quote author=Danny V
Vanuit mijzelf als fanatiek watersporter:
1. Ga alleen het water in op plaatsen waar de Reddingsbrigade toezicht houdt
Die zijn er alleen in de zomer met mooi weer, nooit als er holle golven staan van 2 Meter clean.
2. Bedenk of je fit genoeg bent om (nu al) te zwemmen of te watersporten
Altijd top fit, nu al. Ik surf het hele jaar door.
3. Smeer je goed in om verbranding door de zon te voorkomen
Bedankt, vergeet ik weleens.
4. Draag een wetsuit tijdens het watersporten
Vandaag 5-4-3 (Eerste keer na zoveel tijd mijn schoentjes en handschoentjes en cappy uitgelaten. Heel relaxed! goed te doen. 3-2 is nog iets te koud en kans op onderkoeling hoger aanwezig.
5. Neem als watersporter voorzorgsmaatregelen: meld iemand waar je bent, controleer je materiaal, neem een telefoon in een waterdichte hoes of ander waarschuwingsmiddel mee, houd rekening met andere watersporters.
Ik surf altijd met zijn tweeën. Ik verzorg mijn materiaal top! Nooit een telefoon mee of vuurwerk.(Levensgevaarlijk)... Kitesurfers zitten alleen maar in de weg en hebben vaak weinig kennis van wat ze doen.
6. Blijf niet te lang in het water; de kans op onderkoeling of kramp neemt dan toe
2-3-4 Uur (Niet aan te raden)
7 Ga niet helemaal onder water; via je hoofd verlies je het snelste lichaamswarmte
Helemaal waar. Alleen duck diven
8. Informeer bij de Reddingsbrigade naar de lokale omstandigheden in en rond het water en volg aanwijzingen op, bijvoorbeeld bij gescheiden zones voor zwemmers en watersporters.
Ze snappen het niet waar de beste golven zijn.
9. Let op de weersverwachting of informeer hiernaar bij de lokale Reddingsbrigade, zodat u bij opkomend onweer op tijd van of uit het water bent.
Zoek ik liever zelf op, Reddingsbrigade kijkt alleen maar naar het weer niet naar de swell, of golfhoogte of golfperiode. Veel leden snappen het niet en hebben daar echt bijscholing in nodig. Websites als, Magicseaweed of windguru zegt ze NIKS ik was diep geschrokken. Ze kijken naar het getij en naar het weer op buienradar.
Met vriendelijke groet,
Shifty