Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 156780 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #560 Gepost op: 11 juni 2012, 10:48:38
Aan de andere kant alleen de brandweer kan de moterkamer openen met ademlucht, als de opvarenden op een ander jacht zitten is het wachten op de brandweer. De berger kan niets doen totdat de brandweer er is.

9910001

Ik zelf zou een jacht alvast richting de aanstormende brandweer slepen als ik berger was, en de mensen er van af had gehaald. Scheelt toch tijd en neem van mij aan dat elke seconde dat een polyester schip brand, er een is. Als ie goed fikt gaat dat nog steeds met een ketting. (Maar ja, dan wordt het bezigheidstherapie, want dan is er geen houden meer aan.)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #561 Gepost op: 11 juni 2012, 10:54:33
En dus maakt dit de kustwacht net zo schuldig, immers, zij hadden dit gewoon over kanaal 16 kunnen doorgeven. Ze hadden ook de melder kunnen aanspreken op dit voorval...

Ja, dat is ook gedaan, dat gesprekje is gevoerd. Kustwacht is pas in een later stadium op de hoogte gesteld, toen alles al liep zoals het liep. Toen konden zij daar ook niets meer aan veranderen.

Wat mij blij maakt is dat alles doorgesproken is, en getracht wordt herhaling te voorkomen. Maar de achterliggende intentie "iets perse alleen te willen doen" maakt mij nog steeds droevig. Redden zou teamwork moeten zijn, net als bij voetbal moet je niet uit zijn op je eigen glorie, maar op een zo goed mogelijk resultaat.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #562 Gepost op: 11 juni 2012, 10:57:32
Maar de achterliggende intentie "iets perse alleen te willen doen" maakt mij nog steeds droevig. Redden zou teamwork moeten zijn, net als bij voetbal moet je niet uit zijn op je eigen glorie, maar op een zo goed mogelijk resultaat.

Dat ben ik wel met je eens. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Wadlopertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Reactie #563 Gepost op: 11 juni 2012, 11:00:21
Ik vind nog steeds dat als je na een telefoontje van de melder (1) de alarmcentrale en en de brandweer informeert, (2) direct uitvaart en (3) telefonisch contact opneemt met de kustwacht, dat je niet erg "onder de pet" bezig bent. Dan onderneem je diverse acties, waar helaas geen vroegtijdig bericht op 16 vanuitging waar een berger op kon reageren. Jammer, maar de mensen waren er toch al af. Verder doen ze volgen mij waar ze voor zijn.

Dit topic schreeuwt Moord en Brand, maar lijkt wel heel erg veel in te vullen over hoe de Markers doen en denken. Als ik ze nog eens tegenkom zal ik ze eens vragen of ze idioot danwel boosaardig zijn, het anwoord zal ik hier posten.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #564 Gepost op: 11 juni 2012, 11:45:41
Ik vind nog steeds dat als je na een telefoontje van de melder (1) de alarmcentrale en en de brandweer informeert, (2) direct uitvaart en (3) telefonisch contact opneemt met de kustwacht, dat je niet erg "onder de pet" bezig bent. Dan onderneem je diverse acties, waar helaas geen vroegtijdig bericht op 16 vanuitging waar een berger op kon reageren. Jammer, maar de mensen waren er toch al af. Verder doen ze volgen mij waar ze voor zijn.

Dit topic schreeuwt Moord en Brand, maar lijkt wel heel erg veel in te vullen over hoe de Markers doen en denken. Als ik ze nog eens tegenkom zal ik ze eens vragen of ze idioot danwel boosaardig zijn, het anwoord zal ik hier posten.

Er zijn inderdaad mensen die dit volkomen normaal vinden.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #565 Gepost op: 11 juni 2012, 11:47:51
En dus maakt dit de kustwacht net zo schuldig, immers, zij hadden dit gewoon over kanaal 16 kunnen doorgeven. Ze hadden ook de melder kunnen aanspreken op dit voorval...
Ik vind nog steeds dat als je na een telefoontje van de melder (1) de alarmcentrale en en de brandweer informeert, (2) direct uitvaart en (3) telefonisch contact opneemt met de kustwacht, dat je niet erg "onder de pet" bezig bent.
Jullie lezen en luisteren slecht. Er vanuit gaande dat de tijden van Henk en P2000 kloppen is er minimaal 15 minuten overheen gegaan voordat de brandweer werd gealarmeerd en 20 minuten voordat de Kustwacht op de hoogte werd gesteld.

