"Het was om precies te zijn zes mijl ten Noorden van de Rottermerplaat. Dat is bij de Waddenzee. Niet precies op, maar wel bij"
Deze fout maken zoetwater schippers wel vaker met als gevolg dat het incident ipv op de waddenzee, op de noordzee blijkt te zijn. Zonde van de tijd en zonde dat dan mogelijk de verkeerde KNRM stations gealarmeerd zijn.
Lijkt misschien gezeur van mij maar dit soort foute posities worden dus heel vaak zo door gegeven.
Het IJsselmeer is ook niet het Markermeer
"In de praktijk geven de kleine boten zoals de Gooier en de Orca de nummers niet over 16 door. Vaak wordt ook gevraagd de nummers telefonisch door te geven als het druk is. Niet iedereen bij de kustwacht is onverdeeld blij met de Lingo over 16."
Als voor het uitvaren de nummers bekend zijn moet je deze altijd via de telefoon door geven. Hoe minder VHF 16 bezet is hoe beter.
Bij oefening ook niet Den Helder Rescue op roepen maar Nederlandse Kustwacht.
http://www.search-and-rescue.nl/index.php?p=episode&name=2009-10-04_aanvaringbotter_leliegracht.mp3Uitstekend werk van de OSC aan boord van de KNRM Kapitein Hazewinkel!!
(en dan te bedenken dat ze er ook nog die drukte op C2000 er bij hebben)