Hard rijden zonder OGS

Auteur Topic: Hard rijden zonder OGS  (gelezen 6231 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2008, 01:29:21
Even een zinnige vraag in het topic pompen;

Hard rijden zonder OGS, het is niet toegestaan, dat weet ik, maar wordt er tegen opgetreden, of komt het bijna nooit voor?

Is wel toegestaan... (Voor de politie dan).


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2008, 01:56:50
Bach en vivaldi komen bij mij nog wel eens aan de orde ^-^
Een goed klasiek stuk mag van mij best hoor. Lekker om tot rust te komen.

Waar ik mij soms ook aan erger zijn herkenbare politiewagens die zonder OGS door rood rijden, zonder af te remmen, op momenten dat het eigenlijk niet eens zou kunnen. En dan ook nog hard claxoneren als ze geen voorrang krijgen. Of een politiebusje dat op minder dan 10 meter voor het verkeerslicht blauw blauw aan zet, het kruising passeerd en de hele mikmak weer uit zet, om 50 meter verderop het liedje weer te herhalen.

Ik weet ook wel dat politie niet altijd onder OGS hoeft te rijden om ontzegging te hebben voor bepaalde verkeersregels. Maar op sommige momenten vind ik het persoonlijk nogal onverantwoord. In zwolle zie ik dit regelmatig gebeuren. De zwartewaterallee is een 4 baans weg. Dan komt er een politiebusje met redelijk hoge snelheid aanrijden op de linker rijstrook. Een paar meter voor een kruising gaan zwaailicht en sirene aan. Ver genoeg om weg zodat anderen kunnen uitwijken, dat wel. Maar dicht genoeg om de andere weggebruikers de stuipen op het lijf te jagen. Je verwacht neit dat als het voor jou groen is dat dat politiebusje dat daar aan komt rijden vlak voor de kruising besluit zijn blauw blauw aan te zetten.

Ik heb zelf al vaak genoeg vol in de remmen gemoeten voor dit soort acties. Ik fiets zelf met een gemiddelde snelheid van 30 a 35 kilometer per uur. (Voor ik commentaar krijg, ik  heb daar jaren op geoefend hoor ;-) Lukte me niet overnacht) Vanwege die snelheid heb ik al mijn zintuigen altijd op scherp staan. Zie ik in de verte spelende kinderen, dan pas ik mijn snelheid daarop aan. In de verte een verkeerlicht op rood? Dan rem ik af zodat ik snel stil sta als het nodig is. Enzovoort. Maar als je dan bij het licht komt en het springt op groen is het logisch dat je weer versnelt. Je schrikt je dan dood als die politieauto die van links komt vlak naast je zijn sirene aan zet om voorrang te krijgen.

Dan vraag ik mij af. Je weet zelf toch ook wel dat ik mij dood schrik als je zo dicht bij ben? En dan ik echt niet meer op tijd stil sta als je nu voorrang vraagt. Zet dan je blauwe lichtjes aan en laat mij veilig passeren. en zet dan je sirene aan. Lijkt mij een stuk veiliger... Maar goed, wie ben ik...

Als ik niet naar mijzelf kijk maar naar anderen kan ik mij voorstellen dat andere weggebruikers totaal geen begrip hebben voor dit soort dingen. Blauw blauw alleen aan bij kruisingen, en dan zo dicht bij het kruising de feestverlichting aan zetten enzo. Dan vraag ik mij echt af waarom je neit gewoon dat spul aan laat voor die 200 meter...
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2008, 08:21:21
Als executieve diender heb je algehele ontheffing van de bepalingen van het RVV. Niet van de Wegenverkeerswet. Kortom, overtredingen mag je maken, mits het nodig is voor een goede uitoefening van de politietaak (zoals surveilleren in een gebied waar geen auto's mogen komen, dan is het dus toegestaan om daar met je dienstwagen in te rijden) en je je daarbij houdt aan de Wegenverkeerswet (dus geen onnodig gevaar/hinder veroorzaken).

