Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156620 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #580 Gepost op: 11 juni 2012, 17:12:44
En een brandweer die op afstand bepaald (aanneemt) dat de brand uit is, dat heb ik nog niet mee gemaakt op het water. Die gaan altijd even kijken. En wij mogen niet eens in de directe nabijheid komen van een schip dat brand verdacht is, (ook geen mensen er af halen) totdat de brandweer het schip "veilig" heeft verklaart.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #581 Gepost op: 11 juni 2012, 17:25:29
Pas na 20 minuten was duidelijk dat de mensen er af waren. Over een brand onder controle, daar is de de Hendrik Jacob helemaal niet toe bevoegd, dus dat moet even wachten tot de brandweer er is. Terecht dan ook dat de brandweer er bij gehaald wordt, die mogen dat wel. (iets met TBV's ofzo). Ik probeer tegen de klippen op -en dat heet geen spekuleren, dat is echt wat anders- naar voren te brengen wat er een keer fout kan gaan als je dit als procerure gaat invoeren. En ik bevind me in goed gezelschap daarin. De kustwacht was "not amused" en niet alleen omdat ze nou zo graag de touwtjes in handen willen houden, ook omdat zij in het vuur van de strijd niet per ongeluk het eigen ego, maar altijd de hulpvrager voorop stellen. Een uitgangspunt waar ik me helemaal in kan vinden.   O0


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #582 Gepost op: 11 juni 2012, 17:39:34
Goed, en aangezien we nu zijn afgedaald naar het niveau nutteloze oneliners... Tenzij iemand nog inhoudelijk wat wil zeggen over het verhaal hierboven gaan we maar weer ontopic. Ook hier maar weer eens een oproep om inhoudelijk te discussiëren op basis van feiten en niet op basis van speculaties.

Kijken of het zo wel mag blijven staan:

Dat is het nu juist "er zal wel niets aan de hand zijn" is nou een goed voorbeeld van een zeer kwalijke speculatie. Achteraf ja, toen bleek dat de mensen er af waren. En dat de brand uit was.
Daar ga je toch je inzet niet op maken? Als je dat als uitgangspunt neemt kom je vroeg of laat van een koude kermis thuis.
Dat is "een koe in zijn kont kijken" het spreekwoord voor, ik dacht dat iedereen 'm kende. Ik wil daar mee zeggen dat het altijd makkelijk is achteraf te roepen dat al die drukte niet nodig is, mensen waren er al af, brand was uit, wat maak je je druk...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #583 Gepost op: 11 juni 2012, 17:42:32
Kijken of het zo wel mag blijven staan:
Zolang je niet offtopic gaat (of gaat speculeren) vind ik alles prima.

Dat is het nu juist "er zal wel niets aan de hand zijn" is nou een goed voorbeeld van een zeer kwalijke speculatie. Achteraf ja, toen bleek dat de mensen er af waren. En dat de brand uit was.
Maar is dat het geval? Wist men niet meer dan wij nu weten? Hield men bijvoorbeeld constant contact met de schipper die ze updates gaf? Weet jij precies hoe de communicatie tussen melder en de post is verlopen?  ::)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #584 Gepost op: 11 juni 2012, 18:08:11
De Hendrik Jacob meldt ter plaatse gekomen dat de mensen over gestapt zijn op een ander jacht. Dat kunnen ze pas melden als ze dat zelf gezien hebben, ook al zou er bij de melding gezegd zijn "we hebben alle mensen er af gehaald" (wat onwaarschijnlijk is, gezien de vraag om een sitrap, daar vraag je niet naar als je al bekend bent met de situatie en daar zekerheid over hebt) zelfs dan nog mag een reddingsboot er niet van uit gaan dat dit echt zo is. Het is zelfs zo dat als wij zeggen dat we de mensen er af hebben gehaald en veilig aan boord van de Seeker hebben, dat dan nog de reddingsboot gestuurd wordt om te kijken of dat werkelijk zo is. En dat is omdat men daar vaak slordig mee omspringt en niet alleen passanten, maar ook goed opgeleide reddingboot bemanningen. In de tijd van een paar minuten verandert de Frans Kazan het aantal opvarenden van twee naar vier!
Als je roept dat je daadwerkelijk brand aan boord hebt, gaat het circus op gang en helpt het niets als je even later zegt dat het al uit is. Dus al was er rechtstreeks contact, maakt niet uit.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #585 Gepost op: 12 juni 2012, 09:48:53
Met een prio2 melding na mijn nachtdienst, en dan eerst even naar de wc ;-) dan ben ik niet op mijn snelst 15 minuten later was ik op station, we hadden kunnen varen op dat moment, echter de bemanning die al klaar stond te wachten heeft extra contact gezocht met Naarden. omdat de berger al bij het bootje was hebben we het er verder bij gelaten. bij een prio1 ben ik eerder geneigt om wat vaart temaken.

Groet Rinke (plv. schipper)
wat mij betreft einde discussie.

Ik zie dat nu pas, Ik geloofde Rinke te veel op zijn woord, maar het was helemaal geen prio 2 melding, maar een prio 1!



