Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer

Auteur Topic: Radioverkeer waterhulpdiensten op het Gooi- Eem- en IJmeer  (gelezen 160252 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #340 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:15:20
En wat bij nogveel meer incidenten gebeurd ???  :|


Joost
Joost heb je daar meer voorbeelden van?
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #341 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:51:40
Ik zit zelf niet bij een kustbrigade, maar ik spreek regelmatig mensen van andere brigades.

En hierbij moet je dan denken aan situaties als: de reddingsbrigade weet van niets, en ze hebben dan ineens de KNRM op het strand staan voor een surfer in problemen of iets dergelijks. Ja, een surfer uit de branding vissen daar is echt geen valentijn-klasse voor nodig ::)

Het lijkt me tijd dat voor dit soort meldingen het KWC op een of andere manier de strandbrigades kan alarmeren. Het handigste lijkt me een standaart werkwijze via de GMK, maarja niet in iedere regio is men al zover dat er nauw wordt samengewerkt met de CPA/RAC.

Ik heb wel is geruchten gehoord dat men bij de kustwacht hiermee bezig was, iemand meer info?

Joost


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #342 Gepost op: 5 oktober 2009, 21:58:38
Deze fout maken zoetwater schippers wel vaker met als gevolg dat het incident ipv op de waddenzee, op de noordzee blijkt te zijn. Zonde van de tijd en zonde dat dan mogelijk de verkeerde KNRM stations gealarmeerd zijn.
Lijkt misschien gezeur van mij maar dit soort foute posities worden dus heel vaak zo door gegeven.

ook jou zoet waterschippers gaan er bij tij en ontij,dag en nacht uit om de mens te dienen.als jij op de binnenwateren komt varen,weet jij dan ook direct de positie,s te te geven, behalve wat de kaatrplotter aangeeft.Want daar hebben we op de ruime binnen wateren wel mee te maken,omdat andere instatie,s ook willen weten waar we zijn.

vraag. de opmerking zoetwaterschippers komt die van jou af, of van jou schipper?

vriendelijke groeten,
scrambel schipper.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #343 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:05:47
ook jou zoet waterschippers gaan er bij tij en ontij,dag en nacht uit om de mens te dienen.als jij op de binnenwateren komt varen,weet jij dan ook direct de positie,s te te geven, behalve wat de kaatrplotter aangeeft.Want daar hebben we op de ruime binnen wateren wel mee te maken,omdat andere instatie,s ook willen weten waar we zijn.

vraag. de opmerking zoetwaterschippers komt die van jou af, of van jou schipper?

vriendelijke groeten,
scrambel schipper.

Ga er nu niet op in.... ;) Het vervuilt zo en het gaat op laatst helemaal nergens meer over.

Henk


scrambel

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 108
Reactie #344 Gepost op: 5 oktober 2009, 22:11:56
Ga er nu niet op in.... ;) Het vervuilt zo en het gaat op laatst helemaal nergens meer over.

Henk
roger wilco en uit.
Gedragen op het water,staan wij klaar, Voor een ieder, die het water niet wil dragen.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #345 Gepost op: 6 oktober 2009, 01:07:33
ook jou zoet waterschippers gaan er bij tij en ontij,dag en nacht uit om de mens te dienen.als jij op de binnenwateren komt varen,weet jij dan ook direct de positie,s te te geven, behalve wat de kaatrplotter aangeeft.Want daar hebben we op de ruime binnen wateren wel mee te maken,omdat andere instatie,s ook willen weten waar we zijn.

vraag. de opmerking zoetwaterschippers komt die van jou af, of van jou schipper?

vriendelijke groeten,
scrambel schipper.

He geintje hoor,daarom stond er ook een ;) bij mijn bericht.
(overigens gaan zoetwaterschippers er helemaal niet bij tij en ontij uit anders waren het wel zoutwaterschippers ;))
Ik zit zelf niet bij een kustbrigade, maar ik spreek regelmatig mensen van andere brigades.

