Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156844 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #520 Gepost op: 7 juni 2012, 20:23:02
De Nikolaas Wijsenbeek zet alles op alles om een jacht dat al gesleept wordt door de Cobra en de Blizzartd over te nemen. De strijd tussen de bergers en de redders in geluid (en beeld).

  Search and Resceu radioverkeer 28 mei 2012


 
14:52:48 28-05-12
Melding:
PRIO 1, VAARTUIG MOTOR PROBLEMEN, HUIWE
Regio:
00 : [KWC] Landelijk Kustwacht Centrum
Urgentie:
O O O O O :
HOOG
Eenheden:
1735498 : Reddingsboten Johanna Smidt & Nicolaas Wijsenbeek Huizen West
 

omdat de boten van de Waterhulpdienst.nl reeds op het water zijn, kunnen deze meteen reageren, om 14.53 vraagt Simon naar de positie aan de Kustwacht. Ook de Blizzartd snelt naar de opgegeven positie. Het is erg druk, dus er moet even gezocht worden naar het juiste schip. Als de waterhulpdienst het jacht gevonden hebben moet ze het afstaan aan de Nikolaas Wijsenbeek, die sleept uiteindelijk het jacht naar binnen en laat de bergers ontdaan achter.

lees meer en luister naar het radioverkeer.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #521 Gepost op: 7 juni 2012, 20:25:43
Op een drukke 2de pinksterdag scheurt de Nikolaas Wijsenbeek naar een jacht met pech om te verhinderen dat zij binnengesleept gaat worden door de waterhulpdienst.nl

Nikolaas Wijsenbeek op volle snelheid op weg naar reeds gesleept zeiljacht.mpg


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #522 Gepost op: 7 juni 2012, 20:53:46
De Nikolaas Wijsenbeek zet alles op alles om een jacht dat al gesleept wordt door de Cobra en de Blizzartd over te nemen. De strijd tussen de bergers en de redders in geluid (en beeld).

 :-X

Te bizar voor woorden, respect voor de berger die zo kalm blijft.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #523 Gepost op: 7 juni 2012, 21:18:16
Ja, en een prio 1 voor een zeilboot met motorpech. 32 knopen over een overvol Gooi- en IJmeer (ook onder de engte van de Hollandse Brug door) voor een reeds gesleepte zeilboot die even de haven in geholpen moet omdat zijn motortje het niet doet. Niets dan goeds over de KNRM natuurlijk, maar soms kan ik station Huizen niet zo goed volgen....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #524 Gepost op: 7 juni 2012, 23:05:09
:-X

Te bizar voor woorden, respect voor de berger die zo kalm blijft.

Simon van Wieren, hoofd planner bij Bergnet (op de meldkamer) wordt niet zo gauw zenuwachtig. Was op de Blizzartd op het IJmeer, haalde ook de man uit het water die zijn hond achterna zou zijn gesprongen.


Vroemvroem

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 586
Reactie #525 Gepost op: 8 juni 2012, 07:23:29
Op een drukke 2de pinksterdag scheurt de Nikolaas Wijsenbeek naar een jacht met pech om te verhinderen dat zij binnengesleept gaat worden door de waterhulpdienst.nl

Nikolaas Wijsenbeek op volle snelheid op weg naar reeds gesleept zeiljacht.mpg
Gezellige boel :-X


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #526 Gepost op: 8 juni 2012, 08:41:00
Ja, en een prio 1 voor een zeilboot met motorpech. 32 knopen over een overvol Gooi- en IJmeer (ook onder de engte van de Hollandse Brug door) voor een reeds gesleepte zeilboot die even de haven in geholpen moet omdat zijn motortje het niet doet. Niets dan goeds over de KNRM natuurlijk, maar soms kan ik station Huizen niet zo goed volgen....

Ze kunnen hem weer als redding bijschrijven.
Goed voor de statestieken van het station :D


ijsselmeervisser

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
Reactie #527 Gepost op: 8 juni 2012, 09:49:47
volgens mij wordt knrm huizen door de KUSTWACHT gealameerd voor dit bootje.
dat de cobra en de bilzzartd dan op de melding van huizen gaan varen is voor eigen risico.
Ik kan mij zo in denken dat er door het bootje om de KNRM is gevraagt?
Als dan blijkt dat er een andere boot vast heeft gemaakt dan de knrm snap ik dat je wordt los gegooid.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #528 Gepost op: 8 juni 2012, 10:27:03
Laten we hier nu niet weer in de eeuwige discussie verzanden. Kustwacht alarmeert dus KNRM vaart. Dat de kustwacht hier is betere samenwerking met waterbergers moet gaan zoeken is nu wel duidelijk. 98uiye
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #529 Gepost op: 8 juni 2012, 10:36:52
Volgens mij geeft een alarmering door de kustwacht geen garantie dat je exclusieve eigenaar van de klus bent. De KNRM is op de hoogte gesteld, de Cobra wordt dat net zo goed ook. De kustwacht gaat niet over wie een boot met pech moet gaan slepen, want het betreft hier immers alleen pech, geen enkel gevaar voor schip en bemanning. Ze worden zelfs al gesleept! En je hoort trouwens ook dat de kustwacht zelf er geen enkel probleem mee heeft dat de Waterhulpdienst zich met het pechgeval gaat bemoeien, ze krijgen zelfs het 06 nummer van de schipper over 16. (Of dat wel zo handig is...).

Wat jij vindt dat als de KNRM gewaarschuwd wordt voor een boot met pech, ieder ander er af moet blijven. Ik vind dat een merkwaardig standpunt. De hoofddirectie staat daar gelukkig volkoemen anders in. Wij vinden het -net als de leiding van de KNRM- prettig als onze reddingsboot niet hoeft te slepen, kunnen wij ons blijven wijden aan onze kerntaak, redden en medisch verzorgen van mensen.