14:52:48 28-05-12
Melding:
PRIO 1, VAARTUIG MOTOR PROBLEMEN, HUIWE
Regio:
00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie:
O O O O O :
HOOG
Eenheden:
1735498 : Reddingsboten Johanna Smidt & Nicolaas Wijsenbeek Huizen West

Binnen blijven bij een prio 1?


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #586 Gepost op: 12 juni 2012, 10:19:30
"ik zie dat nu pas" ik haal de alarmeringen van het niet opkomen en de afgepakte sleep door de war, het niet opkomen was inderdaad een prio 3,

Ik heb niks gezegd (het was weer laat gisteren...), excuses Rinke!  e050


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #587 Gepost op: 12 juni 2012, 10:30:34
Tegelijk word ik er terecht op aangesproken dat de bergers zich, diezelfde dag nog, ook schuldig maken aan het niet melden dat ze uitgevaren zijn voor een klus. Ze meldden pas een telefonische melding te hebben gehad als ze bijna ter plaatse zijn en geven dan nog geen enkele bruikbare informatie, uit angst dat iemand hun de sleep afhandig maakt.

1. Als je dan al onderweg bent is dat hoogst onwaarschijnlijk.
2. Bij een telefonische melding die bij jou zelf binnenkomt kun je daar afspraken over maken.
3. Al zijn ze al op het water en vlakbij, de Reddingsbrigade Naarden pakt deze klus niet af, ook al meld je alle gegevens op 16, ze zullen hoogstens naar de boot in problemen gaan om de veiligheid te bewaken tot de berger arriveert.
4 als je het pas meldt als je ter plaatse bent, is het einde actie. Dus heeft het melden het karakter van opscheppen en verder geen enkele zin.

Wel -geef ik meteen toe- is het niet melden van een bootje aan de steiger bij Pampus met een motortje dat niet wil starten van een heel andere orde als het niet melden dat je op weg bent naar een boot in brand.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #588 Gepost op: 4 augustus 2012, 19:46:03





Het is tijd voor normalisering van de omgangsvormen

KNRM wil einde aan geruzie tussen redders op Gooimeer

DOOR EDWARD DE VRIES LENTSCH

HUIZEN,  IJMUIDEN - De  Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in IJmuiden wil dat er snel een einde
komt aan het conflict tussen de Huizer KNRM en de Hulp Organisatie Gooi- en Eemmeer (HOGE) van Henk Wijga.
„Dit gaat niet goed. We moeten om korte termijn om de tafel", zegt KNRM woordvoerder Kees Brinkman. „Eerst met
de KNRM in Huizen en daarna met HOGE. De emoties zijn hoog opgelopen. Dat merken we intern in het contact met
onze bemanning in Huizen. Het is tijd voor normalisering van de omgangsvormen."
Het nieuwste incident in de jarenlange ruzie is een inval van Agentschap Telecom (AT), de vroegere Radio Controle-
dienst bij HOGE. „Ik schrok met het lazarus bij het zien van twee ernstig kijkende agenten en die derde man. Ik dacht
dat er iets ernstigs was gebeurd met mijn zoon", vertelt Henk Wijga.
De schrik maakte plaats voor woede op het moment dat Wijga te horen kreeg dat het KNRM-station Huizen de contro-
ledienst op zijn dak had gestuurd.
Dat wordt bevestigd door AT-woordvoerder Gernant Deekens. Wijga zet geluidsfragmenten van reddingsoperaties, dat
via marifoonkanalen te horen, is op de site hulpverleningsforum.nl. De controledienst gaat uitzoeken of dat door
de beugel kan. Maar dat gaat ook gebeuren met beelden die de KNRM van reddingsacties op Youtube zet. „Inclusief
het gewraakte marifoonverkeer", aldus Wijga.
Volgens AT-woordvoerder Deekens is verder gecheckt of Wijga met een marifoon in zijn auto rijdt. Daar is niets van
gebleken.
Voor het KNRM-hoofdkantoor is het inmiddels wel duidelijk dat de partijen om tafel moeten. „Ook elders is dat gebeurd",
verklaart Brinkman. „Bijvoorbeeld KNRM-stations rond de Waddenzee. Daar varen de reddingboten alleen uit in levensbe-
dreigende situaties. Als daar geen sprake van is, gaan (commerciële) bergers er op af."
Op het Gooimeer is het regelmatig een race wie het eerst bij de watersporter in nood is: de KNRM, HOGE of de commer-
ciële berger Jachtservice Huizen. Het marifoonverkeer is voor iedereen te volgen.
De frustraties op het water lopen hoog op. „Het is voor vrijwilligers niet leuk als je voor niets uitvaart. Dat werkt demoti-
verend", zegt Brinkman van de KNRM. „Maar je moet ook niet telkens willen uitvaren. Dat kan best minder. Het kost
bovendien veel geld."
Wijga van HOGE vindt deze stap van het KNRM-hoofdkantoor „geweldig". Hij is klaar voor een goed gesprek.


Bron: DE GOOI- EN EEMLANDER


Shetland

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Reactie #589 Gepost op: 4 augustus 2012, 21:30:52
Datum van dit verhaal is 8 november 2008 heel overjarige koek dus.