Eerst hoe het kan/zou moeten.0703910 16:09:15 26-07-08 IJMEER ter hoogte hollandse brug boot in brand BRW Muiden (Lichtkrant)
0703359 16:09:15 26-07-08 IJMEER ter hoogte hollandse brug boot in brand BRW Muiden (Korpsalarm)
--------------------------------------------------------------------------------
0704998 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant)
0703910 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Lichtkrant)
0703354 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Bevelvoerder)
0703351 16:05:26 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN TS737 BRV761 Brand/Buitenbrand/Scheepvaartbrand BRW Muiden (Blusploeg)
--------------------------------------------------------------------------------
0704998 16:05:05 26-07-08 Pr 1 IJMEER MUIDEN RB7119 RB3919 Dienstverlening/reddingsbrigade BRW Gooi en Vechtstreek (Lichtkrant)
Om 16.05 werd via P2000 gemeld dat er een "diensverlening" noodzakelijk werd geacht voor de reddingsbrigade Naarden en de KNRM op het IJmeer. Wij vroegen op kanaal 16 aan de kustwacht om bijzonderheden. Gelukkig was ze keurig op de hoogte gesteld door het RAC, waardoor ze kon melden dat er een sloep in brand stond op het IJmeer nabij de IJM 4.
Onze Seeker en naast ons de Meander van Jachtservice Huizen lagen op zichtsafstand bij de Hollandse Brug zodat we ons binnen een minuut terplaatse konden melden.
De Seeker haalde de mensen van de boot en de meander maakte een lange lijn aan "Het Schuitje" om haar op sleep te nemen. Er was geen rookontwikkeling meer vanuit het motorcompartiment, waar eerst nog dikke zwarte rook uit was gekomen.
Ik besloot dat de brandweer maar moest kijken of alles werkelijk uit was en in overleg met de ronduit van Naarden die naar de Hollandse brug te laten komen met een TAS. Daar hebben wij de twee dames heen gebracht en de inmiddels gearriveerde brandweer van informatie voorzien.
De brandweerboot arriveerde even later ook
De brandweer nam eerst enige voorzorgen en opende toen voorzichtig het luik van de motor, zoals dat hoort.
Tijdens de controle maakte een andere brandweerman het papierwerk in orde.
Ook de Gooijer van de KNRM Huizen kwam even ter plekke en samen met de Ronduit van RB Naarden werd de uitslag van de nacontrole afgewacht.
Nadat de brand echt uit bleek te zijn mochten de dames weer terug op hun bootje er werd Het Schuitje naar Muiden gesleept door de berger.
Later die middag koos de Kustwacht ervoor om voor een op het Stichtsestrand verdaagde sleepboot alarm te maken voor de reddingsbrigades en de KNRM Huizen:
1735499 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (KNRM Huizen Oost & Reddingsbrigade Naarden)
1735099 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (Lichtkrant KNRM IJmuiden)
1735064 18:21:30 26-07-08 VAARTUIG AAN DE GROND,PRIO2 ,STATION HUIOOST Kustwachtcentrum (Lichtkrant GMK Gooi en Vechtstreek)
De Meander en de Seeker waren nog op het water maar werden niet opgeroepen.
Dit gevalletje liep in aanvang net weer even iets anders .Blaricum reageerde direct op de oproep en terplaatse gekomen maakte de BlaricumI de tros vast aan de kop van de sleepboot "Cornelis" teneinde deze weer naar dieper water te trekken:
en te trekken:
Omdat de sleepboot 50 ton weegt viel dat nog niet mee, na een uur trekken zat er nog geen enkele beweging in:
Al die tijd liggen de bergers te wachten, al kijkend naar de verichtingen van de BlaricumI:
Ook de Reddingsbrigade/KNRM Huizen is van de Partij:
Daar ligt toevallig een oude sleepboot, de Oliebron. Even vragen of deze passant niet even een rukkie wil geven.
"We zijn nu al een uur aan het trekken aan een sleepboot die door de bijna twee meter hoge golven van zijn anker geslagen is en op het strand gegooid, heeft U misschien even een lijntje?"
In de oude sleepboot staat een 200 PK diesel en wat is er leuker dan nog eens even laten zien dat je het kunstje nog steeds niet verleerd bent:
Alleen die tros, het zou wel gaan maar elke keer als ik achteruit vaar om juist dat rukje te geven dat de sleepboot braaf achter mij aan doet laten gaan, breekt de tros.
Je kan nu goed zien hoe de "Oliebron" aan zijn naam komt, gelukkig zitten er geen mensen meer op het strand:
Nadat voor de vierde keer de tros breekt gooit de reddingsbrigade de handdoek in de ring.
Menno wordt aan boord gevraagd...
en mag een poging wagen:
en tot verbazing van de reddingsbrigades sleurt de bergingsboot van Jachtservice Huizen de Meander...
de Cornelis binnen enkele ogenblikken naar dieper water:
De man is verzekerd, dus de korte aktie van Jachtservice Huizen kost de man geen geld, ook ben je bij hulpverlening geen no-claim kwijt.
Nog even melden dat ie los is:
Blaricum zelf zegt er dit over op hun site:
Zaterdagavond midden in een grote onweersbui met veel regen en wind kwam er een melding binnen van een schip aan de grond in de nabijheid van de reddingspost.
De Blaricum1 en de reddingboot de Huizer waren beide snel ter plaatse. Het betrof een grote sleper van 50 ton met vijf personen aan boord. Het schip was door de harde wind van het anker afgeslagen en lag op een zandheuvel nabij de Stichtse Brug.
De reddingboten hebben diverse pogingen ondernomen het schip los te trekken. Zelfs met assistentie van een passant met een stevig sleepschip was er geen beweging in te krijgen. Viermaal brak hierbij de sleeplijn. Uiteindelijk werd besloten dat de reddingsactie ten einde was en dat het een bergingsinzet werd.
Hierop werd door de schipper van de sleepboot assistentie gevraagd van de ook aanwezige bergers uit Huizen. Deze maakte na het maken van enkele financiële afspraken vast en sleepten het schip los.
De ontlading aan boord na deze goede afloop was zo groot dat een van de opvarenden een hyperventilatie aanval kreeg. Doordat nog een opstapper van de Blaricum1 aan boord was kon hierop snel gereageerd worden en na enkele minuten was ook dit onder controle.
bron: reddingsbrigadeblaricum.nl
Henk