Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 160185 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #420 Gepost op: 10 oktober 2011, 01:40:21
Rob, als je opvallend Radioverkeer wil horen heb ik er eentje van vorige week.
Best wel voer voor discussie denk ik. Ik heb de Kustwacht gebeld en die vonden dat ik daar wel een punt had.
Ik was met een van de moderatoren in de Seeker op het Gooimeer en kwam een speedboot eigenaar tegen bij Almere die zonder praktisch zonder brandstof zat.

Ik riep De Meander op via kanaal 16 (Niks voor een reddingsboot, toch?) en ging met hem naar 67 om te kijken of hij de man kon helpen.
Hier is het radioverkeer van 2 oktober 2011 en het verhaal:

Wat is SAR en wat niet...

De Kustwacht operator is van mening dat de hulp aan een bootje zonder brandstof niet over secondair kanaal 67, bedoeld voor afwikkeling nood spoed en veiligheidsverkeer mag en roept de Meander tot de orde: "Dit is duidelijk geen SAR wat U aan het doen bent, neemt u daarvoor een ander kanaal". Tegelijkertijd vindt over het primaire oproep en noodkanaal 16 radioverkeer plaats op initiatief van de Kustwacht over een speedbootje dat al gesleept wordt door een passant. De reddingsboot van de KNRM moet daarvoor uitrukken omdat er wellicht hulp bij het aanleggen nodig is.

Zoek de verschillen.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #421 Gepost op: 10 oktober 2011, 10:41:40
Wat te doen?  Daar de hulp regelen voor het zeiljacht me de persoon te water, zodat de berger het niet in de gaten heeft? En als die man nou verdrinkt omdat de Frans Verkade net ff te laat komt, hoe leg je dat uit aan de nabestaanden? "Tja, die berger had misschien geld gevraagd..."

Ik heb het over het bevragen waar iedereen is en waar men het beste kan rond varen. In het marifoonboek staat kanaal 00 voor reddingboten onderling en is 16 het nood en veiligheidskanaal en 67 het search and rescue kanaal.

Niks over bergers en voorkomen dat ze komen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #422 Gepost op: 10 oktober 2011, 10:57:14
Waar slaat de quote over de "te kekke site"van redding station Zeevang op? Toch even een bash in de richting ?Als ze hun werkzaamheden maar goed verrichten, het zijn immers geen ICT deskundigen.

Vind jij dat het bij houden van een site niet bij je werkzaamheden als reddingsbrigade hoort? Ik vind dat je ook bezig moet zijn met de presentatie van je klub naar het publiek, wat je doet en waarom, stukje preventie misschien. Aanwezig zijn op evenementen met een kraampje, reddingsbotendag hoort daar ook bij vind ik. Bovendien zegt het iets over de aandacht die de klub bestuurlijk heeft voor management en marketing. Als die aandacht er niet is, staat het werkvolk alleen.

@ Wouter, goed dat je even verduidelijkt wat je bedoelt met "dat doen". Niet alle redingsboten mogen kanaal 00 op de marifoon hebben en bergers zeker niet.
16 is algemeen oproepkanaal en het kanaal voor nood oproepen. Merkwaardig genoeg mag je gewoon iemand aanroepen op 16, als je daarna maar met 'm naar een ander kanaal gaat. 67 is voor de afwikkeling van het noodverkeer, helemaal niet de bedoeling dat op 16 uitgebreid SAR verkeer plaats vindt, een noodoproep kan dan immers niet meer gedaan worden. Kanaal 00 is in beheer gegeven door AT aan de KNRM. De KNRM boten zijn uitgerust met het onderlinge kanaal 00. Als ze iemand van een andere klub aardig vinden mag die ook kanaal 00. Ooit waren wij ook aardig. Vaak vaart een reddingsboot van een andere klub dan de KNRM met kanaal 00. omdat ze daar van de KNRM toestemming voor hebben. Dat is vaak toch illegaal, omdat de KNRM dan haar boekje te buiten gaat, daar gaat het AT wel over. Er moet een aantekening in je machtiging onder "bijzondere bepalingen" komen te staan dat je dit kanaal mag gebruiken. Je moet dat zelf aanvragen bij het AT, met een verklaring van geen bezwaar van de KNRM.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #423 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:30:02
Vind jij dat het bij houden van een site niet bij je werkzaamheden als reddingsbrigade hoort? Ik vind dat je ook bezig moet zijn met de presentatie van je klub naar het publiek, wat je doet en waarom, stukje preventie misschien. Aanwezig zijn op evenementen met een kraampje, reddingsbotendag hoort daar ook bij vind ik. Bovendien zegt het iets over de aandacht die de klub bestuurlijk heeft voor management en marketing. Als die aandacht er niet is, staat het werkvolk alleen.

