Als je een concrete analyse maakt van dit vhf verkeer, en dit dan doet met enige kennis van zaken komt er het volgende uit:
- Frans Verkade vaart uit zonder Hendrik Jacob (mmm dit gebeurt anders nooit)
> Hier was geen bemanning voor, argument geen radar werkt niet je kan gewoon elkaar in het zicht houden en doorstomen.
- Den Helder Rescue geeft aan alle eenheden naar vhf 67, alleen Frans Verkade reageert hierop.(Odin en Meander dus nog op vhf 16)
> DHR / FV had dit moeten opmerken en de Odin en Meander erop attent moeten maken dat communicatie op 67 plaats vind.
- DHR roept 3x de Frans Verkade op maar reageert niet, zijn vhf sets staan niet op 67 maar op 16 en 0 zo te horen.
- Je hoort ook onderling verkeer op de FV, Persoon 2 zegt tegen persoon 1 dat hij de mike verder van zen mond moet houden, dit is een teken dat deze persoon niet veel met de vhf werkt, want hij houdt de mike ook perongeluk in.
- Je hoort twee verschillende personen op de vhf bij de Frans Verkade
> Persoon 1 = **************** (duidelijk niet gecondtioneerd op een Reddingsboot)
Volgens de knrm/marken website is hij ook geen varend lid.
> Persoon 2 = ******** de oude schipper van KNRM Marken altijd zeer dominant aanwezig en heeft een hekel aan bergers.
Feitelijk roept hij elke eenheid, de odin 1x en de meander 1x op 67, dit op een geirriteerde toon.
Bij navraag: De FV lag op 15meter afstand ook langszij de Alexander en had gewoon even naar de bemanning van Odin en Meander toe kunnen gaan om te overleggen.
Conclusie:
Op de FV zat een niet doorgewinterde bemanning waardoor het een rommelte aanboord was, de OSC capaciteiten springen er niet echt vanaf.
(geen heli view, geen doeltreffende sitrap)
Als de persoon 2 van de FV direct had opgemerkt dat de Odin en Meander niet op 67 stonden dan was er niks aan de hand.
Incombinatie met het feit dat de FV weer als laatste aankwam, die ''irritante'' bergers er alweer lagen, en dat de OSC niet scherp genoeg was, krijg je dit emotionele gedoe over de VHF.
Zet je ego opzij en werk samen!