CDC - OPRICHTING DEFENSIE BEWAKINGS- EN BEVEILIGINGSORGANISATIE (DBBO)
Na veel en intensief overleg tussen enerzijds de betrokken medezeggenschap en anderzijds de bonden, was het begin september zo ver dat er gesproken kon worden over de ‘Algemene Personele Aspecten' van het Voorlopig Reorganisatie Plan (VRP) Oprichting DBBO. De Tijdelijke Reorganisatie Medezeggenschapscommissie (TRMC) heeft dit plan met een positief advies aangeboden. Dit wel met de nodige opmerkingen en adviezen.
Het oprichten van een ‘doelmatige en professionele' Defensie bewakings- en beveiligingsorganisatie heeft tot doel om een aantal opgelegde besparingen te realiseren. Dat gebeurt in fase 1 door het samenstellen van één centrale staf, drie regionale staven en het ongewijzigd overnemen (‘as - is') van functieplaatsen / functies met bijbehorende taken en middelen die direct aan het primaire proces bewaking- en beveiliging zijn verbonden.
In de fase 2 zal men de bedrijfsvoering ‘stroomlijnen' en de uitvoerende organisatie eenduidig inrichten. Dit zal dan met de nieuw te verkiezen / in te stellen MedezeggenschapsCommissie (MC) DBBO moeten worden besproken. In de tussentijd zal de huidige TRMC ‘demissionair' het overleg voeren.
De DBBO wordt een onderdeel van de Bedrijfsgroep Vastgoed van het CDC.
Dit zijn de personele uitgangspunten en randvoorwaarden bij de uitvoering van fase 1:
* - De bestaande rechtpositie van de medewerkers wordt gehandhaafd;
* - De Toelage Onregelmatige Dienst (TOD) en het rooster blijven bij overgang naar de DBBO vooralsnog gelijk;
* - Pas na oprichting van fase 1, in fase 2, zal in overleg met de MC DBBO een nieuw rooster worden vastgesteld en vervolgens geïmplementeerd;
* - Het Sociaal Beleidskader is onverkort van toepassing bij de overgang naar de DBBO.
De VBM|NOV heeft verder verduidelijking gevraagd en opmerkingen geplaatst bij de volgende onderwerpen:
* - (CLSK-)Militairen bij de DBBO: In het VRP is een aparte personeelsparagraaf opgenomen voor de rechtspositie van (voornamelijk) CLSK militairen. Het militair personeel zal ‘as - is' overkomen. DBBO zal de militairen met een aanstelling in FPS-fase 1 of 2 en tevens BBT-personeel één op één met hun lopende militaire aanstelling overnemen. Voor wat betreft de bewakerhondengeleiders komen er 76 naar de DBBO. De functies worden ontvlochten via het Reorganisatieplan Protective Security Capaciteit. De personeelsvulling van de DBBO zal gelijktijdig plaatsvinden met die van de ‘Protective Security Capaciteit'. Voor het militair personeel is en blijft de CLSK de functietoewijzingsautoriteit. Alle militairen bij de DBBO zijn in voorkomend geval ook uitzendbaar! Voor de militairen met een aanstelling FPS-fase 1 of 2 geldt dat, wanneer hun aanstelling eindigt er de mogelijkheid bestaat om als burgerambtenaar in dienst te treden.
* - Functies in CARIB: De 6 functies voor de beveiliging in het Caribisch gebied zijn in eerste instantie geplaatst via het Marine Beveiligings Korps en deze komen (zoals alle andere functies) ‘as - is' naar de DBBO. De DBBO respecteert de rechtpositionele afspraken en is verantwoordelijk voor het terugplaatsten naar Nederland.