  

Nee Henk, ik vind een website bijhouden niet tot de werkzaamheden van een lid van de vrijwillige reddingsbrigade horen... Laten we dan meteen alle wijkteams zonder eigen site maar degraderen, en de slecht bijgehouden sites van brandweerkorpsen, en de ambu diensten niet te vergeten.

Een leuke site is erg handig en mooi, maar als de leden van Reddingsstation van Zeevang haar ware werkzaamheden met de Simac en Beer goed doet, hoor je mij echt niet klagen over een website....
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #424 Gepost op: 10 oktober 2011, 11:42:25
Duidelijk, dan verschillen wij daarover van mening. Waarbij ik op wil tekenen dat de van overheids aangestelde en betaalde wijkteams op generlei wijze te vergelijken zijn met een vrijwillige, zelfstandige reddingsbrigade. Het behoort ook niet tot de "werkzaamheden van een lid van de reddingsbrigade", maar het is één van de taken van het bestuur, waarom zou je een bestuur willen hebben als het alleen maar gaat of de reddingsboot vaart en goed samenwerkt. Het bestuur is er juist voor om allerlei ondersteunende zaken te regelen zodat die boten kunnen blijven uitvaren. Wachten tot de zaak in elkaar stort en dat te zien is aan het niet meer uitvaren van de reddingsboten door bestuurlijk onvermogen, kan tot gevolg hebben dat de zaak zo geëscaleerd is dat de klub dan niet meer op te takelen valt.
Zelfs als de lokale de brandweer vrijwilligers wil werven zal dat echt met een site moeten worden ondersteund, alleen een huis aan huis foldertje is zo jaren 90...


sylvester1986

  • Gast


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #426 Gepost op: 13 oktober 2011, 23:54:41
Leuk filmpje, maar is dat niet meer iets voor http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=5515.0  ?


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #427 Gepost op: 14 oktober 2011, 22:36:26
OK, deze is te gek voor woorden.

zeiljacht_impuls_vraagt_om_zeevang

Waarin het zeiljacht Impuls, een passant die meldt dat er een jacht (waar hij zelf geen hulp aan kan bieden) bijna op de keien beland met één persoon te water, probeert te voorkomen dat "een commerciële berger" die vlak in de buurt al op het water is (de Odin) te hulp schiet. Hij eist van de Kustwacht dat Reddingsbrigade Warder gewaarschuwd wordt: "We zouden graag station Zeevang gealarmeerd willen hebben, die doen het immers gratis en we willen zeker niet die berger er bij hebben!" geeft hij te kennen.

Ik heb het stuk een aantal keer beluisterd, maar ik hoor de Impuls nergens daadwerkelijk en expliciet vragen cq. zeggen dat Warder moet komen omdat ze het GRATIS doen of zo. Hij zal wel een reden hebben om specifiek om de KNRM te vragen en niet om een commerciele berger, maar wat je hier nu schrijft is gewoon niet waar, tenzij er in de opname geknipt is.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #428 Gepost op: 14 oktober 2011, 22:56:00
Ja, hij heeft het over "die betaalde berger" lijkt mij duidelijk wat hij daarmee bedoelt.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #429 Gepost op: 15 oktober 2011, 11:01:25
Ik hoor een meneer die duidelijk aangeeft dat hij geen berger wil ivm de kosten. Zeevang doet dit gratis.

1 + 1 = 2?