Natuurlijk maken ook dienders (in of uit dienst) overtredingen die niet goed te praten zijn, het zou redelijk naïef zijn om te denken dat dat nooit voorkomt, maar als burger weet je simpelweg nooit of en in hoeverre de diender die zonder OGS overtredingen maakt, dit doet in het kader van de uitoefening van de politietaak. Wat jammer is, is dat men in Nederland steeds meer zijn eigen mening klaar heeft zonder dat ie gehinderd wordt door enige kennis terzake. Als je eraan twijfelt, kun je inderdaad een klacht indienen bij de politie. Die klacht wordt dan door andere politieambtenaren behandeld. Ben je het niet eens met de afhandeling van die klacht, dan kun je naar de Nationale Ombudsman stappen. Zijn allemaal procedures voor. Maar ik snap best dat je, vanzelfsprekend 100% overtuigd van je eigen gelijk aangezien je kennelijk alwetend bent, die procedures niet wilt doorlopen maar gewoon dit soort artikelen op internet zet. Dáár bereik je wat mee! Word er een beetje moe van...

Overigens komt die mentaliteit van het alles beter weten en het per definitie wantrouwen van de overheid en het over alles willen discussiëren met die overheid ook op andere fronten voor. Voorbeeld: als er in het buitenland een ontruimingsalarm afgaat bij een bedrijf, verlaat iedereen direct het pand. In Nederland is de gemiddelde reactie echter "oh, nou, ik blijf zitten hoor, het is slecht weer buiten, het zal wel weer een oefening zijn, moet dit nou echt?".... echt opvallend, dit lijkt echt een Nederlands fenomeen te zijn.
greetz,  Enrique


Glenn2

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2008, 10:18:24
Even een zinnige vraag in het topic pompen;

Hard rijden zonder OGS, het is niet toegestaan, dat weet ik, maar wordt er tegen opgetreden, of komt het bijna nooit voor?
Voor het uitoefenen van hun werk mogen ze alle regels van de RVV aan hun laars lappen.

Bij een bank/winkeloverval waar op de noodknop is gedrukt moet men ruim van te voren OGS afzetten. Een autootje dat meegaat als achtergrondje voor een vechtpartij waar auto 1 met OGS rijdt, rijdt ook zonder OGS. Een achtervolging van personen op afstand zal ook zonder OGS gebeuren. Het mag en moet allemaal.

Ik heb er geen moeite mee en snap ook absoluut niet waar die afgunst vandaan komt. Ook ik krijg bonnen voor 58 km/u waar je 50 mag. Stom ja, maar dat is een kwestie van dokken en beter opletten. Jammer dat sommige figuren dan meteen gaan klagen dat de politie zonder OGS ook te hard rijdt.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:20:22
Waar ik mij soms ook aan erger zijn herkenbare politiewagens die zonder OGS door rood rijden, zonder af te remmen, op momenten dat het eigenlijk niet eens zou kunnen. En dan ook nog hard claxoneren als ze geen voorrang krijgen.

Nu las ik net toch een toepasselijke qoute.  ::)

Als executieve diender heb je algehele ontheffing van de bepalingen van het RVV. Niet van de Wegenverkeerswet. Kortom, overtredingen mag je maken, mits het nodig is voor een goede uitoefening van de politietaak (zoals surveilleren in een gebied waar geen auto's mogen komen, dan is het dus toegestaan om daar met je dienstwagen in te rijden) en je je daarbij houdt aan de Wegenverkeerswet (dus geen onnodig gevaar/hinder veroorzaken).

Natuurlijk maken ook dienders (in of uit dienst) overtredingen die niet goed te praten zijn, het zou redelijk naïef zijn om te denken dat dat nooit voorkomt, maar als burger weet je simpelweg nooit of en in hoeverre de diender die zonder OGS overtredingen maakt, dit doet in het kader van de uitoefening van de politietaak. Wat jammer is, is dat men in Nederland steeds meer zijn eigen mening klaar heeft zonder dat ie gehinderd wordt door enige kennis terzake. Als je eraan twijfelt, kun je inderdaad een klacht indienen bij de politie. Die klacht wordt dan door andere politieambtenaren behandeld. Ben je het niet eens met de afhandeling van die klacht, dan kun je naar de Nationale Ombudsman stappen. Zijn allemaal procedures voor. Maar ik snap best dat je, vanzelfsprekend 100% overtuigd van je eigen gelijk aangezien je kennelijk alwetend bent, die procedures niet wilt doorlopen maar gewoon dit soort artikelen op internet zet. Dáár bereik je wat mee!


