Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156621 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #570 Gepost op: 11 juni 2012, 12:59:06
Volgens het bericht van de knrm waren de bemanningsleden al op een paserend jacht gestapt. Dat hoeft de berger dus niet meer te doen. Het verhaal is bij wel duidelijk.

9910001

En wanneer werd dat duidelijk? En wie hoort dat soort beslissingen te (kunnen) nemen dat er voldoende hulp aanwezig is en geen aanvullende hulp meer nodig is? Zijn dat de reddingsboten onderling of mag de kustwacht daar ook nog een rol van betekenis in spelen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #571 Gepost op: 11 juni 2012, 14:08:49
Nog oging om duidelijk te zijn, dit behoord via de kustwacht te gaan en niet onderling volgens mij, echter in dit geval is de brandweer het belangrijkste om terlaatse te krijgen om te kunnen controleren waar er brand is als er geen bemanning meer aan boord is. De boot naar de brandweer slepen lijkt mij geen handige optie bij een klein jacht.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #572 Gepost op: 11 juni 2012, 14:51:57
Nog oging om duidelijk te zijn, dit behoord via de kustwacht te gaan en niet onderling volgens mij, echter in dit geval is de brandweer het belangrijkste om terlaatse te krijgen om te kunnen controleren waar er brand is als er geen bemanning meer aan boord is. De boot naar de brandweer slepen lijkt mij geen handige optie bij een klein jacht.

9910001

Leg dat eens uit? Waarom lijkt je dat niks, waarom zou je het jacht niet vast moeten maken en waarom zou je de aanstormende brandweer niet al vast tegemoet kunnen varen? Wel eens een jacht geblust op open water? Ken je de uitdagingen daarvan?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #573 Gepost op: 11 juni 2012, 15:18:10
Gaat het al en beetje leven?

En jij snapt net zo goed als mij dat dit geheid tot ontslag zal leiden van de betrokkene alsmede een enorme rel in de media.... Ik kan me niet voorstellen dat ze het zo ver zouden laten komen. Ik zie een hoop speculatie zonder de feitelijke inhoud te kennen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #574 Gepost op: 11 juni 2012, 15:25:21
Er is iemand aan het wadlopen. Ingesloten door het onverwacht stijgende water belt hij naar het evenementen bureau. Het gaat fout, stuur hulp. Die bellen naar KNRM Harlingen. Al na 10 minuten varen ze uit. Melden niets natuurlijk, want ze weten dat Noordgat met de Hurricane vlak bij de bank kan liggen waar de wadlopers zich in nood bevinden. Maar je weet hoe snel het water daar op kan komen, en als KNRM Harlingen arriveert bij de opgegeven postie treffen ze niemand meer aan. De schipper pakt de "marifoon: "zeg uuh Den Helder Rescue, uuuh..." Gaat het al en beetje leven?

Vergelijkbaar met rook op een jacht waar de bemanning al van af stapt? Denk het niet, maar ík kan het niet inschatten met de huidige info. Na jouw pittige sausje met pepertjes en veel stukjes augurk nog steeds niet :)


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #575 Gepost op: 11 juni 2012, 15:57:12
Ik zie meer risico om een brandend schip te gaan slepen als het uit laten branden waarom risico nemen voor een stuk polyester. Voor de aardigheid gasflessen, brandstof en andere zaken kan je beter afstand houden.

9910001
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #576 Gepost op: 11 juni 2012, 16:47:50
Vergelijkbaar met rook op een jacht waar de bemanning al van af stapt? Denk het niet, maar ík kan het niet inschatten met de huidige info. Na jouw pittige sausje met pepertjes en veel stukjes augurk nog steeds niet :)

Achteraf kijk je een koe in zijn kont.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #577 Gepost op: 11 juni 2012, 16:51:33
Achteraf kijk je een koe in zijn kont.

Tja einde topic dan maar dan is dit de oplossing voor alle gesprekken.

9910001
9910001


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #578 Gepost op: 11 juni 2012, 16:52:33
Goed, en aangezien we nu zijn afgedaald naar het niveau nutteloze oneliners... Tenzij iemand nog inhoudelijk wat wil zeggen over het verhaal hierboven gaan we maar weer ontopic. Ook hier maar weer eens een oproep om inhoudelijk te discussiëren op basis van feiten en niet op basis van speculaties.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #579 Gepost op: 11 juni 2012, 16:58:59
En jij snapt net zo goed als mij dat dit geheid tot ontslag zal leiden van de betrokkene alsmede een enorme rel in de media.... Ik kan me niet voorstellen dat ze het zo ver zouden laten komen. Ik zie een hoop speculatie zonder de feitelijke inhoud te kennen.

Nee, maar ik maak de procedure -het alleen op willen knappen- even inzichtelijk met een voorbeeldje wadlopen.

Is het niet zo dat je van het ergste scenario uit moet gaan en daar op in moet zetten? Niet er van uit moet gaan "de mensen zullen wel van het jacht af zijn" en "de brand vast nu niets meer". Het is niet de bedoeling dat de reddingsboten dat allemaal zelf gaan op- en afschalen, naar eigen inzicht.

De Kustwacht steekt daar - door schade en schande wijs geworden- heel anders in. Die checken alles dubbel en nemen "niets aan". Niet voor niets hebben zij de coördinatie en de eind verantwoording.  Als wij roepen "we hebben het slachtoffer gevonden" wordt dat niet zomaar aangenomen, eerst hoe heet die mijnheer, heeft deze mijnheer naar het kustwacht centrum gebeld? Wat staat er voor nummer in het zeil?  En reken maar dat als wij zeggen dat de brand uit is (dat mogen we helemaal niet) dat de kustwacht ons toe bijt dat brandweer dit bepaalt. En als je niet eens weet hoeveel mensen er aan boord gezeten hebben, kun je ook niet roepen dat iedereen er af is. Wel als vrolijke Frans de passant, maar niet als Frans de reddingsboot.