Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156988 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Ming

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #450 Gepost op: 1 december 2011, 18:08:08
Als je een concrete analyse maakt van dit vhf verkeer, en dit dan doet met enige kennis van zaken komt er het volgende uit:

- Frans Verkade vaart uit zonder Hendrik Jacob (mmm dit gebeurt anders nooit)
> Hier was geen bemanning voor, argument geen radar werkt niet je kan gewoon elkaar in het zicht houden en doorstomen.

- Den Helder Rescue geeft aan alle eenheden naar vhf 67, alleen Frans Verkade reageert hierop.(Odin en Meander dus nog op vhf 16)
> DHR / FV had dit moeten opmerken en de Odin en Meander erop attent moeten maken dat communicatie op 67 plaats vind.

- DHR roept 3x de Frans Verkade op maar reageert niet, zijn vhf sets staan niet op 67 maar op 16 en 0 zo te horen.
- Je hoort ook onderling verkeer op de FV, Persoon 2 zegt tegen persoon 1 dat hij de mike verder van zen mond moet houden, dit is een teken dat deze persoon niet veel met de vhf werkt, want hij houdt de mike ook perongeluk in.

- Je hoort twee verschillende personen op de vhf bij de Frans Verkade

> Persoon 1 = **************** (duidelijk niet gecondtioneerd op een Reddingsboot)  
Volgens de knrm/marken website is hij ook geen varend lid.

> Persoon 2 = ******** de oude schipper van KNRM Marken altijd zeer dominant aanwezig en heeft een hekel aan bergers.
Feitelijk roept hij elke eenheid, de odin 1x en de meander 1x op 67, dit op een geirriteerde toon.

Bij navraag: De FV lag op 15meter afstand ook langszij de Alexander en had gewoon even naar de bemanning van Odin en Meander toe kunnen gaan om te overleggen.

Conclusie:
Op de FV zat een niet doorgewinterde bemanning waardoor het een rommelte aanboord was, de OSC capaciteiten springen er niet echt vanaf.
(geen heli view, geen doeltreffende sitrap)

Als de persoon 2 van de FV direct had opgemerkt dat de Odin en Meander niet op 67 stonden dan was er niks aan de hand.

Incombinatie met het feit dat de FV weer als laatste aankwam, die ''irritante'' bergers er alweer lagen, en dat de OSC niet scherp genoeg was, krijg je dit emotionele gedoe over de VHF.

Zet je ego opzij en werk samen!


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #451 Gepost op: 1 december 2011, 18:43:32
Wat mij opvalt aan het commentaar van sommige mensen is het volgende: ze zijn niet ter plaatse geweest hebben het verhaal naar mijn mening van 1 kant gehoord, sugereren bepaalde dingen wat in mijn ogen stemmingmakerij is en vinden zichzelf dusdanig goed dat ze overal vrij hun mening over kunnen en mogen uitspreken. En ja ik weet dat we in een vrij land leven maar vaak is het zo dat het juist de verkeerde kant dan op gaat en de partijen juist verder uiteen komen te liggen


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #452 Gepost op: 1 december 2011, 20:34:40
Wat mij opvalt aan het commentaar van sommige mensen is het volgende: ze zijn niet ter plaatse geweest hebben het verhaal naar mijn mening van 1 kant gehoord, sugereren bepaalde dingen wat in mijn ogen stemmingmakerij is en vinden zichzelf dusdanig goed dat ze overal vrij hun mening over kunnen en mogen uitspreken. En ja ik weet dat we in een vrij land leven maar vaak is het zo dat het juist de verkeerde kant dan op gaat en de partijen juist verder uiteen komen te liggen
Ik heb liever dat er inhoudelijk over gediscussieerd, dan dat het doodgezwegen wordt. Als je er niet over praat, doet alsof er niets aan de hand is, wordt het nooit opgelost. De sfeer wordt nooit beter door dingen op te kroppen, er zijn voorbeelden te over waar mensen (ondermeer van omringende reddingsbrigades) die dachten "tja, als ik dit zo zie en hoor, waar zijn we eigenlijk mee bezig" en voorzichtig een beetje bijstuurden naar een langs- in plaats van een ramkoers. Ik zou het fijn vinden als dat brede navolging kreeg.

