Oterleker brandweerstaf

Auteur Topic: Oterleker brandweerstaf  (gelezen 21488 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Gepost op: 25 november 2003, 14:47:55
Geachte brandweercollega's,

Wie van jullie kan mij wat meer vertellen over de geschiedenis van de Oterleker brandweerstaf. Voor onbekende met dit fenomeen de volgende uitleg;
Deze staf is oorspronkelijk van de Oterleker brandweer. Die brandweer werd toendertijd opgedoekt en alles moest naar Alkmaar. Zij mochten alles hebben behalve de staf. Als je hem wilt hebben dan moest je de staf komen halen.
Nu is die traditie zover uitgegroeid dat elk korps van Noord Holland deze staf mag "stelen" bij een ander brandweerkorps als zij hem nodig hebben voor een speciale gebeurtenis binnen je korps. bv afscheid van een commandant of een trouwerij van een brandweerman/vrouw.
Vorige week lag de staf verstopt bij de brandweer van Wieringen en nu heeft het korps van brandweer Beemster deze staf dus "gestolen". Door ons is er een plaatje aan bevestigd met insciptie van bv de trouwdatum en er hangt een nieuwe wimpel aan met tekst.
Ik weet er al wel veel van maar nog niet alles.
Graag zou ik meer info willen krijgen over het exacte onstaan van deze traditie.

met vriendelijke groet,
Guust

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2003, 18:43:24
Ik weet er niets van, maar vind het wel een erg leuk verhaal!
Hopelijk komen er nog leuke aanvullingen!!!

Christian

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2003, 20:50:24
inderdaad een leuk verhaal,en ik hoop dat er meerdere reacties erop komen.Wel jammer dat Eemnes net naast Noord Holland ligt ;D

firemanr

• Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2003, 21:34:22
Dit is het enige adres op internet wat ik gevonden heb op internet over die staf:
http://home.planet.nl/~jpmuz/wmv/historisch/jubileum.htm

Is een wazige foto..... :-\

Guust

• Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 25 november 2003, 23:08:12
Ronald,

dat adres had ik ook gevonden. en dat is inderdaad eentje.
elke keer als een staf vol zit met die tekstplaatjes. komt hij in het museum te staan en wordt er een nieuwe staf gemaakt.

wachtend op nog meer reacties.
Guust

Jaap Goos

• Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2003, 09:14:44
Wat ik weet, is dat als je de staf wilt stelen je zelf eerst moet aanmelden bij de brandweer Alkmaar.
Wij hebben hem ook verscheidene keren in huis gehad.
Dat wij ons zelf aanmeldden, vraag mij niet naar de naam bij wie dat was, hebben wij ook gelijk wat informatie gevraagd, en gekregen.
Dus, bel Alkmaar en vraag naar de beheerder van de Oterleker staf. Ik weet zeker dat ze je verder kunnen helpen.
groetjes Jaap, Beverwijk

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2003, 20:21:27
Ook wij hebben hem al een groot aantal keren in ons bezit gehad.  

Wanneer je de staf hebt verkregen, heb je 14 dagen de tijd om hem eventueel te gebruiken voor eventueel festiviteiten binnen het korps. Hij kan in die periode  dus niet door een ander korps 'gevonden' worden.
Bij ons was hij het laatst bij de overdracht van de nieuwe TAS.

Bij het verstoppen gaan soms korpsen erg ver. ;D
Ik heb gehoord dat een korps een staander/zuil binnen de kazerne had nagemaakt waar de staf inzat. Nou probeer hem dan maar eens te vinden. ;) By the way was niet bij ons!)
Brandwacht 1e klas + WVD

Guust

• Senior gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 27 november 2003, 08:25:57
Jaap,

Ik weet ook dat je het moet aanmelden bij de RAC in ALkmaar maar wanneer is het nu ontstaan enzo.

EN dat verstoppen van de staf gaat heel erg ver. Je mag de staf zelfs een meter buiten de gevel verstoppen.
En kan aangegeven worden dat er delen van het gebouw gewoon niet meespelen.
Wij hadden een keer de staf in de kruipruimte gestopt, maar was ongelofelijk dat er toch mensen zijn die daar onder gaan zoeken.

Guust

Jaap Goos

• Gast
Reactie #8 Gepost op: 27 november 2003, 12:08:21
Guust,
Het is ook al eerder vermeld dat als de staf vol is hij richting museum gaat, volgens mij is dit Hellevoetsluis.
Ik denk dat als je daar de staf tentoonstelt je er ook wat over moet kunnen vertellen.
Probeer het daar eens,
groetjes Jaap

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #9 Gepost op: 27 november 2003, 16:16:25
Ik heb op de site van het brandweermuseum gezocht, maar kan niets vinden. Maar het is altijd de moeite om ook ff te kijken.
http://www.nationaalbrandweermuseum.nl/cms/show

Christian