Ik heb het hier in het nabije verleden meermaals met de kustwacht over gehad.
Het verschil tussen een reddingsbrigade- en een KNRM eenheid is de overeenkomst die de Kustwacht met de laatste heeft. De KNRM is één organisatie. Als Roemert een handtekening zet, geldt die voor alle stations.
De kustwacht zal nooit overeenkomsten aangaan met losse, autonome reddingsbrigades. Wat wel kan dat is dat er overeenkomsten aangegaan kunnen worden met/via de veiligheids regio's.
Maar bereid je maar voor: de kustwacht zal altijd de voorkeur uit laten gaan naar de KNRM dedicated search-and-rescue unit. Reken maar dat je dan af en toe flink moet slikken als reddingsbrigadeboot. Als jij meldt dat er niets met het SO aan de hand is, of dat de drenkeling gevonden is, de boot los gesleept: alle kans dat de KNRM boot wordt gevraagd door te varen om te kijken of dat wel werkelijk zo is.
Ik kan daar zelf nog al eens geïrriteerd door raken, maar zo lopen de lijnen nou eenmaal.
Dat werkt natuurlijk in de hand dat je er als "reddingsbrigade" ook graag bij wil horen, dan wordt je ook serieus genomen.
Lig ik met de Seeker bij een paar visnetten met een zeilboot er in, het is 's nachts en donker. Een KNRM boot komt er ook aan. Ik stel voor de dag af te wachten, de mensen aan boord vinden dat geen enkel probleem. Nee, zegt de KNRM boot, maakt vast en trekt het hele spul het meer op, met net en al.
Als daarentegen Menno een jacht aantreft in de fuiken, wordt hem wel drie keer op het hart gedrukt door de kustwacht toch vooral voorzichtig te zijn "die netten zijn wel van iemand, kijk uit dat u geen schade maakt" is het over 16.
(Het is een sloepje en de schroef zit maar net onderwater, en door de schoef linksom te draaien komt het net weer los.)
Verschil moet er zijn en is er ook. De kans is niet groot dat als jij de leiding krijgt over een zoekaktie bijvoorbeeld, dat de KNRM boot gehoorzaam mee gaat doen, die trekt dan hoogst waarschijnlijk zijn eigen plan en voert dat uit.
Daar zullen we mee moeten leven, accepteren en op inspelen want dat is niet anders, dat ligt begrijpelijkerwijs aan de positie die de KNRM nu eenmaal heeft.
Henk