Tassen

Auteur Topic: Tassen  (gelezen 19612 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2008, 22:46:41
Ik ben ook niet zo'n fan van een rugtas.
Ik ben namelijk niet een van de kleinste mensen en als ik mezelf door het publiek heen moet wurmen dan loop ik het liefst zijwaarts.
Met een schoudertas, en dan die grijze de zijn lekker handzaam en niet zo loei groot, die kan ik dan in het verlengde houden van mijn lichaam.
Probleem op het moment dat ik een rugtas draag en ik mij zijwaarts draai is dat ik dan de kans loop iemand met een rugtas te meppen en ik eigenlijk niet smaller wordt.
Dus geef mij maar een schoudertas tijdens inzetten.

Ik zou graag de discussie eens over een andere boeg willen gooien en de volgende stelling aangaande tassen willen poneren.
Ik ben van mening dat je tijdens een inzet waar er vaste posten en patrouilles zijn, zoals een lowlands, vierdaagsefeesten etc. etc. je helemaal niet een volledig gevulde rugtas mee hoeft te nemen.
Een jaar of 10 geleden had ik bij het rode kruis een GOR instructeur die zei dat een ehbo-er maar 3 dingen nodig had om eerste hulp te kunnen bieden:
- Een snelverband
- Een driekante doek
- Een dosis gezond verstand.

Om het toch een beetje te moderniseren denk ik dat een ehbo-er eerste hulp kan verlenen met de volgende items:

- Een paar passende handschoenen
- Een beademingsdoekje (of iets dergelijks)
- Een driekante doek
- Een snelverband
- Een dosis gezond verstand

Een aantal voorbeelden:
Voor een pleister kun je best iemand even doorsturen naar de dichstbijzijnde ehbo post.
Heeft iemand een grote bloedende wond dan kun je met een snelverband en een driekante doek prima vooruit tot er assitentie is of je bij de dichtstbijzijnde ehbo-post bent.
Kan iemand bijvoorbeeld door pijn aan enkel/knie/been niet meer lopen dan moet je toch vragen om versterking, bijvoorbeeld met een rolstoel, en die kunnen dan ook al spullen meenemen van de post.

Let wel, in mijn opinie moet je wel een volledige set hebben als je alleen maar een ehbo post hebt.

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2008, 23:02:07
Hoi Rood123,

Wat zou je dan vinden van de schoudertas-versie van MLS: http://www.medicalllifesupport.nl/folder%20experience%20tas.pdf

Een stukje kleiner dan de rugzak, handzamer,  maar er past nog steeds meer in en is overzichtelijker dan de traditionele 'blokkendozen'

En met jou stelling ben ik het eigenlijk wel eens. Je hoeft inderdaad niet alles en iedereen te plaatse te kunnen behandelen. Kleine letsels doorsturen naar de post (als je die hebt) en grote verwondingen stabiliseren totdat er hulp komt.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

Rood123

• Forum gebruiker
Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2008, 00:09:15
Hoi Rood123,
Wat zou je dan vinden van de schoudertas-versie van MLS: http://www.medicalllifesupport.nl/folder%20experience%20tas.pdf
Een stukje kleiner dan de rugzak, handzamer,  maar er past nog steeds meer in en is overzichtelijker dan de traditionele 'blokkendozen'
Tja wat keuze betreft voor ebho tas gooi ik nu mijn eigen stelling in.
Die van mij is toch wel aan de grote kant en zit tot aan zijn nok toe vol met verbandmiddelen.
Het was de bedoeling om aan de onderkant mijn verband te doen en aan de bovenkant een jas.

Het enige is dat ik hem zowel als draag-,schouder- en rugtas kan gebruiken.
Ik ben helemaal weg van de binnentasjes want voor mij werkt het systeem uit de kunst.

Die star of life is optioneel en bij mij zit er "croce rossa italiana" op.

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2008, 09:54:24
Tja wat keuze betreft voor ebho tas gooi ik nu mijn eigen stelling in.
Die van mij is toch wel aan de grote kant en zit tot aan zijn nok toe vol met verbandmiddelen.
Het was de bedoeling om aan de onderkant mijn verband te doen en aan de bovenkant een jas.

