Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 329240 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reddingsbrigade klaar voor zomer.

Kinderen :

Ik mis in deze lijst de mogelijke aanbevelingen mbt (kleine) kinderen.
Nmm zijn er relatief veel problemen met kinderen aan en in het water.
En dan gaat het vooral om gevallen met kinderen die niet kunnen zwemmen.

Het is natuurlijk ten zeerste aan te bevelen om als je met kinderen naar het water wil ze zo vroeg mogelijk te leren zwemmen. Daarnaast het dragen van een redvest in de buurt van en op het water. En kinderen die niet kunnen zwemmen niet op een luchtbed oid in niet ondiep water.

Scheepvaart :

Een waarschuwing voor het scheepvaartverkeer lijkt mij ook niet overbodig bij kanalen en rivieren.

Niet te water in gebieden waar speedboten zijn want overvaringen en bijna overvaringen door dit soort komen nogal eens voor.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Jongens overvaren door speedboot
 
07/06/13, 13:10  − bron: ANP

Twee jongens (12 en 13 jaar) zijn donderdagavond in Enkhuizen zwaargewond geraakt nadat zij in hun bootje waren aangevaren door een snelle motorboot. De politie meldde dat vrijdag. .
 
De jongens uit Enkhuizen vielen door de aanvaring in het water in een brede vaart langs het Weelenpad in hun woonplaats. Omstanders hebben de twee uit het water gevist. Een traumahelikopter heeft ze naar een ziekenhuis gebracht.

De politie vermoedt dat de bestuurder van de snelle boot erg hard heeft gevaren. Hij zat met een andere man op de boot. De twee, 22 en 20 jaar oud, komen respectievelijk uit Bovenkarspel en Enkhuizen.

N.B. Een binnenwater waar je hoogstwaarschijnlijk niet sneller mag dan 6 km/uur.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


Zwaargewonden bij frontale botsing tussen boten in Bovenkarspel
 
Gepubliceerd 6 juni 2013 23:22 | Laatste update 7 juni 2013 14:16
 

BOVENKARSPEL - update video en foto's -  Twee jongens (12 en 13 jaar) uit Enkhuizen zijn donderdagavond in Bovenkarspel zwaargewond geraakt nadat zij in hun bootje waren aangevaren door een snelle motorboot. De politie meldde dat vrijdag.
 De jongens vielen door de aanvaring in het water in een brede vaart langs het Weelenpad in hun woonplaats. Omstanders hebben de twee uit het water gevist. Een traumahelikopter heeft ze naar een ziekenhuis gebracht. De politie vermoedt dat de bestuurder van de snelle boot erg hard heeft gevaren. Hij zat met een andere man op de boot. De twee, 22 en 20 jaar oud, komen respectievelijk uit Bovenkarspel en Enkhuizen.

http://www.noordhollandsdagblad.nl/stadstreek/enkhuizen-


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Shifty link=msg=1170868 date=1370554990
1. Ga alleen het water in op plaatsen waar de Reddingsbrigade toezicht houdt

Die zijn er alleen in de zomer met mooi weer, nooit als er holle golven staan van 2 Meter clean.
Dat geldt overigens ook voor beide brigades waar jij zelf bij betrokken bent ;-)
Verder zijn er een aantal brigades die 365 dagen per jaar oproepbaar zijn.


Citaat van: Shifty link=msg=1170868 date=1370554990
8. Informeer bij de Reddingsbrigade naar de lokale omstandigheden in en rond het water en volg aanwijzingen op, bijvoorbeeld bij gescheiden zones voor zwemmers en watersporters.

Ze snappen het niet waar de beste golven zijn.
De reddingsbrigade informeert over de lokaties waar bepaalde watersporten zijn toegestaan. Of daar de juiste golven staan is m.i. meer aan de watersporter zelf. De brigade kan hooguit een negatief advies geven. Verwijzen naar goede golven is lastig als deze buiten de toegestane gebieden voorkomen. Daarnaast kan een verwijzing ook gezien worden als een toestemming. En als het dan fout gaat???

Citaat van: Shifty link=msg=1170868 date=1370554990
9. Let op de weersverwachting of informeer hiernaar bij de lokale Reddingsbrigade, zodat u bij opkomend onweer op tijd van of uit het water bent.

Zoek ik liever zelf op, Reddingsbrigade kijkt alleen maar naar het weer niet naar de swell, of golfhoogte of golfperiode. Veel leden snappen het niet en hebben daar echt bijscholing in nodig. Websites als, Magicseaweed of windguru zegt ze NIKS ik was diep geschrokken. Ze kijken naar het getij en naar het weer op buienradar.
De club waar jij professioneel strandwacht bent heeft zelf ook niet meer dan buienradar.nl op hun website staan ;-)


Maar alle gekheid op een stokje: Op zich heb je best een paar punten, maar je kan niet verwachten dat een reddingsbrigade en volledige strandploeg op het strand heeft voor een kleine groep extreme sporters.

