Snelheidscontroles

Auteur Topic: Snelheidscontroles  (gelezen 31673 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Mart

  • Gast
Reactie #60 Gepost op: 18 januari 2004, 01:14:26
10 km te hard? Wat maakt dat nou uit?  
‘Of je nu 50 of 60 kilometer rijdt? Wat maakt dat nou voor verschil?’ Heel veel! Het kan het verschil zijn tussen leven en dood. Een auto die een noodstop maakt bij 50 kilometer per uur heeft een afstand nodig van 26 meter voordat ie stil staat. Moet diezelfde auto bij 60 kilometer per uur voluit remmen staat hij pas na 35 meter stil. Als daar nou net een kind oversteekt…

Een auto die 60 km/u rijdt, rijdt 16,67 meter per seconde. remweg 35 meter / 16,67 = 2.1 seconde. Een auto die 60 km/u rijdt is in 2.1 seconde de voetganger voorbij. Het lijk mij te belachelijk voor woorden dat een voetganger geen 35 meter kan overzien. Wie heeft er nou haast? De voetganger of de automobilist? En over dat "toevallig overstekende kind" propaganda stukje; lees dit maar eens: http://www.beterveilig.nl/publicaties/itembv4.htm

Kan ik trouwens ondersteunen vanuit ervaring.
 

[qoute]
Wist u trouwens wat de overlevingskans is van een voetganger bij een botsing met een personenauto? Bij een aanrijding met dertig kilometer per uur kan 95 procent van de voetgangers het nog navertellen. Bij 50 kilometer per uur is dat percentage al gedaald naar 55 procent. Slechts 15 procent overleeft een botsing met een auto die 65 kilometer per uur rijdt! Bovendien: de tijdwinst is te verwaarlozen.

Laten we een afstand nemen van 40 kilometer, grofweg de route Winschoten-Groningen. Er wordt geen 120 kilometer maar 130 kilometer gereden, tien kilometer boven de limiet dus. Bij 120 kilometer bent u 20 minuten onderweg, bij 130 kilometer bent u er 1 minuut en 14 seconden eerder.
Of dat nou het risico waard is…

bron http://www.politie.nl/groningen/projecten/verkeershandhaving/verkeershandhaving.asp
Citaat

Nogmaals, een voetganger moet ook opletten. Het is niet de schuld  van de automobilist alleen.

En dat risico, welk risico? Risico op een bon, of een ongeluk. 10 km verder bij Winschoten en je mag zo hard als je wilt op vele stukken.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #61 Gepost op: 18 januari 2004, 04:41:39
Laten we een afstand nemen van 40 kilometer, grofweg de route Winschoten-Groningen. Er wordt geen 120 kilometer maar 130 kilometer gereden, tien kilometer boven de limiet dus. Bij 120 kilometer bent u 20 minuten onderweg, bij 130 kilometer bent u er 1 minuut en 14 seconden eerder.
Of dat nou het risico waard is…

Reken dat 's na, dat klopt niet. het is 1 min 56 sneller.

dat  is meer dan 8% tijdwinst. Bij nog meer gas wordt de tijdwinst nog groter ;D

Kortom een zwak argument.
Bij langzame snelheden gaan mensen niet meer opletten en allemaal rare dingen doen als alvast een boterhammetje pikken en de krant lezen. Boem, ook een file aan de overkant...

Ik zie soms tut hola's langzaam rijden die nog bijna een aanrijding veroorzaken. Vaak redden die "snelle jongens" het door nog net even uit te wijken. Die met 60 km per uur invoegers op de snelweg. Wat heb ik daar een hekel aan.

Henk


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #62 Gepost op: 18 januari 2004, 14:52:59
Citaat
Reken dat 's na, dat klopt niet. het is 1 min 56 sneller.

dat  is meer dan 8% tijdwinst. Bij nog meer gas wordt de tijdwinst nog groter

waar praten we over...bijna 2 minuten eerder
tjonge jonge jonge

wat moet bij jou de maximale snelheid op de nederlandese snelwegen worden dan???

als iemand nou geen haast heeft en een keer 100  
wil rijden op de snelweg...
en je wordt ingehaald door iemand die die 150 rijd....
dan vind ik dat geen lekker gevoel....niet iedereen heeft
zijn voertuig even goed onder controlle....

ik ben zelf vrachtwagenchauffeur...
dus harder dan 80 mogen wij niet....
en als ik meestal invoeg op een snelweg 70 of 60
omdat de invoegstrook niet langer is...
en naast mij haalt iemand in met 100....
dan moet je wel heel hardt remmen als je 150 rijd...

op die manier zijn er al genoeg ongelukken gebeurt...
puur door te hardt rijden....


