Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156817 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

dannyknaap

  • Strandwacht Almeerse Reddings Brigade
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
  • Zin in bewakingsseizoen 2014!
Reactie #510 Gepost op: 16 april 2012, 07:47:10
Hee.... Ik hoor de Albertus! 098uo
Al mijn uitspraken zijn strikt persoonlijk en dus NIET functiegebonden!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #511 Gepost op: 16 april 2012, 12:46:41
Hee.... Ik hoor de Albertus! 098uo

Ja, dat is dan ook wel het enige leuke dat ik hoor, een reddingsboot die in zijn gebied blijft. (zo ook de Ronduit van Naarden)


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #512 Gepost op: 16 april 2012, 13:12:40
Ik moet zeggen dat het coordinerend vermogen van het KWC ver te zoeken is. Iedereen loopt maar wat te bleren en het KWC is stil.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #513 Gepost op: 16 april 2012, 14:32:39
Ik moet zeggen dat het coordinerend vermogen van het KWC ver te zoeken is. Iedereen loopt maar wat te bleren en het KWC is stil.
waardoor iedereen maar wat doet en zijn eigen plan trekt.  
Toegevoegde waarde Kustwacht:nihil.


stormvogel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 139
Reactie #514 Gepost op: 16 april 2012, 22:31:27
was het niet zo dat de frans verkade al om 14.03 was opgeroepen voor de eerste melding bij lelystad ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #515 Gepost op: 16 april 2012, 23:37:55
Je hebt volkomen gelijk, de melding die ik van 112meldingen heb afgehaald was niet de oorspronkelijke melding. Goed opgemerkt, ik heb het naar de kustwacht gecorrigeerd, dank je! Ik vond al dat het zo lang duurde eer het spul uit vaarde, dit ziet er beter uit.

Alle tijden waren dus in het log UTC+2.

Hier volgt de juiste melding met de tijden in het log een uur vroeger, UTC+1, lokale tijd dus.

•   1. 14:03:39 15-04-12
Melding : PRIO 2, VAARTUIG MOTOR PROBLEMEN, MKN1
Regio : 00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie : O O O : MIDDEL
Eenheden : 1735061 : Lichtkrant GMK Zaanstreek-Waterland
: 1735099 : Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden
: 1735468 : Bemanning Hendrik Jacob & Frans Verkade Marken

bron: 112meldingen.nl

Om even na twee uur 's middags wordt alarm gemaakt voor de KNRM Marken, die even later op weg gaat naar de boot met motorpech, met de reddingsboot Hendrik Jacob, even later in haar kielzog de andere, grote reddingsboot van Marken, de Frans Verkade. Ook de Blizzartd van de Waterhulpdienst.nl vertrekt die kant op vanuit Huizen. De Hendrik Jacob is als eerste langszij van de “Blauwe Draak” , een 28 voet zeilschip met motorpech. Zij slepen haar naar Lelystad. Maar terwijl Marken het schip naar Lelystad sleept komt er een Mayday binnen van een motorsailer de Eenzaat, die voor de zuidelijke ingang van ingang van Marina Lelystad ligt. Over het gestuntel van de Eenzaat klinkt nog een mayday van de Idefix, deze heeft een gewonde aan boord, maar dat komt er lange tijd niet door ondanks verwoede pogingen van de Blizzartd om de mayday door te geven (Mayday Relay) . De Simac van reddingstation Warder die bij de Pieperrace is, hoort de mayday wel en snelt te hulp. De Hendrik Jacob meldt dat ze doorgaat naar de Eenzaat, evenals de Frans Verkade. De Thor van Delta Lima Safety biedt nog assistentie aan, maar die wordt afgewezen.
Alarm:
14.03
uitvaren
14.10 Hendrik Jacob en de Blizzartd
14.13 Frans Verkade
Ter plaatse
14.33 de Hendrik Jacob
14.36 Frans Verkade
14.47 Mayday nummer 1, van de Eenzaat met pech
14.48 Hendrik Jacob krijgt opdracht (over 0) om op te stomen naar de Eenzaat
14.48 Mayday nummer 2 Idefix met gewonde aan boord, wordt niet gehoord.
14.50 Blizzartd roep KW op, krijgt opdracht om naar Lelystad Haven te gaan.
14.50 Blizzartd geeft aan dat hij nog een Mayday gehoord heeft
14.54 Eerste teken van de Kustwacht dat ze de Mayday van de Idefix gehoord hebben, van de Simac want die geeft aan er naar toe te gaan.
14.55 Hendrik Jacob ter plaatse van de Eenzaat
15.03 Simac ter plaatse bij Idefix met de gewonde.
15.35 Simac komt met de Idefix met daar aan boord de gewonde aan in Volendam


peter k

  • Centralist/Brandweerman
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #516 Gepost op: 23 april 2012, 21:14:45
henk heb je ook berichten verkeer van afgelopen zondag ?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #517 Gepost op: 23 april 2012, 22:12:39
jazeker, ook dat komt er op. Ik heb de griep dus gehad, dus loop wat achter. Komt goed.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #518 Gepost op: 24 april 2012, 10:18:16
Deze is spannend. Je hoort de paniek in de stem van de melder over de marifoon.
Even een klein dispuut tussen de Frans en Den Helder.

01-04-12 16:20:13
KNRM  Prio 2, Vaartuig stuur problemen, MKN1,MKN2
1735099 KNRM IJmuiden Lichtkrant Kustwachtcentrum IJmuiden

De Blizzartd is op weg naar Lelystad voor een zeilboot die zijn schroef verloren heeft. Het zeilschip was daarvoor door de Blizzartd het IJ bij Amsterdam uitgesleept en is nu op eigen gelegenheid zeilend naar Lelystad op weg.
Onderweg, bijna in Lelystad aangekomen hoort de Blizzartd de Marodie roepen dat het schip geen roer meer heeft en de dijk op dreigt te lopen.

lees meer en beluister het radioverkeer.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #519 Gepost op: 28 mei 2012, 01:25:55
De meeste Reddings- en hulpverleningsboten waren al stanby op 16 en werden daar geďnformeerd door de Kustwacht via 16 over een man over boord situatie op het Markermeer. De man is zijn hond nagesprongen, die in moeilijkheden verkeerde.
De Thunder en de Blizzartd waren bij Pampus en hoorden de oproep. Zij konden met de Blizzartd binnen 10 minuten ter plaatse zijn, haalden de man -die al niet meer aanspreekbaar was- uit het water en startten reanimatie.  De seeker werd zich pas bewust van de situatie door een alarmering van de Kustwacht voor herbezetting van het boothuis van Marken, maar voer wel binnen 6 minuten de Haven van Huizen uit en was 31 minuten na de alarmering ter plaatse.

Lees meer op Search-and-rescue.nl