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #15 Gepost op: 1 augustus 2008, 11:28:44
Een en ander even samengevoegd
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


amstaf3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 532
Reactie #16 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:04:07
idd je hoeft niet altijd ogs aan te hebben om met hoge snelheden te rijden dat is in somige gevallen ook niet echt handig ivm herkenning
dat somige weggebruikers daar van schrikken of ergeren kan ik mii ook best wel in vinden zeker als er vlak voor een kruising ineens ogs aan gaat en daarna weer uit alleen helaas kan het soms niet anders maar daar moet je heeeel voorzichtig mee zijn
dat er niet bekeurd wordt als het een politie voertuig is klopt inderdaad ook als de VROS er toevallig rijd zal die niet achter die auto aangaan of navraag doen waarom die zo hard rijd of bumper kleefd
zeker als ze naar het bureau rijden en dan door rood rijden dit gebeurd ook heel veel bij ouderkerk ad amstel bij file A2 of A4 A10 over de vluchtstrook om dan daar naar het bureau te gaan langs de A2

sinds C2000 ingevoerd is zullen deze vragen steeds vaker gesteld worden er is immers door de pers geen enkele controle meer of het daadwerkelijk nodig was
tevens als er dan door de pers vragen steld worden kunnen desbetrevende best ff antwoord geven. dit stopt namelijk het schimmigheid die er dan heerst lees ergenis

ook moet ik zeggen dat ook ik vind dat blik op de weg wel erg pro spee is
CARPE DIEM QUAN MINIMUM CREDULA POSTERO oftewel Pluk de dag, vertrouw zo weinig mogelijk op de volgende


mrpddnos

  • EHV'er en Centralist bij NRK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 508
    • Autisme, een wereld apart. Zonder wegwijzers of kaart moet je de weg vinden
Reactie #17 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:05:31
Als je eraan twijfelt, kun je inderdaad een klacht indienen bij de politie. Die klacht wordt dan door andere politieambtenaren behandeld. Ben je het niet eens met de afhandeling van die klacht, dan kun je naar de Nationale Ombudsman stappen.

Wat voor nut heeft het indienen van z'n klacht als je verder geen bewijzen hebt? Dan is het jou woord tegen dat van de dienders. En daarbij. Zoals ik al eerder zei weet ik ook wel dat politie ontzegging heeft voor acties als die ik in mijn vorige post noemde. En ik begrijp het ook wel dat ze het doen, maar het moment waarop ze bv toeters en bellen aan zetten snap ik gewoon niet altijd. Waarom niet 10 meter eerder, waardoor de andere weggebruikers niet schrikken. Of met een lagere snelheid door rood waardoor je, als die fietser van rechts je niet door heeft, toch nog stoppen kan.
EH Vrijwilliger NRK afdeling Elburg/Oldebroek en NRK centralist  voorheen RKboy_Elburg/Oldebroek  Evenementen EH: 10% kennis, 90% improvisatie


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #18 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:10:18

ook moet ik zeggen dat ook ik vind dat blik op de weg wel erg pro spee is  

Dan zou ik me toch maar eens wat in de zaak verdiepen, Blik op de Weg was zo ´´pro spee´´ dat ze van hem een tijdje geen toestemming hadden om door te gaan met filmen.

Enne, denk even om de leestekens, dat leest wat makkelijker!

Groet
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #19 Gepost op: 1 augustus 2008, 16:12:24
Wat voor nut heeft het indienen van z'n klacht als je verder geen bewijzen hebt? Dan is het jou woord tegen dat van de dienders. En daarbij. Zoals ik al eerder zei weet ik ook wel dat politie ontzegging heeft voor acties als die ik in mijn vorige post noemde. En ik begrijp het ook wel dat ze het doen, maar het moment waarop ze bv toeters en bellen aan zetten snap ik gewoon niet altijd. Waarom niet 10 meter eerder, waardoor de andere weggebruikers niet schrikken. Of met een lagere snelheid door rood waardoor je, als die fietser van rechts je niet door heeft, toch nog stoppen kan.

Wat dacht je van een gesprek waarbij de betreffende dienders hun verhaal kunnen doen en het één en ander kunnen uitleggen. Nu zit je ze zwart te maken zonder dat je eigenlijk weet wat hun beweegredenen waren en zonder dat zij kans hebben op een eerlijk weerwoord. Misschien zien ze achteraf wel in dat ze situatie niet handig was. Wat is dan beter dan na een excuses en een handdruk weer door één deur te kunnen.

ook moet ik zeggen dat ook ik vind dat blik op de weg Wegmisbruikers wel erg pro spee is