Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156867 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Highlander

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #500 Gepost op: 1 april 2012, 18:44:43
Ik plaats de link hier niet voor Jan Doedel, de bedoeling is dat je wat daar staat even leest. Ik plaats een link naar Search-and-rescue.nl en bespreek hier wat daar staat. Ik zie je helemaal voor vol aan, maar als je er voor kiest om de link niet te volgen en tekst daar niet te lezen en dat leidt tot misverstanden neem ik dat niet voor mijn rekening.

Trouwens, als het wel in het bericht hier staat lees je het ook niet, (zoals de alarmering dat Blaricum afbesteld wordt) dus dat maakt toch niet uit. Je leest alleen wat jou uitkomt en geeft bedenkt daar een bedoeling bij die ik zou hebben, ook al kan ik dat feitelijk punt voor punt ontzenuwen. Peter biedt tenminste zijn excuses nog aan als ie verkeerd leest.
Ik blijf bij mijn keuze hier een gedeelte van het bericht van search-and-rescue.nl te plaatsen, met een "lees verder" link, waarna wat ik wat daar gebeurt hier verder bespreek.
Dat gebeurt hier overal op het forum, dat is terecht en is zelfs wettelijk de enige manier om een artikel te quoten zonder inbreuk te maken op de copyright dat er op rust. Een aantal eerste zinnen en dan een lees verder link met bronvermelding. Je kan me er hier vol onbegrip elke keer op aanvallen of er aan wennen, aan jou de keuze.

Nogmaals, is dat een methode die niet toegestaan is, dan hoor ik dat graag van de mods.
Nou, aan wennen zal ik niet. Je plaatst hier toch ook niet alleen maar een krantenkop met een link naar het hele artikel?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #501 Gepost op: 1 april 2012, 18:48:34
Nou, aan wennen zal ik niet. Je plaatst hier toch ook niet alleen maar een krantenkop met een link naar het hele artikel?

Discussie hierover kan verder per PM svp, wat iemand wel of niet hier plaatst vanaf eigen sites is ieder zijn goed recht. Kunnen we nu on-topic verder.

Vond de politie een dronken schipper echt niet belangrijk?  :o


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #502 Gepost op: 1 april 2012, 20:32:33
Dit verhaal krijgt nog een spannend staartje, ben even uit eten.
later...


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #503 Gepost op: 5 april 2012, 12:59:28
Deel twee van het zeiljacht waarvan af de matroos naar huis gevluchgt was:

De Ronduit in de Haven van Huizen (foto HOGE).

112meldingen
15:14:10 31-03-12PR 1 SCHEEPVAARTBRAND (RECR/PLEZIER) AMBACHTSWEG HUIZEN 3919

 : 0704998 : Lichtkrant Kazernes Gooi en Vechtstreek
  : 0704999 : Monitorcode Brandweer Gooi en Vechtstreek
  : 0703029 : Bemanning Reddingsboot Huizen

Bron: 112meldingen.nl

In de Stichting Jachthaven Huizen nabij hotel Nieuwpoort staat een boot in de brand. De brandweer  heeft assistentie ingeroepen van de KNRM Huizen.
De Ronduit van de Reddingsbrigade Naarden gaat uit voor een oefentocht en treft daar een oude bekende van ons aan: de schipper van de zeilboot die de dag ervoor dronken de Marina Muiderzand in was gesleept door de Blizzartd. Hij is er in geslaagd 700 meter te varen zonder ongelukken, maar nu ligt ie weer vast, hij heeft het verkeerde vaarwater gekozen en ligt nu precies aan de andere kant van de Hollandse Brug al sinds de avond daarvoor muurvast. lees verder en beluister het radioverkeer.

Bron: search-and.rescue.nl

De Mare 6 van de KNRM is er snel bij. De Ronduit levert goed werk door de zeilboot op te merken, wie weet hoelang deze man daar anders nog gelegen zou hebben. Als je oproept moet je ook opletten wie het woord krijgt van de Kustwacht, of jouw naam genoemd wordt of die van de Anna Dora Thea.  ;)  ;D  Ik vind het zo sneu voor die mijnheer uit Baarn dat het zeilen voor hem zo'n totale mislukking is, dat ik de naam van het jacht weggepiept heb. Inmiddels zijn er per dag zo'n 800 hits op de site search-and-rescue.nl, dus wie weet leest z'n buurman wel mee en dat is sneu, @Vesalius, want het verhaal rond deze meneer is nog niet afgelopen helaas.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #504 Gepost op: 15 april 2012, 16:19:38
Binnenkort op Search-and-rescue.nl:
zondagmiddag 15 april 2012, puinhoop op 16, KNRM Marken kiest voor zeilboot met motorpech bij Lelystad, boven onwelwording bij Voldendam. Waterhulpdienst.nl ook bij lelystad, maar steeds net te laat vist achter het net. Frans Verkade op kanaal 0: " wij hebben ' m te pakken!" Ja, de zeilboot met motorpech bij Lelystad wel, de gewonde moet door de Simac opgelost worden die geen zuurstof bij zich heeft en die het doorgeven van de toestand van een patient nog even moet oefenen: van koorts naar onderkoeld naar hartfalen. En dan nog: iedereen lekker door elkaar op het noodkanaal, de zeilboot met pech drukt de mayday konstant weg. Heerlijk, als vanouds!