Het is niet zo dat als je het radio verkeer hoort zonder ter plaatse te zijn je je geen oordeel kan vormen: als het goed is (en anders is het niet goed, en heb je je oordeel al klaar) hoor je precies wat er gebeurt (de tijden staan er nota bene ook nog bij), en kun je exact recontrueren wat er speelt. Als je dat niet kan, zegt dat meer over jouw invullingsvermogen dan over de mensen die in jouw ogen voorbarige conclusies trekken zonder er bij te zijn geweest. Ik was er niet bij toen de Joden vervolgd werden in de tweede wereldoorlog, maar heb daar nietemin een duidelijk oordeel over.

Als wat jij zegt waar is, zou de Kustwacht, noch welke regelkamer dan ook, zich een oordeel mogen vormen omdat ze er nooit bij zijn.


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #453 Gepost op: 1 december 2011, 21:53:54
duidelijke en heldere analyse van Safetyfreak!
en het was zoals Delta Lima Safety al aangaf, 'er zat geen druppel SAR bij'


Hulpverleningsforum

  • Forum Moderator
  • Senior gebruiker
  • *****
  • Berichten: 1,057
    • HVforumNL
Reactie #454 Gepost op: 2 december 2011, 00:05:00
> Persoon 1 = **************** (duidelijk niet gecondtioneerd op een Reddingsboot)  
Volgens de knrm/marken website is hij ook geen varend lid.

> Persoon 2 = ******** de oude schipper van KNRM Marken altijd zeer dominant aanwezig en heeft een hekel aan bergers.
Feitelijk roept hij elke eenheid, de odin 1x en de meander 1x op 67, dit op een geirriteerde toon.

Namen van de personen verwijderd.


Wat wordt er niet toegestaan:
 - Onverdraagzaamheid: hatelijke, racistische, fascistische, bedreigende, seksueel getinte, denigrerende, lasterende of aanstootgevende (ad1) berichten, afbeeldingen of filmpjes plaatsen is ten strengste verboden.
 - Privacy: plaats geen persoonlijke gegevens van derden (zoals naam, adres, telefoonnummer) op het forum.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #455 Gepost op: 2 december 2011, 07:56:30
duidelijke en heldere analyse van Safetyfreak!
en het was zoals Delta Lima Safety al aangaf, 'er zat geen druppel SAR bij'

Dat is niet waar, een aanvaring is in principe altijd SAR, tot er zeker is gesteld dat er geen gevaar voor schip en bemensing is.
Maar zodra duidelijk wordt (zoals hier al voor de komst van de Frans Verkade) dat er geen gevaar meer is, is het einde SAR en kan ik een hele lijst met redenen opstellen waarom een reddingsboot dan rustig naar huis kan. De aanwezigheid en bezielende leiding van de Frans Verkade voegde niets meer toe aan het incident, -behalve om te poseren voor de pers van RTV Flevoland- en leidde slechts tot frustraties.
Als een andere reddingsboot van die club net rondvaarten verzorgt bij 't Zand wordt een aanvaring merkwaardig genoeg tot geen SAR verklaart en hoef je er niet naar toe.

