18:00:59 13-08-08 27 G KNRM VAARTUIG STUUR/MOTOR PROBLEMEN,PRIO1,STATION mkn
808131800591735468 1735468 Kustwachtcentrum ( Marken Bemanning Frans Verkade en Hendrik Jacob )
808131800591735099 1735099 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant KNRM Hoofdkantoor IJmuiden )
808131800591735061 1735061 Kustwachtcentrum ( Lichtkrant Meldkamer Zaanstreek-Waterland )
radioverkeer/wo13aug2008.mp3Drie dwazen uit Amsterdam besluiten bij windkracht 9 met uitschieters naar 10 even te gaan varen op het IJmeer met een open speedboot van 9 meter en vertrekken vanuit Amsterdam. De wind is zuid-west en eerst valt het wel mee. De jongens grappen naar elkaar "stel je voor dat de motor er nu mee ophoudt!" De golven worden op laatst tweeëneenhalve meter hoog en slaan van achteren over de speedboot heen. De inboard motor zuigt even water in plaats van lucht en loopt finaal vast. OK, anker maar over boord. Dat houdt natuurlijk niet, maar houdt wel de kop in de wind, dat is mooi. Ik krijg het GSM telefoonnummer van de kustwacht en bel ze. "Het is een beetje lastig telefoneren want eigenlijk moet ik me met twee handen vast houden om niet overboord te slaan". "Heeft U al reddingsvesten aan?" "Nee maar die liggen voorin." "Nou doe die eerst maar eens aan dan."
Ook bij de Meander slaan de golven over de boot heen. Of ik ook met de Seeker uitvaar vraagt de kustwacht... Ik ben niet gek! Ze maken niet voor niets alarm voor Frans Verkade in plaats van de Gooijer!
Ik raad de meander die flink last heeft van de overkomende zeetjes aan de mensen van de speedboot af te halen omdat ze allemaal inmiddels alle kleuren spugen
. Hij ziet daar vanaf, niet vanwege de rommel maar omdat langszij van de speedboot gaan zelfmoord betekent.
Voorzichtig sleept de Meander de boot naar Durgerdam, waar de jongens een kanonade moeten aanhoren van de haven meester, een kleurrijke beschrijving van wat hij van dit gedrag vindt, over anderen in gevaar brengen en kennelijk geen radio en TV hebben.
Henk