Het enige is dat ik hem zowel als draag-,schouder- en rugtas kan gebruiken.
Ik ben helemaal weg van de binnentasjes want voor mij werkt het systeem uit de kunst.

Die star of life is optioneel en bij mij zit er "croce rossa italiana" op.

dit zijn ook mooie tassen heb je er een website van?
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

Rotterdammertje

• Forum gebruiker
Reactie #24 Gepost op: 24 oktober 2008, 12:26:58
dit zijn ook mooie tassen heb je er een website van?

http://www.thaly.eu/med/ehbo_rugzak_tas/ehbo_trauma_rugzakken_tassen.htm En dan onder de Söhngen EHBO Trauma rugzakken en tassen

amstaf3

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 24 oktober 2008, 12:41:13
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende

ABeens

• Senior gebruiker
  • EHV-er, BHV-er, Lid GE en nog wat benamingen
    • www.sigmadrenthe.nl
Reactie #26 Gepost op: 24 oktober 2008, 19:59:23
Waardeloos is wel erg algemeen hoor. Wat vind je er precies niet goed aan? Of zijn het alleen die tasjes?

Ik heb zowel de rugtas als de kleinere schoudertas-versie van MLS en deze bevallen mij erg goed. Die tasjes hoef je niet per se los te maken hoor. Het gewoon erg handig in het organiseren van je spullen, wat ik bij zo'n grijze tas eigenlijk een stuk minder vind. Verder passen er ook veel meer spullen in, zelfs een koeltasje! Er is ook nog een aparte AED-versie.

Hoezo algemeen. Ik vind hem waardeloos. Ik kan er niet mee werken er zitten veels te veel vakken in en het is niet overzichtelijk. Maar zoals gezegd dat is mijn mening. Heb het eens uitgeprobeerd omdat mijn eigen tas in mijn auto lag maar vond het echt niet handig. Maar zoals gezegd het is mijn mening.
En zoals Rood al zei het is niet fijn om iemand met dat ding voor zijn hersens te slaan. Nu ben ik vrij klein dus ik zal niemand voor de hersens slaan maar ik ben ook flink en als ik dan al eens ergens tussen door moet dan heb ik liever mijn kleine tasje ( waar genoeg spullen in kunnen die ik nodig heb.) en ik gewoon door kan zonder dat extra gevaarte op mijn rug.
Ik vind hem veel te groot.

En mijn ervaring tijdens rk inzetten. Als mensen met die tassen op stap moeten zijn ze altijd aan het zoeken in alle vakken tot ze iets gevonden hebben. Vaak duurt dat ook nog even en sneuvelen er handschoenen tussen de ritsen.

Maar ieder zijn meug. Dit is niet het mijne.
Bianca

mrpddnos

• EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2008, 20:17:32

Ik vind die kleine tasjes binnen in echt rot. Tijdens de vierdaagsefeesten heb ik met rugtassen gewerkt met van die binnen tasjes. Ik kon echt niets vinden! Ik heb zelf een Saver tas. (Hieronder wat foto's.) Werkt heerlijk. Een schoudertas met 1 groot vak welke is opgedeeld in 3 kleinere vakken. Aan de zijkanten vakken met rits en vooraan 2 kleine vakjes voor kleinere dingen.

EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie

Jim

• Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2008, 16:08:47
Ik vind die kleine tasjes binnen in echt rot. Tijdens de vierdaagsefeesten heb ik met rugtassen gewerkt met van die binnen tasjes. Ik kon echt niets vinden! Ik heb zelf een Saver tas. (Hieronder wat foto's.) Werkt heerlijk. Een schoudertas met 1 groot vak welke is opgedeeld in 3 kleinere vakken. Aan de zijkanten vakken met rits en vooraan 2 kleine vakjes voor kleinere dingen.

Kijk, en dat vind IK dus weer een 'rampgebied in een tas'... Maar inderdaad, ieder z'n mening.
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!

tebby

• Verpleegkundige
  • Senior gebruiker
    • mijn hyves
Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2008, 16:58:20
ik heb een standaard rugzak zoals iedereem gebruikt.
geen tasjes. lekker stevige banden zeker bij lange ronde erg belangrijk.
helaas is ie voor mij aan de kleine kant.

kan tot nu toe geen foto vinden
flappus  niet elke verandering is een verbetering