorbeelden waarbij de operators volkomen terecht omlaag schalen. Ik denk dat er net zoveel voorbeelden zijn dat operators onterecht niet opschalen.

Ik heb er kortgeleden één laten horen, de Cobra treft op het IJmeer een verlaten zeilbootje aan, onder zeil en meldt dat aan de kustwacht. Operator neemt dat voor kennisgeving aan en antwoordt "die zal wel  losgeslagen zijn". Even later haalt de Cobra die -eigenwijs als hij is toch is gaan zoeken- een zeiler uit het water die kansloos achter zijn bootje aan zwemt.
Op die manier zijn er de laatste tijd al een paar verdronken hier. Operator: "Oh, maar goed dat U in de buurt was, Cobra"... De onfeilbare operator bestaat niet. Als hij iemand rustig kan praten, prima dan kan er afgeschaald worden.
In overleg met de schipper. En als ie vast loopt en er is een baby aan boord en een vrouw die "NOOIT MEER MEE WIL!!!" En je ruikt de paniek door de luidspreker, mag het van mij een MAYDAY blijven.

Maar daar mag je van mening over verschillen.

Zowiezo lijkt het of het MAYDAY in ongebruik raakt. "Vroeger", ik moet er nog een paar opnames van hebben liggen, hoorde je wel een MAYDAY RELAY van de kustwacht: "mayday relay the Dutch coastguard with info nr one: The following received from..."

Dat lijkt niet meer zo gebruikelijk en vervangen door een druk op de knop.

Ik heb er binnenkort nog eentje: een ernstige noodsituatie bij windkracht 8 aan lager wal op het Markermeer, met een gebroken mast. Mayday wordt niet gebruikt.

Harry, ik wil je filmpje!  >:(  O0

Henk


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #397 Gepost op: 9 oktober 2009, 16:33:29
Maar eerst een kleintje. Hoewel, een kleintje:




Een zandschip denkt op 1 oktober 2009 tussen de Schelp en de Jachthaven Naarden door te kunnen varen. Hij voelt wel wat grond, maar ach diep steekt ie niet, 1.70 meter, dus met wat gas er op komen we er wel door.

Opvallend is dat twee collegiale binnenvaarders aan de boorden vastmaken en helpen bij het lostrekken. Dat kost ze honderden euro's, maar dat hebben ze graag voor hun Oostduiste collega over.

Elbe 25 vast


Nokiatyre

  • Gast
Reactie #398 Gepost op: 27 oktober 2009, 13:48:48
Zoals al vaker gezegd in dit forum, de kustwacht wil op dit moment alleen zaken doen met de KNRM. Inzetten bij hulpverlening die door de kustwacht zijn ingezet zullen dan altijd een feestje blijven van de KNRM en het KWC. Alarmering van andere diensten zal door een AC of door een slimme beller rechtstreeks gedaan moeten worden. De reden daarvoor is nog steeds niet duidelijk, en ja het klopt als er gezegd wordt " de knrm en het KWC zijn met een gouden ketting verbonden ". Je mag het niet zeggen en hopen, maar laat het maar eens fout gaan, Kijken hoe ze dan reageren. We weten als hulpverlenend nederland dat er eerst iets echt fout moet gaan wil er varandering komen. Jammer is alleen dat daar op het Gooi/eem/markermeer zoveel diensten zijn die of niet willen/kunnen/mogen samenwerken. al hoewel ik net nieuw ben op dit forum, ik lees het al jaren. En steeds weer komen er zaken naar boven die lang geleden gespeeld hebben. Reddingsbrigades/Hoge/knrm/bergers, laat het eens even voor wat het is, praat gewoon met elkaar. Probeer niet altijd sneller te zijn dan een andere hulpverlener, probeer niet altijd te denken ik kan het beter, probeer te leren van elkaar.
zo ben ik ook van mening dat een berger mag proberen zijn brood te verdienen, maar zolang hem/haar niet gevraagd is te komen, blijf dan lekker waar je bent. Het moet toch mogelijk zijn om daar afspraken over te maken. Ik weet nu al dat er een hoop commentaar zal komen op deze reactie, echter ik zal er niet op reageren, ik laat me niet meeslepen in een eindeloze discussie van welles of nietes. Wil nog wel even kwijt dat het radio verkeer tussen diverse diensten echt niet om aan te horen is. Misschien ligt daar nog een taak open voor iemand die weet hoe het wel moet. ( ik weet hetwel, maar doe het niet ).


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #399 Gepost op: 27 oktober 2009, 14:11:27
Zoals al vaker gezegd in dit forum, de kustwacht wil op dit moment alleen zaken doen met de KNRM. Inzetten bij hulpverlening die door de kustwacht zijn ingezet zullen dan altijd een feestje blijven van de KNRM en het KWC.

Als ik dit lees heb je toch niet helemaal gelijk:

http://www.kustwacht.nl/nl/varend.html

 ;)