Kijk dit snap ik nu niet. De kustwacht allarmeerd via P2000 de KNRM Blaricum en Huizen. De bemanning van de Seeker leest dit ook op de P2000 en gaat er ook meteen heen. Dus als ik het goed begrijp gaan er naar deze melding dus 3 boten heen( als je het al niet hebt over een overkill), namelijk 2 die door de kustwacht zijn geallarmeerd en één die denkt dit kan ik ook wel. Dit vind ik toch een vreemde gang van zaken, en ik neig toch om te zeggen dat ik het maar vreemd geregeld vind op het water. Ik houd echt mijn hart vast als er echt een beetje incident gebeurd op één van deze meren, ik denk dat er dan een heleboel bootjes op eigen beweging er heen gaan en dan zie je door de bomen het bos niet meer.
Quote aangepast. Mod. Jerommeke88
Beste Wicher,
Het is op het water verplicht, volgens internationale spelregels dat alle boten die kunnen reageren op een noodoproep (via VHF 16), dat ook doen..
Niemand is
"eigenaar' van het incident, echter de coordinatiie binnen het ijsselmeergebied ligt bij de kustwacht. Dit is gebasseerd dat drenkelingen geen minuut te verliezen hebben, en niet de tijd hebben om te wachten tot de bepaalde gealarmeerde boot ter plaatse is..
Daarbij is het op de randmeren, op ze zachts gezegd nog niet optimaal geregeld. Daar is een heel project waterrand meebezig.. En je kan niet met een brandweerbril naar de situatie op het water kijken alsof het een incident op het land.. Daar gellden andere internationale spelregels. Daarbij wil de brandweer absoluut niet uitvaren voor alle soorten incidenten die de kustwacht aanmeldt.
De procedure is eigenlijk zo.
Alle boten op het water en de gealarmeerde boten reageren, en de gene die ter plaatse de boel stabiliseerd, vraag om eventuele assistentie van de aanvarende boten, of geeft aan dat het ze het zelf afkunnen..
De gealarmeerde boten die afspraken met de kustwacht hebben, (KNRM en KNRM Gelieerden) varen door, en overtuigen zich of het incident gestabiliseerd is..
Een drenkeling zal het boeien door wie de gered word, als die maar snel gered word.
Juist op het water is samenwerking met alle partijen van belang. En elke eenheid die zich daar bezig houd met hulpverlening op het water zou je moeten omarmen en opnemen in een samenwerkingscultuur met 1 belang voorop, snelle en goede adequate hulp op het water, en wat mij betreft ook een goed aansluitend keten vervolg op het land. En je hebt gelijk daar is nog een hele weg te gaan..
Echter er word niet stil gezeten.. Er word door vele partijen hard gewerkt om samen te werken..