Is dat ook gewoon beveiliger 2 (grijze pas) wat jullie hebben?
Lopen jullie dan ook met een V-tje?
En nog een andere vraag:
Op basis van welke wet- en regelgeving mogen jullie wapens gebruiken? En waar bestaat die bewapening uit?
Want jullie zijn burgerpersoneel, geen militairen als ik het goed heb begrepen.
Of zijn jullie BOA?
Tegenwoordig is het zo dat je na je opleiding inderdaad je beveiliger2 op zak hebt. Toen ik in de opleiding zat, had ik na de opleiding al mijn marinepapieren behaald, deze werden echter niet erkend in de burgermaatschappij. Vervolgens heb ik ook mijn burgerpapieren gehaald, MBO2. Maar dit was op eigen initiatief. Wij hebben geen groene / grijze passen, wel een MFSC (multi functionele smartcard) deze geldt als je legitimatie van het korps, een wapenvergunning en nog een koerierspas voor het vervoer van gerubriceerde zendingen. En nee, we lopen niet met een V-tje, we lopen in het KMar uniform, met andere strepen.
Wij zijn burger-defensie ambtenaren en hebben bij het MBK te maken met de volgende wet-en regelgeving;
-Artikel 2, derde lid, van de Regeling wapens en munitie krijgsmachtpersoneel (Stcrt. 1994, 185)
-En bij DBV: Artikel 2, derde lid, van de Regeling wapens en munitie krijgsmachtpersoneel 1997 (Stcrt. 1996, nr. 250)
Tot slot, MBK heeft geen BOA's meer, alleen nog diegenen die varen in de haven (schippers). Walpersoneel niet, vroeger wel. Dus nee, geen BOA. Wij werken nauw samen met de KMar en bij eventuele strafbare feiten dienen wij z.s.m. de KMar in kennis te stellen. Bij evt. aanhouding dragen wij de verdachte over. Onze bewapening bestaat uit handboeien (transportboeien) wapenstok en Glock 17.
Groet!