GHD

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 485
Reactie #63 Gepost op: 18 januari 2004, 14:58:33
Citaat
Het lijk mij te belachelijk voor woorden dat een voetganger geen 35 meter kan overzien.

wat dacht je van bijaarde mensen???
blinden....????

er zijn zoveel verschilende mensen....

waarom extra risico nemen...en de overlevings kans verminderen....


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #64 Gepost op: 18 januari 2004, 16:07:19
Het veiligst is het openbaar vervoer. Vooral als je niet op een paar minuten kijkt. Maar er zijn maar héél weinig mensen die niet ongeduldig worden als ze twee minuten moeten wachten. Daar zijn onderzoeken naar gedaan. de minimum snelheid op de snelweg is, buiten dat je het overige verkeer niet in gevaar mag brengen, 70 km per uur. Je zal vast wel eens gezien hebben hoe men zich ergert aan de ene vrachtwagen die 83 rijdt, de andere vrachtwagen met die 81 gaat inhaalt. Als je daar wat van zegt is het antwoord tijd = geld. En kom niet aan iemand z'n geld. Het zijn nog maar enkele mensen die geen haast hebben in het verkeer, een uitstervend ras zou ik maar zeggen. Ik ben het eens met snelheidscontroles, vooral die welke de verkeersveiligheid in het oog hebben, (bij scholen, in woonwijken, nabij winkelstraten, zebra's enz.) maar ga nou niet roepen een paar minuten in het verkeer maakt niet uit, want je bent een roepende in de woestijn.


Henk


Worf

  • Gast
Reactie #65 Gepost op: 19 januari 2004, 00:02:27
Inderdaad, de politie heeft vrijstelling van de WVW, niet van het RVV, maar niet van artilel 5. Dat zal ook altijd als het zwaard van Damocles bover hun hoofd blijven hangen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #66 Gepost op: 19 januari 2004, 12:55:34
Nee, de politie heeft een algemene vrijstelling/ontheffing van het RVV 1990. Waar je alleen als politie geen ontheffing voor heb is het WVW 1994, maar dat lijkt me logisch. Bij een aanrijding met een politie voertuig zijn vooral artikel 5 en6 WVW van belang.

MVG
Mike


Gast48368

  • Gast
Reactie #67 Gepost op: 19 januari 2004, 19:02:31
Dit zegt mij als leek helemaal niets ???.

Die bewuste aanhanger is dus waarschijnlijk ook politie-eigendom?Gelden er dan andere regels als je daar onverhoopt een ongeval mee krijgt?? Als ik het goed begrijp heeft die bewuste aanhanger "vrijstelling" op dat moment??? Waarvoor?? Vrijstelling voor mogelijke ongevallen? ???


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #68 Gepost op: 19 januari 2004, 19:24:55
volgens mij bedoelen mike en worf hetzelfde....alleen heeft worf de RVV en WvW door elkaar gehaald....

In het RVV(Reglement verkeersregels en Verkeerstekens) staat een ontheffing voor bijv politie, en ambu/brw met/zonder OGS, in de WvW(wegenverkeerswet 1994) staat inderdaad art5(veroorzaken van gevaar), en 6(veroorzaken van een ongeval)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #69 Gepost op: 19 januari 2004, 23:09:43
Ik heb heel wat met die bewuste aanhanger gewerkt, het is gewoon een licht aaangangertje met daarin een radar van gatso met bijbehorende flits aperatuur. En ja je zou hem volgens je RVV ontheffing op de vluchtstrook mogen plaatsen, maar ik vind dat je dan gevaar of hinder kan veroorzaken(artikel 5 WVW). Ik doe het dus ook niet, ook zijn er richtlijnen van justitie die het niet toestaan, in de berm staat hij ook goed.

MVG
Mike