Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156985 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #440 Gepost op: 30 november 2011, 20:27:56
De Frans Verkade haalt boos uit naar "de eenheden", de Meander van de waterhulpdienst.nl en De Odin van Lima Delta Saetey. Ze werken niet samen met de OSC en zijn "oostindich doof". Deze beschuldiging klinkt wat vreemd uit de mond van een schipper van de KNRM, een partij die zelf juist keihart iedere samenwerking met HOGE, Lima Delta Safetey en de waterhulpdienst resoluut van de hand wijst. Het ligt voor de hand dat er een einde komt aan het bidden en smeken om erkenning bij de KNRM. Lima Delta Safetey met name heeft grootse plannen en zal een belangrijke speler gaan worden op hulpverleningsveld. Daarbij komt dat de KNRM, altijd gesteund door trouwe reddingbrigades, steeds meer alleen komt te staan door het in ongenade en daardoor uiteen vallen van deze zelfde reddingsbrigades, vaak ook door toedoen van de KNRM. (De reddingsbigades zijn niet nodig, de KNRM kan het wel alleen).
Misschien toch tijd om een beetje in te binden en het gesprek aan te gaan zolang de sfeer nog niet zo verpest is dat dit niet meer tot de mogelijkheid behoort.

Aanvaring op het Markermeer. 22 november 2011

 Rond 13.30 ontving het Kustwachtcentrum te Den Helder melding van een aanvaring tussen het zandschip Alexander met 2 personen aan boord en de tanker Mercator met 3 personen aan boord. De aanvaring heeft plaatsgevonden ter hoogte van de Blocq van Kuffeler aan het Markermeer. Het zandschip Alexander heeft een gat boven de waterlijn en de lege tanker Mercator heeft geen schade gemeld.

 Een aantal gealarmeerde KNRM reddingboten zijn terplaatse en de situatie is onder controle. De bemanning van beide schepen is ongedeerd gebleven bij de aanvaring.

Het perbericht is niet correct, zoals wel vaker gebeurt wordt de KNRM door de Kustwacht als vaste partner wat meer voor het voetlicht getrokken dan verdiend.

Oordeel zelf of er sprake is van “meerdere schepen van de KNRM” bij dit incident.

13.37 Alarm

13.43 uitvaren Odin van Delta Lima Safetey

13.45 uitvaren Meander Waterhulpdienst.nl

13.48 uitvaren Frans Verkade KNRM Marken

14.03 Meander ter plaatse bij de Alexander

14.10 Frans Verkade ook ter plaatse


En het radioverkeer


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #441 Gepost op: 30 november 2011, 23:21:06
Even buiten alle emotionele problemen om tussen de verschillende diensten. Ik vind dat wederom de Meander qua marifoon erg nalatig is. Iedereen schakelt netjes over op 67 behalve de Meander en ze reageren een tijd niet op zowel 67 als 16. Ook vind ik dat het KWC hier een betere rol in had kunnen spelen en bij het 1e contact weer met de Meander ze meteen naar 67 sturen en de Frans Verkade informeren dat de Meander op 16 zit.

Verder word er daarna goed samengewerkt, alleen ik kan de frustratie van de OSC wel begrijpen. Hij moet een inzet zien te leiden.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #442 Gepost op: 30 november 2011, 23:45:16
Verder word er daarna goed samengewerkt

Nouja.. of er goed samengewerkt is weet ik eigelijk niet. Maar ik bedoel meer goed gecommuniceerd. ;)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #443 Gepost op: 1 december 2011, 00:52:07
Nee, er werd niet goed samen gewerkt, maar om met Tim van DLS te spreken "er zat geen druppel SAR bij", dus hebben ze de bezielende leiding van een reddingsboot gewoon niet nodig, vooral als die er op gericht is anderen dan KNRM zoveel mogelijk de loef af te steken en de verstandhouding zo langzamerhand tot het nulpunt gedaald is.
Dat de Meander en de Odin lange tijd niet antwoordden is omdat ze gezamelijk (in goede samenwerking) het ruim aan het inspecteren waren op binnenstromend water, daar is het bereik niet geweldig, ook al neem je met goede wil een handmarifoon mee. En ook de Frans Verkade antwoordt niet altijd.
Ikzelf vind de commerciële jongens eigenlijk nog behoorlijk meegaand, het gaat tenslotte om hun broodwinning waar de Frans Verkade zich tegenaan bemoeit.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #444 Gepost op: 1 december 2011, 08:53:48
Dat de Meander en de Odin lange tijd niet antwoordden is omdat ze gezamelijk (in goede samenwerking) het ruim aan het inspecteren waren op binnenstromend water, daar is het bereik niet geweldig, ook al neem je met goede wil een handmarifoon mee.
Ga vanmiddag het radioverkeer is beluisteren  98uiye
Wat mij nu opvalt in jou tekst henk is bovenstaande quote. Als men vanuit 2 boten gaat inspecteren dan lijkt het me toch niet dat op beide boten niemand meer aan boord is! Dan is het toch simpel om vanaf de boot even aan te geven van "we zijn aan het inspecteren even geen contact met degene die binnen zijn?" Als dat gezamelijke dan (in goede samenwerking) is zou er toch op een van de boten nog minimaal iemand aan boord moeten zijn. Dat een handmarifoon dan de osc/kwc niet kan horen kan ik begrijpen maar handmarifoon en boot moeten toch makkelijk met elkaar in contact staan? Maar goed dat zijn gevoelens ben er zelf niet bijgeweest.
De opmerking
En ook de Frans Verkade antwoordt niet altijd.
Noem ik moddergooien, omdat hun niet antwoorden waarom zou ik het dan wel doen!

