Rijden zonder rijbewijs

Auteur Topic: Rijden zonder rijbewijs  (gelezen 7164 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Gepost op: 25 november 2003, 20:44:06
Stel iemand wordt aangehouden en blijkt geen rijbewijs te bezitten. Wat is hier de straf voor? (en hoe zit dat met eventuele rijexamens die, die persoon in de toekomst heeft liggen?)

Gr.
Ger@rd




jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #1 Gepost op: 25 november 2003, 21:33:23
rijden zonder rijbewijs is een overtreding uit de Wegenverkeerswet, en volgens de boetebase van het openbaar ministerie kost dat 180 euro
dat is natuurlijk alleen de eerste keer, en als je er schade bij veroorzaakt zul je ook gewoon voor moeten komen, en gaat de OvJ een eis stellen.....
hoe het zit met daarna je rijbewijs halen weet ik niet...zal ff kijken of ik iets kan vinden.....

m vr gr
jvo
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


firemanr

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 25 november 2003, 21:37:06
Ja, want afpakken kan niet..... ;D
Maar ff serieus....het gebeurt nog wel regelmatig dat je zoiets in de krant ziet staan. Onbegrijpelijk....en als jezelf door omstandigheden je auto niet verzekert is, krijg je na 3 mnd, van de fam. Driebergen een briefje of je aub je auto eens wilt verzekeren... :-[ :-\, terwijl er mensen aangehouden worden die al 25 jaar zonder rijbewijs rijden ??? ??? ???

 ;)


Geertje

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 25 november 2003, 22:45:35
Op de middelbare school had een klasgenoot het ook gedaan. Hij was toen ongeveer 16. Ze hadden tegen hem gezegd dat hij pas op zijn 20e mocht afrijden. Maar achteraf heeft hij gewoon op zijn 18e zijn rijbewijs gekregen.


GN-5159

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 355
  • Zie Disclaimer onderaan
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2003, 10:39:04
Bij de eerste keer €180,-

Bij de 1e herhaling €200,- minimaal en voorwaardelijke Hechtenis.

Bij de 2e herhaling een onvoorwaardelijke Hechtenis.
De tijd die hier tegenover staat is te vinden in art. 177 WVW.

En dan hebben we het nog niet eens over de verzekering bij een aanrijding...

Vanaf (ongeveer) de 3e keer rijden zonder rijbewijs zal een voertuig in beslag worden genomen ongeacht wie de eigenaar of houder van het voertuig is.
De eigenaar of houder zal behoorlijk sterke argumenten moeten aanvoeren om het voertuig nog terug te krijgen (en zeker als de verdachte al vaker in dat voertuig is aangehouden.)

Iemand een auto laten besturen wetende dat deze persoon geen rijbewijs heeft kan vallen onder het "uitlokken van het rijden zonder rijbewijs". Degene die de persoon "in staat stelt te kunnen" rijden zonder rijbewijs kan dan ook strafrechtelijk vervolgd worden.

Als dit zonder toestemming v.d. eigenaar is gebeurd, komt er het volgende bij:
Artikel 11 WVW.
Het is verboden opzettelijk wederrechtelijk een aan een ander toebehorend motorrijtuig op de weg te gebruiken. (Joyrijden)
DISCLAIMER: Alles is een grote leugen. Het hele leven is een leugen. Ik heb alles verzonnen, niets berust op waarheid. A


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2012, 19:49:04
Rijbewijs afgeven als waarborg? (2:12)
Dat zou ik dus nooit doen.
-----------------------
Man wil geen tol betalen - Wegmisbruikers
wegmisbruikerssbs


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2012, 19:50:47
Dan kom je denk ik ook niet door die tunnel... (Mits je gewoon betaald natuurlijk)
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


sylvester1986

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2012, 19:52:18
Tja, dat is dan het risico, maar mijn gegevens daar zo laten is voor mij geen optie.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2012, 20:04:44
120 km omrijden of 2 euro betalen, ik weet wel wat goedkoper is...
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2012, 20:11:41
Dat sowieso.