En over kennis van wind en golfen: Je zit zelf als watersporter en strandwacht volgens mijn in een goede positie om e.e.a. te communiceren. Zelf denk ik dat dit soort specifieke informatie beter verzameld kan worden door de NKV e.a. (deskundigen) om dan door te koppelen naar de brigades (gebruikers). De contacten liggen er al, nu is het een kwestie van elkaar informeren.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1171227 date=1370690196
En over kennis van wind en golfen: Je zit zelf als watersporter en strandwacht volgens mijn in een goede positie om e.e.a. te communiceren. Zelf denk ik dat dit soort specifieke informatie beter verzameld kan worden door de NKV e.a. (deskundigen) om dan door te koppelen naar de brigades (gebruikers). De contacten liggen er al, nu is het een kwestie van elkaar informeren.

Het zou goed zijn als er in bepaalde golf en windcombinaties een zogenaamd 'belletje gaat rinkelen' in de vorm van een informele melding bij de reddingsbrigades zodat ze enige 'rekening' kunnen houden met een hoge kans op watersport bezoek. Bijvoorbeeld: Offshore wind of in combinatie met hoge golven.
Aangezien men niet van de verwachting uit kan gaan dat reddings brigadiers wekelijks op desbetreffende websites koekeloeren om dit soort aanwezige fenomenen te checken. Het is een feit dat de golf surfsport afgelopen jaren met 30% is toegenomen en er regelmatig meer watersporters in problemen komen. Ontwikkeling van software in combinatie van een 'waarschuwings- alarmeringssysteem' hiervoor en inzet zou ten goede doen. Als dit geïmplementeerd kan worden op de Galaxy pieper melding. Zou dit een toevoeging zijn en eventuele ongelukken kunnen voorkomen. In plaats van testberichtjes of dat apparaat nog werkt. Toestroom van watersporters is een ontwikkeling. En het is aan hen om daarop in te spelen.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Shifty link=msg=1171507 date=1370718787
Het zou goed zijn als er in bepaalde golf en windcombinaties een zogenaamd 'belletje gaat rinkelen' in de vorm van een informele melding bij de reddingsbrigades zodat ze enige 'rekening' kunnen houden met een hoge kans op watersport bezoek. Bijvoorbeeld: Offshore wind of in combinatie met hoge golven.
Aangezien men niet van de verwachting uit kan gaan dat reddings brigadiers wekelijks op desbetreffende websites koekeloeren om dit soort aanwezige fenomenen te checken. Het is een feit dat de golf surfsport afgelopen jaren met 30% is toegenomen en er regelmatig meer watersporters in problemen komen. Ontwikkeling van software in combinatie van een 'waarschuwings- alarmeringssysteem' hiervoor en inzet zou ten goede doen. Als dit geïmplementeerd kan worden op de Galaxy pieper melding. Zou dit een toevoeging zijn en eventuele ongelukken kunnen voorkomen. In plaats van testberichtjes of dat apparaat nog werkt. Toestroom van watersporters is een ontwikkeling. En het is aan hen om daarop in te spelen.
Zeg je nu dat er bij aflandige wind (offshore wind is een insiders term) een verhoogde kans is op watersportbezoek? Als dit het geval is denk ik eerder dat binnen de watersport enige extra voorlichting nodig is. Volgens mij gebeurd dat ook. Ook weet ik dat ervaren mensen zich soms ergeren aan onervaren mensen en die ook aanspreken op hun gedrag.

En de toename van actieve watersport is inderdaad een feit, maar dat brigades een bezetting optrommelen vanwege een aantal watersporters zal niet snel gebeuren. Ten opzichte van de strandbezoekers is en blijft het een kleine groep.

Voormelding via de Galaxy (volgens mij bedoel je P2000) heeft weinig toegevoegde waarde want de brigades met P2000 hebben deze juist omdat ze een alarmploeg hebben. Dus die komen toch wel, waarschuwing vooraf of niet. Bovendien, wat verwacht je van zo'n voormelding? De brigades kunnen wel adviseren, maar zijn geen handhavers die mensen kunnen verbieden om het water op te gaan. Alleen bij activiteiten met vergunning (evenementenbureau's) kan er sprake zijn van een bindend advies.

En de 'hen' waar jij het over hebt, zijn dat de watersportverenigingen of de brigades?

De algehele teneur van jouw verhaal is mij verder niet duidelijk. Je bent zelf watersporter en (professioneel) strandwacht bij twee brigades, maar je zet je sterk af tegen het werk van de brigades? Nogmaals, ik denk dat je dit beter binnen je eigen organisaties aan de orde kan stellen?


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Hiervoor heb ik een systeem gezond boeren verstand, zelf kijk ik altijd naar het weer voordat ik naar het strand ga om te bewaken. Meestal om mijn kleding te kiezen/ zonnebrand overlevingspak of kort surfpak. As ervaren strandwacht weet je dan ook wat je aan bezoekers kan verwachten. Volgens mij is dit een deel van je werk.

