Ik ben ook niet zo'n fan van een rugtas.
Ik ben namelijk niet een van de kleinste mensen en als ik mezelf door het publiek heen moet wurmen dan loop ik het liefst zijwaarts.
Met een schoudertas, en dan die grijze de zijn lekker handzaam en niet zo loei groot, die kan ik dan in het verlengde houden van mijn lichaam.
Probleem op het moment dat ik een rugtas draag en ik mij zijwaarts draai is dat ik dan de kans loop iemand met een rugtas te meppen en ik eigenlijk niet smaller wordt.
Dus geef mij maar een schoudertas tijdens inzetten.
Ik zou graag de discussie eens over een andere boeg willen gooien en de volgende stelling aangaande tassen willen poneren.
Ik ben van mening dat je tijdens een inzet waar er vaste posten en patrouilles zijn, zoals een lowlands, vierdaagsefeesten etc. etc. je helemaal niet een volledig gevulde rugtas mee hoeft te nemen.
Een jaar of 10 geleden had ik bij het rode kruis een GOR instructeur die zei dat een ehbo-er maar 3 dingen nodig had om eerste hulp te kunnen bieden:
- Een snelverband
- Een driekante doek
- Een dosis gezond verstand.
Om het toch een beetje te moderniseren denk ik dat een ehbo-er eerste hulp kan verlenen met de volgende items:
- Een paar passende handschoenen
- Een beademingsdoekje (of iets dergelijks)
- Een driekante doek
- Een snelverband
- Een dosis gezond verstand
Een aantal voorbeelden:
Voor een pleister kun je best iemand even doorsturen naar de dichstbijzijnde ehbo post.
Heeft iemand een grote bloedende wond dan kun je met een snelverband en een driekante doek prima vooruit tot er assitentie is of je bij de dichtstbijzijnde ehbo-post bent.
Kan iemand bijvoorbeeld door pijn aan enkel/knie/been niet meer lopen dan moet je toch vragen om versterking, bijvoorbeeld met een rolstoel, en die kunnen dan ook al spullen meenemen van de post.
Let wel, in mijn opinie moet je wel een volledige set hebben als je alleen maar een ehbo post hebt.