Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #550 Gepost op: 10 juni 2012, 22:55:53
Vlak bij het station Marken is een berger aktief, die regelmatig gemelde klussen voor de neus van het KNRM station weg kaapt.
Dat is de reden dat de manschappen van het station besluiten onder zich te houden dat ze een telefonische melding hebben ontvangen en onderweg gaan naar een brandend jacht, maar er pas verslag van doen als de eerste reddingboot van het station ter plaatse is.

beluister het radioverkeer en lees meer

1, van wie heb je gehoord dat dit de reden is? (of vul je dit zelf in...)
2, ik zeg: goed ingeschat, kennelijk was er dus geen reden om paniek te veroorzaken maar zijn ze zelf die kant op gegaan.  ;)

Het glas is half leeg, of half vol he, het is maar net hoe je het wil zien.  O0

Citaat
Gelukkig heeft het besluit tot het niet melden van het incident geen mensenlevens gekost.
Even van de andere site geplukt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het risico zouden nemen om voor zoiets kleins mensenlevens in gevaar te brengen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #551 Gepost op: 10 juni 2012, 23:19:32
1, van wie heb je gehoord dat dit de reden is? (of vul je dit zelf in...)
2, ik zeg: goed ingeschat, kennelijk was er dus geen reden om paniek te veroorzaken maar zijn ze zelf die kant op gegaan.  ;)

Het glas is half leeg, of half vol he, het is maar net hoe je het wil zien.  O0
Even van de andere site geplukt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het risico zouden nemen om voor zoiets kleins mensenlevens in gevaar te brengen.

Ik heb dit uit eerste hand, van de Kustwacht.

Ja hoor, dus ze schatten zelf in dat de rook uit de machinekamer geen brand betreft, door de telefoon. En weten zeker dat ieder gevaar geweken is en nemen dus de brandweer mee.

En een glas dat half vol gevaar is, is een gevaarlijk glas.
Brand op een polyester schip op open water is gevaarlijk! En daar ben je niet mee gewend te werken, maar kanaal 16 is een kanaal waarop de reddingsboten zich in MOETEN melden als ze ergens naar toe gaan, en precies moeten omschrijven waarvoor ze waarheen gaan. Dat hoort zo op het water en dat staat ook zo in de (internationale) regeltjes. (SAR). Heel anders dan C2000 en geen pottekijkers willen hebben als op het land.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #552 Gepost op: 10 juni 2012, 23:20:44
Even van de andere site geplukt, maar ik kan me niet voorstellen dat ze het risico zouden nemen om voor zoiets kleins mensenlevens in gevaar te brengen.

Inderdaad, je vat het mooi samen: onvoorstelbaar!


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #553 Gepost op: 11 juni 2012, 07:46:13
Aan de andere kant alleen de brandweer kan de moterkamer openen met ademlucht, als de opvarenden op een ander jacht zitten is het wachten op de brandweer. De berger kan niets doen totdat de brandweer er is.

9910001
9910001


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #554 Gepost op: 11 juni 2012, 08:06:58
Ik heb dit uit eerste hand, van de Kustwacht.

Ja hoor, dus ze schatten zelf in dat de rook uit de machinekamer geen brand betreft, door de telefoon. En weten zeker dat ieder gevaar geweken is en nemen dus de brandweer mee.
Uit eerste hand is het als een van de bemanningsleden van de Hendrik Jacob die hierbij betrokken is geweest het aan jou verteld heeft. Anders is het uit tweede hand. ;) Dan kan het overigens nog steeds waar zijn.

Volgens mij hebben we beiden het telefoongesprek tussen de melder en de medewerker van de Hendrik Jacob niet gehoord, dus daar kan je niet over oordelen. Misschien was de melder heel duidelijk over de situatie over wat er aan de hand was. We weten ook allebei niet hoe de communicatie tussen de melder en de Hendrik Jacob is onderhouden. Het lijkt me wel zo netjes om eerst die feiten te bekijken alvorens kritisch te oordelen over de verlopen procedure. Je hebt je oordeel vooralsnog gebaseerd onvolledige feiten en informatie.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #555 Gepost op: 11 juni 2012, 08:29:35
Maar onder de pet houden, hoe komt brandweer Marken dan aan de melding? Hebben ze daar ook iemand gebeld?


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #556 Gepost op: 11 juni 2012, 08:40:27
Maar onder de pet houden, hoe komt brandweer Marken dan aan de melding? Hebben ze daar ook iemand gebeld?
15:01:21 10-06-12   GROUP-1   PRIO 1 6032 BRAND IN SCHIP (recr -/pleziervaart) HAVEN MARKEN


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #557 Gepost op: 11 juni 2012, 10:01:23
15:01:21 10-06-12   GROUP-1   PRIO 1 6032 BRAND IN SCHIP (recr -/pleziervaart) HAVEN MARKEN
De frans nam brandweee mee. Die zal je moeten alarmeren, anders komen ze niet. De missie moest geheim blijven voor de vijand,, andere kapers op de kust zoals de Thor en de Odiin.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #558 Gepost op: 11 juni 2012, 10:44:00
1, van wie heb je gehoord dat dit de reden is? (of vul je dit zelf in...)

Jij vraagt waar van wie ik gehoord heb dat dit de reden is. De kustwacht is degene die het telefoongesprek voerde waarin de KNRM Marken uitlegde dat ze de uitruk tot een onderonsje maakten omdat ze niet wilden dat de Thor en de Odin ook naar het jacht zouden stuiven. Ik zat niet in Den Helder toen het telefoongesprek gevoerd werd, maar ik zou de kustwacht willen bestempelen als betrouwbare bron, hoewel een redelijk denkend mens zelf ook wel bedenken kan dat dit de reden is geweest(what else).

Al het geneuzel er omheen, ten spijt, dit is waar het om draait: iets niet melden om te voorkomen dat er een ander er mee van door gaat. En iedereen kan mensen van een boot halen. Bergers mogen dat ook. En invullen wat er aan de hand, wie ergens heen gaat en wat iedereen moet gaan doen is nog altijd een taak van de Kustwacht. Ja, ook bij brand. Je kan daar wel tegenstander van zijn, alles willen regelen met c2000 zoals op het land, maar dat is nu net om gegronde redenen niet zoals we het op het ruime water afgesproken hebben.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #559 Gepost op: 11 juni 2012, 10:47:16
En dus maakt dit de kustwacht net zo schuldig, immers, zij hadden dit gewoon over kanaal 16 kunnen doorgeven. Ze hadden ook de melder kunnen aanspreken op dit voorval...
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.