duif

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #505 Gepost op: 15 april 2012, 21:12:30
luisterde even mee vandaag was weer gezellig maar ik begreep wel dat de seamac het onder controle had, maar dat zowel de blissert als de cobra elkaar maar niet begrepen en ook de kustwacht ze niet uit elkaar kon houden.
als het kustwachtcentrum vond dat de boten uit marken nodig waren bij de seamac hadden ze die ook wel gevraagt, denk ik

ik miste da sneeker op de marifoon toch wel iets voor hun met hun


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #506 Gepost op: 15 april 2012, 22:11:27
het radioverkeer
112meldingen
14:57:02 15-04-12PRIO 1, VAARTUIG MOTOR / STUUR PROBLEMEN, BLIZ,MKN2

  : 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
                  : 1735061 : Lichtkrant GMK Zaanstreek-Waterland
                  : 1735468 : Bemanning Hendrik Jacob & Frans Verkade Marken
bron: 112meldingen.nl

Om even voor drie uur 's middags wordt alarm gemaakt voor de KNRM Marken, die even later op weg gaat naar de boot met motorpech, met de reddingsboot Hendrik Jacob, even later in haar kielzog de andere, grote reddingsboot van Marken, de Frans Verkade. Ook de Blizzartd van de Waterhulpdienst.nl vertrekt die kant op vanuit Huizen. De Hendrik Jacob is als eerste langszij van de de “Blauwe Draak” , een 28 voeter zeilschip met motorpech. Zij slepen haar naar Lelystad. Maar terwijl Marken het schip naar Lelystad sleept komt er een Mayday binnen van een Motorsailor de Eenzaat, die voor de zuidelijke ingang van ingang van Marina Lelystad ligt. Over het gestuntel van de Eenzaat klinkt nog een Mayday van de Idefix, deze heeft een gewonde aan boord, maar dat komt er lange tijd niet door ondanks verwoede pogingen van de Blizzartd om de Mayday door te geven (Mayday Relay) . De Simac van reddingstantion Warder die bij de Pieperrace is, hoort de Mayday wel en snelt te hulp. De Hendrik Jacob meldt dat ze doorgaat naar de Eenzaat, evenals de Frans Verkade. De Thor van Delta Lima Safety biedt nog assistentie aan, maar die wordt afgewezen.
Alarm:
14.57
uitvaren
15.10 Hendrik Jacob en de Blizzartd
15.13 Frans Verkade
Ter plaatse
15.33 de Hendrik Jacob
15.36 Frans Verkade
15.47 Mayday nummer 1, van de Eenzaad met pech
15.48 Henfrik Jacob krijgt opdracht (over 0) om op te stomen naar de Eenzaad
15.48 Mayday nummer 2 Idefix met gewonde aan boord, wordt niet gehoord.
15.50 Blizzartd roep KW op, krijgt opdracht om naar Lelystad Haven te gaan.
15.50 Blizzartd geeft aan dat hij nog een Mayday gehoord heeft
15.54 Eerste teken van de Kustwacht dat ze de Mayday van de Idefix gehoord hebben, van de Simac want die geeft aan er naar toe te gaan.
15.55 Hendrik Jacob ter plaatse van de Eenzaad
16.03 Simac ter plaatse bij Idefix met de gewonde.
16.35 Simac komt met de Idefix met daar aan boord de gewonde aan in Volendam.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #507 Gepost op: 15 april 2012, 22:38:45
merk nog even op dat de tweede mayday 6 minuten onopgemerkt blijft door de afhandeling van het brandstoffilter probleem van de Eenzaad


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #508 Gepost op: 15 april 2012, 23:36:51
Ik kan er niet veel meer van maken dan... Wat een teringzooi...  :-X


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #509 Gepost op: 16 april 2012, 00:03:42
Ik kan er niet veel meer van maken dan... Wat een teringzooi...  :-X

Ja, wil er nog iemand beweren dat onderscheid tussen pech en echte nood op het water geen noodzaak is en je het toch 't beste maar op één hoop kan gooien? De afwikkeling van een verstopt brandstoffilter net zo (en als het ' t eerste roept zelfs belangrijker is) dan een onwelwording?

Waarom heeft de KNRM Marken eigenlijk zuurstof bij zich? Kunnen ze dat niet beter inruilen voor een brandstoffilter ontstopper?

Onderscheid maken kan wel, later op de middag vandaag mocht ik weer mee met de Blizzartd. Omgeslagen zeilbootje, echtpaar in het water. (gelukkig met reddingsvesten, ze konden snel gevonden worden). Ronduit van Reddingsbrigade Naarden brengt de drenkelingen naar de kant, laat het bootje achter voor ons om te bergen. "drenkelingen eerst" (waar vind je dat nog!!!) Komen nog wel even terug en helpen nog een handje met het bootje, aardige gasten. En wat zijn mensen toch blij als je ze uit het water haalt, spul blijft maar spul.

En blije mensen maken mij weer blij...