Er zit ook een andere kant aan dit verhaal, je noemt twee voorbeelden waarbij de operators volkomen terecht omlaag schalen. Ik denk dat er net zoveel voorbeelden zijn dat operators onterecht niet opschalen.
Ik heb er kortgeleden één laten horen, de Cobra treft op het IJmeer een verlaten zeilbootje aan, onder zeil en meldt dat aan de kustwacht. Operator neemt dat voor kennisgeving aan en antwoordt "die zal wel losgeslagen zijn". Even later haalt de Cobra die -eigenwijs als hij is toch is gaan zoeken- een zeiler uit het water die kansloos achter zijn bootje aan zwemt.
Op die manier zijn er de laatste tijd al een paar verdronken hier. Operator: "Oh, maar goed dat U in de buurt was, Cobra"... De onfeilbare operator bestaat niet. Als hij iemand rustig kan praten, prima dan kan er afgeschaald worden.
In overleg met de schipper. En als ie vast loopt en er is een baby aan boord en een vrouw die "NOOIT MEER MEE WIL!!!" En je ruikt de paniek door de luidspreker, mag het van mij een MAYDAY blijven.
Maar daar mag je van mening over verschillen.
Zowiezo lijkt het of het MAYDAY in ongebruik raakt. "Vroeger", ik moet er nog een paar opnames van hebben liggen, hoorde je wel een MAYDAY RELAY van de kustwacht: "mayday relay the Dutch coastguard with info nr one: The following received from..."
Dat lijkt niet meer zo gebruikelijk en vervangen door een druk op de knop.
Ik heb er binnenkort nog eentje: een ernstige noodsituatie bij windkracht 8 aan lager wal op het Markermeer, met een gebroken mast. Mayday wordt niet gebruikt.
Harry, ik wil je filmpje!
Henk