En dus maakt dit de kustwacht net zo schuldig, immers, zij hadden dit gewoon over kanaal 16 kunnen doorgeven. Ze hadden ook de melder kunnen aanspreken op dit voorval...
Ik vind nog steeds dat als je na een telefoontje van de melder (1) de alarmcentrale en en de brandweer informeert, (2) direct uitvaart en (3) telefonisch contact opneemt met de kustwacht, dat je niet erg "onder de pet" bezig bent.
Jullie lezen en luisteren slecht. Er vanuit gaande dat de tijden van Henk en P2000 kloppen is er minimaal 15 minuten overheen gegaan voordat de brandweer werd gealarmeerd en 20 minuten voordat de Kustwacht op de hoogte werd gesteld.
Het is vaste afspraak dat de KNRM zich inmeld bij de Kustwacht op het moment dat men gaat varen (en dus niet beschikbaar is).
Maar de schipper belt de havenmeester, die belt KNRM-Marken en die gaat varen zonder de Kustwacht op de hoogte te stellen. Dan moet je toch wel zeker weten dat er geen direct gevaar is, anders kan dit fout aflopen.
Verder stelt de KNRM bij monde van de Hendrik Jacob dat de zaak onder controle is zonder dat er daadwerkelijk onderzoek is gedaan. En op de website van de KNRM staat dat de HJ het jacht uit de vaargeul heeft gesleept. Dat allemaal 20 minuten na de constatering van rook terwijl de berger op een paar honderd meter afstand. Nu is het allemaal goed gegaan, maar stel dat het fout was gelopen?
Nu is Lima Delta Safety een redelijk nieuwe speler op het water en weet ik (net als vele anderen) niets over hun kwaliteiten, maar het gedrag van KNRM-Marken stelt mij toch wel teleur gebaseerd op wat Henk en de KNRM vertellen. Dat men verzocht wordt om na afloop even met de Kustwacht te bellen kan ik me goed voorstellen. Ik had dit gesprek wel eens willen horen.