Multi-disciplinaire stelling......discuseer mee!!!!

Auteur Topic: Multi-disciplinaire stelling......discuseer mee!!!!  (gelezen 14743 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

geert+

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #10 Gepost op: 31 juli 2008, 10:35:59
blauw en/of rood  kunnen zich dan bezighouden met hun primaire taken zoals onder zoek PD, de witte tak voor hulpverlening-onderrsteuning SO.
lijkt mij nuttig
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n


helm

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 31 juli 2008, 16:56:58
Ik vraag me eigenlijk wel af of er in de blauwe en rode colom gebruik gemaakt zou kunnen worden van vrijwilligers?

Juist daar heb je vrijwilligers; vrijwillige brandweer, reserve en vrijwillige politie.
Ik ken geen vrijwilige ambulance.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #12 Gepost op: 31 juli 2008, 17:18:12
Ooit is het Rode Kruis actief geweest met vrijwilligers op de reguliere ambulance. Omdat je daarmee je kennis onvoldoende kan bijhouden is daarvan afgestapt en wordt alleen nog besteld ambulancevervoer ex art. 17a van de Wet Ambulancevervoer gedaan. Daarnaast kun je natuurlijk SIGMA- en eerstehulp-taken als vrijwillige ambulance (geneeskundige hulp) beschouwen.

Marnix
CN NRK


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #13 Gepost op: 31 juli 2008, 23:06:27
Burger hulpverlening, klinkt inderdaad mooi...

Het lijkt me dan het makkelijkste werken, als er bijvoorbeeld bij een groter incident, door de media een bepaalde code meegegeven wordt aan de mensen die daar op wachten.

Stel: vuurwerkramp Enschede als voorbeeld;
Er waren toen zeer veel mensen die direct zijn begonnen met hulpverlenen.
Als er nou bijvoorbeeld op het nieuws bulletin wordt gezegt dat er een ongeval/ramp gebeurt is, en dat de hulpdiensten behoefte hebben aan een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld mensen die slachtoffers kunnen begeleiden, of mensen die een weg kunnen afzetten, of juist mensen die kunnen helpen met afvoeren van puin en de weg weer rij-klaar maken, ofzo, dan zou dat in het nieuwsbericht op de locale radio/tv zender getoond moeten worden, op zo'n oproep moeten dan alleen de mensen reageren die getraind zijn in de hulpverlenings delen waar ze voor opgeroepen worden.

*(is dit wat?)
ps ik heb dus geen ervaring/kennis op het gebied van de hulpverlening, maar misschien dat jullie mijn idee op een positieve manier tegen het licht kunnen houden?

Alvast bedankt!
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


geert+

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2008, 10:20:37
Aansturing lijkt mij in elk geval altijd nog het beste door de meldkamer's zo krijg je een georganiseerde chaos ;), die kunnen het beste de instanties opschalen
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:13:54
Burger hulpverlening, klinkt inderdaad mooi...

Het lijkt me dan het makkelijkste werken, als er bijvoorbeeld bij een groter incident, door de media een bepaalde code meegegeven wordt aan de mensen die daar op wachten.

Stel: vuurwerkramp Enschede als voorbeeld;
Er waren toen zeer veel mensen die direct zijn begonnen met hulpverlenen.
Als er nou bijvoorbeeld op het nieuws bulletin wordt gezegt dat er een ongeval/ramp gebeurt is, en dat de hulpdiensten behoefte hebben aan een bepaalde groep mensen, bijvoorbeeld mensen die slachtoffers kunnen begeleiden, of mensen die een weg kunnen afzetten, of juist mensen die kunnen helpen met afvoeren van puin en de weg weer rij-klaar maken, ofzo, dan zou dat in het nieuwsbericht op de locale radio/tv zender getoond moeten worden, op zo'n oproep moeten dan alleen de mensen reageren die getraind zijn in de hulpverlenings delen waar ze voor opgeroepen worden.

*(is dit wat?)
ps ik heb dus geen ervaring/kennis op het gebied van de hulpverlening, maar misschien dat jullie mijn idee op een positieve manier tegen het licht kunnen houden?

Alvast bedankt!

Het probleem is dat je dan een oncontroleerbare stroom enthousiastelingen krijgt, die menen/denken/vinden dat ze dat ook wel kunnen. Immers, hoe moeilijk kan het zijn om een straal water in het vuur te mikken of met een brancard te lopen sjouwen :)
CN NRK


Tjin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2008, 08:26:51
Ik neem aan dat je met de stelling bedoeld, de vrijwilligers die geen dienst hebben en dus om mensen die zelfstandig naar een incident gaan. Anders gaan ze gewoon mee met de reguliere inzet.

