Dat snap ik niet. Je hebt het over een team wat voor de brandweer werkt en niet
voor de pers. Waarbij ik aanneem dat de privacy ook voor de interne documentatie
geregeld is. Wel kan ik me voorstellen dat je vraagt te stoppen als je merkt dat het
slachtoffer onrustig wordt door de camera.
Een heel ander punt zijn vragen van het slachtoffer achteraf. Ik heb al een paar
keer foto's geleverd aan slachtoffers c.q. familieleden. Vaak wordt er dan ook
gevraagd om slachtoffer-foto's zodat mensen het gebeuren een plaatsje kunnen
geven. Helaas moet ik ze hierin meestal teleur stellen. Maar hierin kan een foto-
en videoteam van de brandweer uiteraard wel een rol spelen.
Ik snap wat je bedoeld Ko. We moeten echter niet vergeten dat er ook collega’s hulpverleners (Multidisciplinair) zijn die er op persoonlijke titel, principieel tegen zijn, of de meerwaarde er niet van inzien. Ik respecteer in ieder geval ieder zijn mening. Alleen heeft de leiding beleidsmatig zaken afgesproken en daar moet een ieder zich toch in zien te vinden.
Mocht het in de praktijk zover komen dat de ambulancedienst een verzoek doet tot het staken van foto’s bij een bepaald in incident zal er vast en zeker een goede reden voor zijn. Zolang er geen sprake is van ‘’ik vind het niet leuk maar weet niet waarom’’ zal er in overleg met de OvD-B een terughoudende houding worden ingenomen. Achteraf kan dan de zaak geavaleerd worden. De hulpverlening staat uiteraard voorop. Daarbij wil ik opmerken dat de samenwerking met de GGD gewoon goed is. Ook zij maken regelmatig gebruik van de foto’s voor voorlichting en opleidingsdoeleinden.