En jij snapt net zo goed als mij dat dit geheid tot ontslag zal leiden van de betrokkene alsmede een enorme rel in de media.... Ik kan me niet voorstellen dat ze het zo ver zouden laten komen. Ik zie een hoop speculatie zonder de feitelijke inhoud te kennen.
Nee, maar ik maak de procedure -het alleen op willen knappen- even inzichtelijk met een voorbeeldje wadlopen.
Is het niet zo dat je van het ergste scenario uit moet gaan en daar op in moet zetten? Niet er van uit moet gaan "de mensen zullen wel van het jacht af zijn" en "de brand vast nu niets meer". Het is niet de bedoeling dat de reddingsboten dat allemaal zelf gaan op- en afschalen, naar eigen inzicht.
De Kustwacht steekt daar - door schade en schande wijs geworden- heel anders in. Die checken alles dubbel en nemen "niets aan". Niet voor niets hebben zij de coördinatie en de eind verantwoording. Als wij roepen "we hebben het slachtoffer gevonden" wordt dat niet zomaar aangenomen, eerst hoe heet die mijnheer, heeft deze mijnheer naar het kustwacht centrum gebeld? Wat staat er voor nummer in het zeil? En reken maar dat als wij zeggen dat de brand uit is (dat mogen we helemaal niet) dat de kustwacht ons toe bijt dat brandweer dit bepaalt. En als je niet eens weet hoeveel mensen er aan boord gezeten hebben, kun je ook niet roepen dat iedereen er af is. Wel als vrolijke Frans de passant, maar niet als Frans de reddingsboot.