Het is vaste afspraak dat de KNRM zich inmeld bij de Kustwacht op het moment dat men gaat varen (en dus niet beschikbaar is).
Maar de schipper  belt de havenmeester, die belt KNRM-Marken en die gaat varen zonder de Kustwacht op de hoogte te stellen. Dan moet je toch wel zeker weten dat er geen direct gevaar is, anders kan dit fout aflopen.

Verder stelt de KNRM bij monde van de Hendrik Jacob dat de zaak onder controle is zonder dat er daadwerkelijk onderzoek is gedaan. En op de website van de KNRM staat dat de HJ het jacht uit de vaargeul heeft gesleept. Dat allemaal 20 minuten na de constatering van rook terwijl de berger op een paar honderd meter afstand. Nu is het allemaal goed gegaan, maar stel dat het fout was gelopen?

Nu is Lima Delta Safety een redelijk nieuwe speler op het water en weet ik (net als vele anderen) niets over hun kwaliteiten, maar het gedrag van KNRM-Marken stelt mij toch wel teleur gebaseerd op wat Henk en de KNRM vertellen. Dat men verzocht wordt om na afloop even met de Kustwacht te bellen kan ik me goed voorstellen. Ik had dit gesprek wel eens willen horen.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #566 Gepost op: 11 juni 2012, 11:51:24
Er zijn inderdaad mensen die dit volkomen normaal vinden.

Nu heb ik alleen aangegeven dat de berger in dit geval weinig meerwaarde heeft, dat er netjes een melding naar de kustwacht behoord te gaan spreekt voor zich.
9910001


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #567 Gepost op: 11 juni 2012, 11:59:27
Nu heb ik alleen aangegeven dat de berger in dit geval weinig meerwaarde heeft, dat er netjes een melding naar de kustwacht behoord te gaan spreekt voor zich.

Je zou er maar staan op een jacht dat in de brand is. Ben je toch maar wat blij dat een berger je er even af komt halen.
En dat valt onder redden, dus het is helemaal gratis, wat wil je nog meer! En komt later Marken, dan kan die de zorg over de opvarenden overnemen. Zo zou het kunnen gaan in een andere, mooie, utopische wereld.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #568 Gepost op: 11 juni 2012, 12:08:36
Ik vind nog steeds dat als je na een telefoontje van de melder (1) de alarmcentrale en en de brandweer informeert, (2) direct uitvaart en (3) telefonisch contact opneemt met de kustwacht, dat je niet erg "onder de pet" bezig bent. Dan onderneem je diverse acties, waar helaas geen vroegtijdig bericht op 16 vanuitging waar een berger op kon reageren. Jammer, maar de mensen waren er toch al af. Verder doen ze volgen mij waar ze voor zijn.

Dit topic schreeuwt Moord en Brand, maar lijkt wel heel erg veel in te vullen over hoe de Markers doen en denken. Als ik ze nog eens tegenkom zal ik ze eens vragen of ze idioot danwel boosaardig zijn, het anwoord zal ik hier posten.

Er is iemand aan het wadlopen. Ingesloten door het onverwacht stijgende water belt hij naar het evenementen bureau. Het gaat fout, stuur hulp. Die bellen naar KNRM Harlingen. Al na 10 minuten varen ze uit. Melden niets natuurlijk, want ze weten dat Noordgat met de Hurricane vlak bij de bank kan liggen waar de wadlopers zich in nood bevinden. Maar je weet hoe snel het water daar op kan komen, en als KNRM Harlingen arriveert bij de opgegeven postie treffen ze niemand meer aan. De schipper pakt de "marifoon: "zeg uuh Den Helder Rescue, uuuh..." Gaat het al en beetje leven?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #569 Gepost op: 11 juni 2012, 12:47:51
Volgens het bericht van de knrm waren de bemanningsleden al op een paserend jacht gestapt. Dat hoeft de berger dus niet meer te doen. Het verhaal is bij wel duidelijk.

9910001
9910001