En hierbij moet je dan denken aan situaties als: de reddingsbrigade weet van niets, en ze hebben dan ineens de KNRM op het strand staan voor een surfer in problemen of iets dergelijks. Ja, een surfer uit de branding vissen daar is echt geen valentijn-klasse voor nodig ::)

Het lijkt me tijd dat voor dit soort meldingen het KWC op een of andere manier de strandbrigades kan alarmeren. Het handigste lijkt me een standaart werkwijze via de GMK, maarja niet in iedere regio is men al zover dat er nauw wordt samengewerkt met de CPA/RAC.

Ik heb wel is geruchten gehoord dat men bij de kustwacht hiermee bezig was, iemand meer info?

Joost

Het probleem is ,denk ik voor de kustwacht , dat strandreddingbrigades niet 24/7 inzetbaar zijn. Het kost tijd om eerst uit te vogelen welke brigade nu wel of niet op post is. Daarom zijn de brigades ook geen SAR eenheden conform OPPLAN SAR.
Zoiezo ook al lastig als de brigades niet eens marifoon hebben. ::)
Neemt niet weg je absoluut een punt hebt want hierin valt nog heel wat te verbeteren.
Als alle strandbrigades standaard marifoon krijgen en allemaal dezelfde werktijden krijgen zou er wat meer structuur in komen.
Maar als de melding aan geeft dat her ver uit de kust is, mag de brigade daar ook weer niet komen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #346 Gepost op: 6 oktober 2009, 03:14:40
Het probleem is ,denk ik voor de kustwacht , dat strandreddingbrigades niet 24/7 inzetbaar zijn. Het kost tijd om eerst uit te vogelen welke brigade nu wel of niet op post is. Daarom zijn de brigades ook geen SAR eenheden conform OPPLAN SAR.
Zoiezo ook al lastig als de brigades niet eens marifoon hebben. ::)

Pardon? De IJmuider Reddingsbrigade is vrijwel altijd 24/7 oproepbaar.
'Vrijwel' omdat er altijd uitzonderingen zijn. Maar dat geld ook voor KNRM-stations
en vrijwillige brandweer.
Daarnaast is de IJRB uitgerust met marifoon en C2000.
OK, ik ben met je eens dat dat niet voor elke kustbrigade van toepassing is maar
volgens mij is de IJRB niet de enige.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #347 Gepost op: 6 oktober 2009, 06:56:11
Jammer dat Doruz uitspraken doet, zonder goede kennis te hebben van het werk van reddingsbrigades. Ook in Culemborg (zoet water) zijn we 24/7 inzetbaar. En dat ieder jaar tussen de 98 en 100 procent.

Ook even een ander lesje: het spreekwoord is "bij nacht en ontij". :)


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #348 Gepost op: 6 oktober 2009, 09:41:50
Beste Doruz,

Jammer dat je op dit forum zoveel onzin plaatst.
Om op het laatste dan maar even te reageren:
In de regio Noord Holland Noord is bij de meldkamer precies duidelijk wie 24/7 beschikbaar is en staat zodoende in het gms met uitrukvoorstellen en al.
Tevens weet de meldkamer precies welke brigadeposten open zijn en beschikbaar zijn in de zomermaanden. Dit doormiddel van statussen die wij geven aan de meldkamer.
Het KWC heeft een C2000 mobilofoon op RMG 05 standby staan en een flink aantal brigades zijn in het bezit van een marifoon.
Tot slot is het zo dat wanneer de KNRM gealarmeerd wordt voor een strand/zee incident in deze regio, krijgt de monitorcode van de bewuste brigade via de meldkamer een kennisgeving.

Wat ik weet is dat er volgend jaar iets gaat gebeuren tussen het KWC en de (kust) reddingsbrigades. De tijd voor dit jaar was te kort.

 8)


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #349 Gepost op: 6 oktober 2009, 10:00:40
MIsschien dat Doruz even moet aangeven welke ervaring hij heeft met hulpverlening. Dat helpt om zijn reactie op waarde te kunnen schatten...  ;)