Maar zoals gezegd zal eerst het radioverkeer is naluisteren vanmiddag!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #445 Gepost op: 1 december 2011, 10:20:15
Als er iets niet goed gaat is er grote kans dat het bij de communicatie misloopt, dat is bij oefeningen zo en bij daadwerkelijke inzetten.
Maar om elkaar te beschuldigen van "Oostindisch doof zijn" met andere woorden opzettelijk weigeren antwoord te geven gaat mij veel te ver. Daarom breng ik naar voren dat wat de Frans Verkade de beide bergers verwijt, zij zelf ook praktiseren.

Heb je regelmatig overleg en wordt het de gewonte na een inzet even bij elkaar langszij te gaan dan kun je zulke ergernissen gewoon als grote mensen met elkaar bespreken, en zou je bv de wijze suggestie kunnen doen een hansmarifoon mee te nemen om bereikbaar te blijven. Maar net als mij bij Huizen gebeurde, zijn de mensen van Delta Lima Safetey bij het voorstelingsrondje door Marken de deur gewezen, "wij willen niets met jullie te maken hebben".
Nu blijkt dat ze door aangewezen te zijn als OSC toch samen aan de slag moeten. Als je dan alleen ad hoc gedwongen slechts het hoognodige met elkaar communiceert werkt dat zulke irritaties in de hand.
Ze moeten gewoon eens om tafel. In onze regio gaat het gelukkig de laatste tijd stukken beter.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #446 Gepost op: 1 december 2011, 12:24:17
In onze regio gaat het gelukkig de laatste tijd stukken beter.

Dat is goed nieuws. :)


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #447 Gepost op: 1 december 2011, 14:15:49
Net het radioverkeer zitten luisteren! sluit me aan bij de mening van Wouter. Ook kan zeker met deze mist de apparatuur het ook nog wel is wat minder doen! Maar iemand Oost Indische doof noemen is niet goed te praten. Maar we blijven mensen dus neem aan dat dit uitgepraat wordt!

Henk citeerde die man van LDS dat het geen Sar is, een schip wat water maakt lijkt me een Sar item, komt daarna er uit dat het allemaal mee valt dan is de actie begonnen als Sar en het KWC wijst een OSC aan als er meerdere schepen mee bezig zijn want anders wordt het naar hun ook een rommeltje. Dan heb je daar mee samen te werken en te communiceren. Dat de OSC een Sar eenheid wordt snap ik helemaal want hiervan weten ze hoe de mensen opgeleid zijn, bij commerciele bedrijven moet je dit altijd maar afwachten! Begrijp dat LDS bang is voor broodroof, maar dat zijn weer andere discussie's die we hier al genoeg gehad hebben.

Henk fijn dat het bij Huizen nu beter gaat! We kunnen op hulp niveau beter samen werken als steeds maar kijken wie er beter is!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #448 Gepost op: 1 december 2011, 16:34:22
Net het radioverkeer zitten luisteren! sluit me aan bij de mening van Wouter. Ook kan zeker met deze mist de apparatuur het ook nog wel is wat minder doen! Maar iemand Oost Indische doof noemen is niet goed te praten. Maar we blijven mensen dus neem aan dat dit uitgepraat wordt!

Henk citeerde die man van LDS dat het geen Sar is, een schip wat water maakt lijkt me een Sar item, komt daarna er uit dat het allemaal mee valt dan is de actie begonnen als Sar en het KWC wijst een OSC aan als er meerdere schepen mee bezig zijn want anders wordt het naar hun ook een rommeltje. Dan heb je daar mee samen te werken en te communiceren. Dat de OSC een Sar eenheid wordt snap ik helemaal want hiervan weten ze hoe de mensen opgeleid zijn, bij commerciele bedrijven moet je dit altijd maar afwachten! Begrijp dat LDS bang is voor broodroof, maar dat zijn weer andere discussie's die we hier al genoeg gehad hebben.

Henk fijn dat het bij Huizen nu beter gaat! We kunnen op hulp niveau beter samen werken als steeds maar kijken wie er beter is!

Een schip dat water maakt is SAR. Maar als duidelijk is dat het schip geen water meer maakt en de sutuatie stabiel is, hoelang blijft dat nog SAR? Volgens mij wordt nog voor de Frans aankomt gemeld dat de situatie onder controle is. En hoe onafhankelijk is de Kustwacht daarin, als deze in een persbericht claimt dat het incident door een "aantal KNRM schepen" is bestreden? Een onjuiste voorstelling van zaken met die goedgepraat wordt met "dat de KNRM nu eenmaal onze vaste partner is"?
Bedenk dat dit soort praktijken ook vaak reddingsbrigades betreft, die het werk opknappen waar de KNRM later mee gaat pronken in de pers.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #449 Gepost op: 1 december 2011, 16:41:23
Dat is goed nieuws. :)

Ja, bij een zoekatie in de mist naar de verdwaalde Visser werden de boten van de Waterhulpdienst.nl en van HOGE die meegedaan hadden met de zoekaktie keurig bedankt door de Nikolaas Wijsenbeek. In die sfeer wordt de kans op succes bij de bestrijding van een incident alleen maar groter.
Het ligt niet aan het beleid-, maar aan wie er toevallig schipper is hoe er met de aangestuurde eenheden omgegaan wordt.