Er zijn opschalingsstructuren opgezet, zodat het voor de leidinggevende in het veld duidelijk is wat ingezet is. Als een OvD bij de brandweer groot ongeval roept, grote brand of een peloton oproept, is het duidelijk welke materiaal hij krijgt en hoeveel manschappen daarbij horen. Het zelfde geld voor de andere diensten. Als een officier iets besteld bij de meldkamer, verwacht hij/zij precies dat en niet een stoet aan vrijwilligers die meekomen. Bij vrijwilligers die mee komen is het aantal niet duidelijk en is het ook niet duidelijk welke materiaal ze wel of niet hebben.

Extra personen ter plaatsen die niet gevraagd zijn zorgen voor aansturingproblemen, verzekeringsproblemen, onduidelijkheden over de verantwoordelijkheden, verstoren het beeld van het incident en omdat veel vrijwilligers ook de neiging hebben om hun auto mee te nemen ook verkeersproblemen. Meer is niet altijd beter, ze kunnen ook simpelweg in de weglopen. Daarnaast kan het zijn dat mensen juist niet worden oproepen, om voldoende achterwacht te hebben en om aflossing mogelijk te maken. Als jouw hulp als getrainde hulpverlener nodig is, zie je het wel op je pager of via de telefoon.

Via nieuwsbulletins vragen voor bijstand van burgers is ook niet goed. Daar hebben we actiecentra’s voor. Als er aannemers nodig zijn of zwaar materiaal nodig is, bestellen ze die gewoon. Dat gaat veel sneller en je krijgt tenminste waar je om hebt gevraagd. Alleen bij grote en langdurige incidenten kan je wellicht burgervrijwilligers vragen, maar daarbij hoort ook een coördinatie en aansturingstructuren voor te zijn. Het is veel gemakkelijker om een buurregio voor bijstand te vragen.

Als je toch burgervrijwilligers wil inzetten, dan kan je beter denken om vooraf al structuren en dergelijke aan te brengen, zoals het CERT (community emergency response team) uit de VS. Dan heb je tenminste duidelijkheid over trainingsniveau, verantwoordelijkheden en aansturingmogelijkheden.  

Waar ik wel een meerwaarde in zie, is zelfredzaamheid van burgers en dat burgers elkaar kunnen helpen. Het moeilijkste gedeelte van een (groot) incident is als men net ter plaatsen is. Vooral bij een groot incident is de situatie niet duidelijk en kan je tekorten hebben aan personeel. Naarmate men langer ter plaatsen is, wordt dit duidelijker en worden de tekorten weggewerkt door de opschaling. Vrijwilligers zouden de eerste tekorten kunnen opvullen, maar dat is ook juist het moment dat het beeld niet duidelijk is en er geen tijd is om een structuur voor de vrijwilliger op te zetten, waardoor ze niet effectief ingezet kunnen worden. Burgers die betrokken zijn en EHBO kunnen verlenen of slachtoffers op een andere manier kunnen helpen hebben daar en tegen wel een grote meerwaarde. Zij verlichten het werk van de hulpverleners en zorgen dat de hulpdiensten meer tijd krijgen.


geert+

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2008, 09:17:03
er zijn al gemeente's hie afspraken malen en/of hebben met het rodekruis ivm opvang bij langdurige rampen hiervoor zijn opleiding al/of worden gegeven, er zijn dus vrijwilligers beschikbaar voor de hulpverlening.

mvg Geert
EHV-er +AED, O&V, verbindingen, basis marifonie, Coordinator logistiek NRK afd. Voorne putten & Rozenburg. Centralist op PAC.  kijk niet naar wat er n


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2008, 09:29:36
Ik ben het eens met Tjin, het grote probleem blijft om ongetrainde welwillende vrijwilligers goed te kunnen inzetten. Daarentegen staat dat iedereen troostend de hand van een slachtoffer kan vasthouden, daarvoor is geen coördinatie nodig.

De inzet van vrijwilligers bij een zeer grootschalig incident is heel goed mogelijk, mits die vrijwilligers ruimschoots vooraf een uitgebreide training en instructie krijgen over wat zij wél máár vooral níet moeten doen. Elders in de wereld bestaat de gehele hulpverlening enkel uit vrijwilligers.
Brandweer-vrijwilligers krijgen dezelfde opleiding als beroepskrachten, datzelfde geld voor de vrijwillige-politie. De enige vrijwilligers voor de GGD/RAV is de SIGMA, en zelfs daarmee samenwerken is voor menige ambu-chf/pleeg problematisch vanwege de geringe contactmomenten onderling. De SIGMA krijgt één stage-dag per jaar (als hij geluk heeft misschien twee) maar verder vindt er geen geregelde samenwerking plaats, dit zou eerst moeten verbeteren voordat je een ongecontroleerde horde leken-hulp over een rampterrein uitstort.


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #19 Gepost op: 11 augustus 2008, 01:15:32
Inderdaad Tjin, dat bedoelde ik ;)