* - Overgang fotostudio's / Passenbureaus: De medewerkers van de fotostudio's en passenbureaus gaan weliswaar ‘as - is' over naar de DBBO maar zij worden vervolgens doorgeschoven naar het nog op te richten Facilitair Bedrijf Defensie (FBD). Het personeel krijgt in het FBD een code 4 waardoor de functie vervalt terwijl mogelijk de werkzaamheden gewoon blijven bestaan. De VBM|NOV gaat er vanuit dat de werkzaamheden terugkomen binnen het FBD en daar terugkomen in een functie. Maar daar gaat de DBBO niet over. Er is vervolgens afgesproken dat Defensie navraag zal doen om duidelijkheid te krijgen over de mogelijke werkzaamheden/functies binnen het FBD.
* - Hantering kengetallen: Op dit moment hanteren de betrokken onderdelen verschillende kengetallen waarop zij de personele sterkte baseren en de toepassing van de ATW. De VBM|NOV heeft gevraagd hoe met deze verschillende kengetallen wordt omgegaan. Defensie heeft aangegeven dat er in beginsel niets verandert. Maar in de tweede fase zal men streven naar het vaststellen van eenduidige kengetallen voor de verschillende categorieën personeel binnen de DBBO (militair, burger en bewakerhondengeleiders).
* - Opleidingen: De VBM|NOV heeft geconstateerd dat er blijkbaar opleidingen worden uitbesteed naar de KMar terwijl er bij de verschillende betrokken onderdelen opleidingen / trainingen worden gegeven. Defensie heeft aangegeven dat de initiële opleidingen worden uitbesteed. Hierover is nog geen volledige beslissing gevallen maar het ziet er naar uit dat de KMar de initiële opleiding gaat doen. Wel zal DBBO de Integrale Beroepsvaardigheden Training (IBT) voor het personeel door eigen personeel laten verzorgen. Dit betekent dat het personeel dat hiermee is belast dit ook blijft doen. De VBM|NOV heeft aangegeven dat bij de toetsing van het personeelvullingsplan nadrukkelijk door de bonden zal worden gekeken naar mogelijke relaties / rechten van het personeel dat op dit moment is belast met opleiding en training. Zeker tegen de achtergrond dat er in feite ‘as - is' wordt overgegaan. Defensie heeft beloofd de relaties in beeld te brengen. Voor de bewakerhondengeleiders zal initiële opleiding door de CLSK blijven worden verzorgd.
* - Financieringsregime en ontvlechtingprincipes: De VBM|NOV heeft opgemerkt dat de DBBO blijkbaar pas per 1 januari 2011 als baten-lastendienst zal kunnen functioneren en dat vanaf de implementatiedatum (1 november 2010) deze status nog bij de huidige (verzendende) onderdelen blijft. De vraag is dan: heeft dit consequenties voor de financiële rechtspositie van het personeel? Defensie heeft aangegeven dat het personeel feitelijk tijdelijk bij het oude Defensieonderdeel op een tijdelijke arbeidsplaats zou moeten worden geplaatst. Dit om de financiële rechtspositie te regelen. Omwille van de duidelijkheid zal het personeel daar niets van merken omdat dit via de Defensieonderdelen wordt geregeld. Met andere woorden, het personeel wordt normaal in de nieuwe DBBO organisatie geplaatst. Men zal er dus feitelijk niets van merken.
* - Vulling Sleutelfuncties: Met toestemming van de TRMC heeft DBBO een aantal functies voorshands gevuld. Met betrekking tot de functies ‘Commandant Beveiligingsgebied' is afgesproken dat deze functies 6 weken vóór implementatie van de DBBO daadwerkelijk worden gevuld.
De VBM|NOV zal samen met andere bonden de personele vulling via een in te stellen Begeleidingscommissie (BCO) toetsen. Die toetsing geldt ook voor het VRP Protective Security Capaciteit (DBBO-deel) en het bewakingsdeel van het te ontvlechten Regionaal Militair Commando (RMC).
De luchtmacht (CLSK) zal in samenwerking met de DBBO voorlichting geven over de vulling van het CLSK-deel en het DBBO-deel van het VRP ‘Protective Security Capaciteit'. De VBM|NOV wil dat Defensie die voorlichting, zoals die bij het CLSK wordt gegeven, ook aan het betrokken personeel bij de andere defensieonderdelen gaat geven. Defensie heeft toegezegd te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Bron:
website