Er worden zeer relevante problemen aangeduid, waarvoor niet 123 een oplossing te vinden is,
Maar... Bij echt grote calamiteiten zullen de mensen die denken dat ze kunnen helpen vanzelf uit het houtwerk komen,
Zo ook een aantal jaar geleden toen bij de schuttersfeesten in eijsden de tent wegwaaide.
Daar zagen de andere rode kruis medewerkers de tent zo'n beetje overvliegen en zijn uit eigen initiatief naar het terrein gegaan waar al een paar ehbo-ers aanwezig waren voor de festiviteiten.
Dit voorbeeld toont aan dat mensen ook uit zichzelf wel zullen gaan kijken of ze iets kunnen doen.
als er bij mij in de buurt een ongeluk zou gebeuren, zou ik best gaan kijken of ik kan helpen.
Wat er dan nog geregeld moet worden is inderdaad hoe je deze mensen inzet, wat kunnen ze, wat laat je ze doen?
En dan moeten er ook regels komen mbt het toelaten van deze mensen binnen een afzetting.
Het sigma is primair opgezet voor de assistentie van de witte tak, maar zij hebben een opkomsttijd van een half uur en dan moeten ze nog naar het terrein gaan, in dit eerste uur kan er prima gebruik gemaakt worden van de aanwezige vrijwillige hulpverleners.
Ik vraag me eigenlijk wel af of er in de blauwe en rode colom gebruik gemaakt zou kunnen worden van vrijwilligers?