Net hoe je pet staat zeg maar.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #456 Gepost op: 2 december 2011, 08:03:46
Wat mij opvalt aan het commentaar van sommige mensen is het volgende: ze zijn niet ter plaatse geweest hebben het verhaal naar mijn mening van 1 kant gehoord, sugereren bepaalde dingen wat in mijn ogen stemmingmakerij is en vinden zichzelf dusdanig goed dat ze overal vrij hun mening over kunnen en mogen uitspreken. En ja ik weet dat we in een vrij land leven maar vaak is het zo dat het juist de verkeerde kant dan op gaat en de partijen juist verder uiteen komen te liggen

Wat mij opvalt is dat bepaalde personen nooit inhoudelijk de discussie aangaan maar de aanval openen op de boodschapper.
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #457 Gepost op: 2 december 2011, 10:15:43

Wat mij opvalt is dat bepaalde personen nooit inhoudelijk de discussie aangaan maar de aanval openen op de boodschapper.
Zo moet je dat niet zien. Dit verwijt komt voort uit zijn eigen onvermogen om gebeurtenissen aan de hand van radio verkeer te reconstrueren. "Als ik dat niet kan, waarom zouden anderen dat wel kunnen" zeg maar.
Dat is ook niet leuk.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #458 Gepost op: 2 december 2011, 16:30:24
Een schip dat water maakt is SAR. Maar als duidelijk is dat het schip geen water meer maakt en de sutuatie stabiel is, hoelang blijft dat nog SAR? Volgens mij wordt nog voor de Frans aankomt gemeld dat de situatie onder controle is. En hoe onafhankelijk is de Kustwacht daarin, als deze in een persbericht claimt dat het incident door een "aantal KNRM schepen" is bestreden? Een onjuiste voorstelling van zaken met die goedgepraat wordt met "dat de KNRM nu eenmaal onze vaste partner is"?
Bedenk dat dit soort praktijken ook vaak reddingsbrigades betreft, die het werk opknappen waar de KNRM later mee gaat pronken in de pers.

Dat zal altijd een discussie blijven ook op het land, hoelang moet je de brandweer inzetten als je weet dat ze niet echt meer nodig zijn, voor de hand en span diensten worden ze dan ook ingezet!
Hoe onafhankelijk is het KWC? Het KWC is verplicht voor een bepaalde veiligheid te zorgen, dit hebben ze in samenspraak met de KNRM geregeld. Logische dan dat ze voor de KNRM kiezen, hoe ze dat doen is niet altijd even handig dat geef ik ook toe! Dat hier particuliere bedrijven zich in gaan mengen door dat ze er brood in zien is logisch. Maar daar moet ter plaatse gewoon een goede samenwerking komen.
Zoals al eerder gezegd ego's op zei en zoek de samenwerking  98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #459 Gepost op: 2 december 2011, 22:33:28
Dat zal altijd een discussie blijven ook op het land, hoelang moet je de brandweer inzetten als je weet dat ze niet echt meer nodig zijn, voor de hand en span diensten worden ze dan ook ingezet!
Hoe onafhankelijk is het KWC? Het KWC is verplicht voor een bepaalde veiligheid te zorgen, dit hebben ze in samenspraak met de KNRM geregeld. Logische dan dat ze voor de KNRM kiezen, hoe ze dat doen is niet altijd even handig dat geef ik ook toe! Dat hier particuliere bedrijven zich in gaan mengen door dat ze er brood in zien is logisch. Maar daar moet ter plaatse gewoon een goede samenwerking komen.
Zoals al eerder gezegd ego's op zei en zoek de samenwerking  98uiye

Ik weet wel dat de brandweer (hier in Gooi- en Vechtstreek) z'n biezen pakt als de mensen uit het wrak zijn en de berger aan z'n werk begint.
Vroeger werden nog wel eens singeltjes onder een auto te water gelegd, maar dat mag niet meer. Het bedrijf van een bekend lid van KNRM Huizen* verzorgt nu als professioneel duiker met zijn maten deze hand en spandiensten voor onder andere bergned. Als de brandweer eens te ver gaat en toch eens even gauw een singeltje aanpikt, protesteert hij hevig bij de centrale en noemt dat broodroof. Ik ben het met 'm eens, het is niet eerlijk als vrijwilligers jouw werk aan het doen zijn  :P .

* naam en bedrijf bij de redactie bekend...  :D  ;D