en weten jullie hoe het in z`n werk gaat?
Radar bestaat uit electromagnetische straling, die zich voortbeweegt met de snelheid van het licht. Voor snelheidsmeting wordt vaak gebruik gemaakt van Gatso apparatuur met een Frequentie van 24 Ghz, of Multanova (KLPD) (oud 9,41 Ghz) en (nieuwe app. 34,4 Ghz). De golflengte van de app. varieert van ca. 1 tot 3 cm. Voor snelheidsmeting wordt gebruik gemaakt van het Doppler effect, bij een bewegend object wordt de frequentie (golflengte) kleiner(tegemoetkomend verkeer) of groter (afgaand verkeer) terug ontvangen. Zo kan de radar de snelheid én de richting bepalen.
Dopplerfrequentie = 2 x voertuigsnelheid : golflengte
Golflengte = snelheid : frequentie
bijv: radarapp. frequentie = 10 Ghz (10 000 000 000 Hz) wordt uitgezonden
en ontvangt terug 1000 Hz meer = 10 000 001 000 Hz (Doppler effect)
De Doppler frequentie is dus 1000 Hz.
Golflengte = 300 000 000 m/s(lichtsnelheid) : 10 000 000 000 Hz
3 cm = 3 : 100
Dopplerfrequentie = 2 x voertuigsnelheid : golflengte
2 x voertuigsnelheid= 1000 x 0,03
2 x voertuigsnelheid = 30
voertuigsnelheid = 30: 2 = 15 m/s = 54 km/u.
hoe en wat en waneer hij flitst?
Meestal kentekens van voertuigen, instelbaar afgaand/ tegemoetkomend verkeer of beide.
Soms ook werkschoenen
Hij flitst als de diafragma automaat de film niet meer voldoende kan belichten, én er een voertuig de ingestelde drempelsnelheid overschrijdt.
en hoe hij staat afgesteld?
Bij maximumsnelheden tot 100 km/u, drempelsnelheid 7 km hoger instellen; dus max. 50 km/u: geijkte apparatuur ingesteld op 57 km/u (ong. 60 km/u op je snelheidsmeter)
Bij maximumsnelheden van 100 km/u en meer, drempelsnelheid 8 km hoger instellen; dus max. 100 km/u: geijkte apparatuur ingesteld op 108 km/u (ong. 113 km/u op je snelheidsmeter)
Van de uiteindelijk gemeten snelheid gaat nog een correctie af van 3 km (bij snelheden tot 100 km/u)
en 4 km (bij snelheden van 100 km/u en hoger).
Dit voor wat betreft radarsnelheidsmetingen.
Zie ook:
http://www.om.nl/beleidsregels/docs/77.htmHet is alleen wel jammer dat die regels soms ook gelden op lange, rechte, overzichtelijke stukken weg
Hoezo overzichtelijk?
Overstekend wild, technisch mankement (bijv. lekke band), plotselinge weersinvloeden (wind, opvriezing), of wat ook voorkomt onvoldoende stroefheid van het wegdek ansich. enig idee van de relatie rijsnelheid, reactietijd, remweg, stopafstand, botssnelheid, overlevingskans? (en dan in deze volgorde)