Zo 19 en ma 20 juli 2009.Er lopen die dag veel acties tegelijk, ook op Urk. De Blaricum 1 is weer met z'n marifoons aan het testen, de Kustwacht:"Blaricum 1, deze marifoon kan in de prullebak, over!".
Blaricum 1, nauwelijks verstaanbaar: "iets dergelijks gaan we proberen, over...".
De motor van de bergingsboot "de Bruinvis" op weg naar het Piereiland houdt er mee op. Gelukkig is daar nog de Maria Paula. Niet te horen want aan boord is net zo'n marifoon als de Blaricum 1 heeft.
De bruinvis krijgt de motor weer aan de praat en gaat verder.
Sleepvlet "de Marian", ook een berger -oorspronkelijk onderweg naar de "Bruinvis"- gaat ook naar de HK9 met motor problemen.
Even later rukt de Cobra uit met vliegende vaart naar een omgeslagen zeilboot voor Huizen. De Blaricum 1 blijkt al ter plaatse te zijn en meldt dit slechts telefonisch aan de kustwacht, want de marifoon ligt inmiddels in de prullenbak.
Maar de Cobra krijgt een nieuwe melding: een omgeslagen catamaran bij Muiderberg. Ter plaatse gekomen blijkt een politieboot van Gooi en Vechtsreek al hulp te bieden aan de omgeslagen catamaran, en sleept deze naar de haven Marina Muiderzand. Waarschijnlijk familie van de Blaricum 1, want ook deze RIB gebruikt de marifoon niet.
Geweldig zoals de RB Naarden samenwerkt en zich bekommert om de mensen op de door de bergers gesleepte motorboot.
De "Reddingsboot" Meander wordt naar de P15 gestuurd voor de Blendo B, een jacht met te weinig brandstof.
Eigenwijs als ie is gaat de Meander toch even door ondanks dat de kustwacht doorgeeft dat de boot geholpen wordt door een bunkerboot.
Ter plaatse gekomen blijkt dat de bunkerboot gesloten is en dus neemt de Meander de Blendo B, die inmiddels bij de P23 (!) is alsnog op sleeptouw.
Ondertussen rijdt de schrijver dezes over de Gooimeerdijk op weg naar huis na een verjaarsvisite.
Uit het raampje zie ik een binnenvaarder die de dijk volgt richting de Hollandse Brug. Ik stop de auto en neem mijn zoon van 11 mee.
Al snel ziet Pascal wat er te gebeuren staat, hij ziet wel de jachtbebakening waar de binnenvaarder tussen door vaart.
"Pappa, die gaat zo vastlopen, he?" En inderdaad, terwijl het schroefwater aan de achterkant steeds hoger opspat, verliest het schip steeds meer vaart, komt wat omhoog en valt daarna volledig stil. De schipper probeert met allemacht om te draaien, maar komt daardoor alleen maar verder op de plaat. Wij bellen even na half zes die zondagmiddag Menno van Jachtservice Huizen en vertellen hem wat er is gebeurd. De verrekijker wordt er bij gehaald, en nu zien we een paar padvinders die met pikhaken om het schip heen gaan kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn dat die schuit van 40 meter lang geen vaart meer wil maken.
Het duurt echter toch nog een half uur eer Menno arriveert, want hij moet eerst nog even een Kitesurfer redden, die zijn vlieger is kwijtgeraakt op het IJmeer. Maar de padvinders liggen daar goed en gaan toch nergens meer naar toe. De welmut gaat snel ter plekke en assisteert later ook bij het lostrekken.
Opvallend is dat de Meander wel alles keurig meldt waarnaar hij onderweg is.
Om 17.58 is de Meander ter plaatse en om 18.14 zijn de padvinders weer losgetrokken.
De Frans Verkade gaat er nog even uit met aan boord de nummers 10, 13, 21 ,29 en 10. Sinds het bij de wadden een beetje fout gegaan is en niemand wist wie er nu eigenlijk wel en niet mee was en dus vermist werd moeten de grote boten de bemanningsnummers over 16 doorgeven.