Toename problemen in de watersport

Auteur Topic: Toename problemen in de watersport  (gelezen 5575 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #20 Gepost op: 27 juli 2008, 20:25:08
Als er 5-jarige alleen het water worden opgestuurd dan moet er snel een regelgeving komen dat dit verbied.
Vanaf 12 jaar alleen op een zeilbootje dat is nog redelijk maar dan inderdaad in een afgezet gebied.

Ja, maar is alleen, alleen
Of is

Alleen maar met zwemvest onder toezicht / begeleiding?

Ik zie namelijk nooit een vijf jarige in zijn eentje midden op groot water zonder toezicht  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #21 Gepost op: 27 juli 2008, 20:32:07
Ja, maar is alleen, alleen
Of is

Alleen maar met zwemvest onder toezicht / begeleiding?

Ik zie namelijk nooit een vijf jarige in zijn eentje midden op groot water zonder toezicht  ::)

Als pa en ma in het zeiljacht een eind verderop varen noem ik dat "zonder toezicht" en ja, dat zien we een enkele keer wel.

Henk


zoetwater reddertje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 31
    • KNRM.NL
Reactie #22 Gepost op: 28 juli 2008, 23:48:14
Ik ben het ook niet vaak met je eens Henk maar in deze hem je mijn steun.
ook wij zien hier steeds meer sukkels op het water waarbij het gewoon fout moet gaan.
Ik ben groot voorstander van een verplicht (iets simpeler) Vaarbewijs.
Ook een zwemvest moet ten allertijden verplicht worden gesteld.
Al is het allen maar voor ons reddingswerkers dat we niet meer dagen hoefen te zoeken naar een Lijk.
ook met windje 2 kan je niet goed worden en over boord vallen en dan is het op de kleinste plas nog zoeken
naar een spelt in een hooiberg zonder zwemvest.


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #23 Gepost op: 29 juli 2008, 00:17:00
Ik ben het ook niet vaak met je eens Henk maar in deze hem je mijn steun.
ook wij zien hier steeds meer sukkels op het water waarbij het gewoon fout moet gaan.
Ik ben groot voorstander van een verplicht (iets simpeler) Vaarbewijs.
Ook een zwemvest moet ten allertijden verplicht worden gesteld.
Al is het allen maar voor ons reddingswerkers dat we niet meer dagen hoefen te zoeken naar een Lijk.
ook met windje 2 kan je niet goed worden en over boord vallen en dan is het op de kleinste plas nog zoeken
naar een spelt in een hooiberg zonder zwemvest.


Hallo Johan, welkom hier. Twee familieleden van de catamaranzeiler die onder het zeil vast kwam te zitten op het IJmeeer voor Muiden zetten een aktie op touw om het dragen van zwemvesten te promoten, zo zijn ze geschrokken wat er kan gebeuren ook al kun je nog zo goed zwemmen. Net wat je zegt,  ik roep dan ook altijd "draag dan een zwemvest voor mij, zodat ik je wat makkelijker kan vinden, en ik vind dode mensen zo eng".

Henk


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #24 Gepost op: 29 juli 2008, 00:21:10
Ja, als je in een auto je gordel niet om hebt, krijg je toch ook een boete. Zou precies hetzelfde moeten zijn op het water. geen vest: dokken. En dat is nog makkelijker te controleren dan de meeste andere zaken aan/op een boot.

Zelfs op recreatie plassen zie je de gekste dingen, het schijnt tegenwoordig leuk te zijn om je te laten voortrekken aan een touw door een 'opblaasbootje'. dan hangen ze er nog geen twee meter achter.... Ik denk niet dat mijn gevoelige delen het leuk vinden als de 'schipper'(lees: gasten van +- 14 die alleen maar hard varen, zonder enige ervaring, laat staan kennis van de regelementen en natuurlijk zonder vestje..) een noodstop moet maken.

Twee jongens in 'bart smit bootjes' die nog geen 10 zijn, midden op de plas(dat is een aardig eindje van de kant, en 50m diep), zonder vest.

Een speedboot race, net nadat de waterpolitie vertrokken is en wij aan het opruimen zijn, waarbij twee boten elkaar bijna raken, en een derde piloot het nodig schijnt te vinden om zijn run zonder snelheid te verminderen af te sluiten met een strandlanding(terwijl er nog zwemmers waren).

En zo kunnen we nog wel even doorgaan.


PamelaAnderson

  • Gast
Reactie #25 Gepost op: 29 juli 2008, 08:39:11
Het kiten is natuurlijk een mooie sport, leuk om te doen en leuk om te zien. Als je als reddingsbrigade echter meer dan de helft van je meldingen bezig bent met die kiters, of hun materiaal, dan wordt het al snel minder leuk. Zeker als je van die roekelozen hebt die vooral aan het kantje, het liefst tussen de zwemmers, willen laten zien hoe "goed" zij zijn met die kite.

Ik voorspel deze zomer een zwaar ongeluk waarbij iemand die zelf niet kite, het slachtoffer is. Hetzij op het strand, hetzij op het water. Ik heb al zoveel bijna-ongelukken gezien die deze voorspelling rechtvaardigen. En de sport groeit maar door met heel veel onervaren beginners: een te grote Kite met teveel wind, een verkeerde wind en onkunde, macho-gedrag...

Een hoop, misschien zelfs wel de meeste, kiters nemen hun sport gelukkig serieus en gaan er goed mee om. Helaas is er ook een groep die daar lak aan heeft en zich gedragen zoals hierboven beschreven: zelfregulering helpt dus niet. Natuurlijk is er een commercieel belang bij de bedrijven waar die Vliegers opgaan, maar bij de reddingsbrigades zijn wij niet verantwoordelijk voor Horeca-EHBO om het maar zo te noemen. En dat zijn momenteel wel het leeuwendeel van de hulpverleningen.

Daarom zet ik de stelling neer: Kiten op een toeristisch strand waar ook badgasten zwemmen moet verboden worden en niet gedoogd. De reddingsbrigade die zich inzet voor de veiligheid van met name de badgasten moet actief op een verbod aansturen.

Ik blijf nog steeds achter deze stelling staan...


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Reactie #26 Gepost op: 29 juli 2008, 19:15:12
De afgelopen week was het RAAK!!
Van alle kanten werd er gewaarschuwd dat er slecht weer op komst was, de waarschuwing was ook meerdere dagen vooruit.
Het was het drukste tijd van de reddingsdiensten op het water ooit.
Ik vraag me af waarom de mensen met alle communicatie middelen, zoals (de oudste) een normale radio en de modernste zoals mobiel internetten zoveel mensen het water nog op gaan.
Is het iest van "wij kunnen dat wel" of "het zal wel meevallen"    

Zal er een oplossing hier voor zijn???