9910001
9910001


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Citaat van: 9910001 link=msg=1172094 date=1370875808
Hiervoor heb ik een systeem gezond boeren verstand, zelf kijk ik altijd naar het weer voordat ik naar het strand ga om te bewaken. Meestal om mijn kleding te kiezen/ zonnebrand overlevingspak of kort surfpak. As ervaren strandwacht weet je dan ook wat je aan bezoekers kan verwachten. Volgens mij is dit een deel van je werk.

9910001

Zeker een deel van het werk. Dat is een standaard!


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

















Private Equity Firm Acquires Schat-Harding and Noreq to Create World’s Largest Supplier of Maritime Life-Saving Equipment
 .

By gCaptain Staff On June 11, 2013


. ..


 
Schat-Harding’s 70-person freefall lifeboat, FF1200, during its world record 60 meter drop in August 2012. Photo: Arild Lokøy
 
Norway’s leading private equity fund, Herkules Private Equity, announced Tuesday that it has entered into agreements to acquire Umoe Schat-Harding AS and Noreq AS, creating the world’s leading supplier of maritime life-saving equipment.
 
Herkules says that they will be reinvesting a substantial amount in a new, joint holding company, with the intention to build on both companies strong market positions through the combined company. For 2013 the companies expect total revenues of approximately NOK 1.2 billion.
 
Herkules Private Equity Fund III will be the principal owner of the new company and transactions are expected to be finalized the first half of July, Herkules says.
 
“Schat-Harding and Noreq complement each other in an excellent manner. By combining the expertise and ability to deliver of both companies, our customers will be able to rely on us even more in terms of equipment deliveries, good service and costs,” says Styrk Bekkenes, Managing Director of Noreq and the largest investor after Herkules.
 
The global market for life-saving equipment is currently very fragmented, Herkules said in a statement, and there is a clear need for bigger and more robust players, which the combination of Schat-Harding and Noreq will contribute to. Schat-Harding has long been a leading international player with a unique position in the North Sea offshore market and the world’s biggest service network for life-saving equipment.
 
In the space of a few years, Noreq has developed into a significant player with a strong international presence. Both companies have been quick to introduce products and solutions that satisfy new, more stringent safety requirements in the offshore sector, Hurkules says.
 
New Regulations on the Norwegian Continental Shelf
 
Hurkules expects that the combined company will be well prepared for new regulations for offshore lifeboats on the Norwegian Continental Shelf which are expected to enter into force from 2015.
 
“The new regulations for lifeboats on the Norwegian Continental Shelf will be an important growth driver for Schat-Harding as market leader. At the same time, Schat-Harding and Noreq combined will be able to lead the market internationally in relation to the offshore, cruise and merchant fleet segments. As the leading private equity fund in Norway, we are in an excellent position to create a global market leader with a basis in Norway,” says Morten Blix, Senior Partner of Herkules.
 
The Largest Service Network
 
Schat-Harding already has the world’s largest service network for life-saving equipment and, through the combination, Schat-Harding will become the chosen service partner for Noreq’s 4,200 units installed worldwide.
 
“We see considerable opportunities for growth through additional acquisitions and organic growth. Herkules’ access to capital and its expertise in developing companies will be an important contributor to realizing the market potential in the years ahead,” says Birger Gråthen, Managing Director of Umoe Schat-Harding Services.
 
Leading in Terms of Innovation
 
Schat-Harding’s lifeboat type FF 1200 is the first in the world to have completed a full-scale test pursuant to the new requirements for free-fall lifeboats on the Norwegian Continental Shelf. The FF 1200 also holds the record for the world’s highest free fall at 65.1 meters.
 
“With Herkules as our financially strong new principal owner, we will be able to continue with our product development and grow into new markets based on our leading position in the North Sea,” says Geir Arne Veglo, Managing Director of Umoe Schat-Harding Equipment.
 
Meanwhile, Noreq has enjoyed great international success in recent years with its new series of ‘enclosed’ lifeboat davits in which all the critical components of the davits are protected inside the davit structure – protected from demanding weather conditions and wear and tear. The new davits are innovative and result in substantial cost reductions in connection with installation and maintenance.
 
“Innovation will continue to have high priority for the new company. At the same time, however, we will have strong focus on our solutions being the most favorable in terms of price – for both existing customers of Schat-Harding and Noreq, and, not least, for new customers,” says Styrk Bekkenes.
 
“I have been the owner of Umoe Schat-Harding for 26 years, and while the company has experienced some demanding years, the employees and management have successfully turned the company, so that it is now positioned for profitable growth,” says Jens Ulltveit-Moe, President and CEO, and majority owner of the Umoe Group. “The year 2012 was the best in the company’s history. Now is the right time to bring in new owners with competence and capital. I am convinced that the combination with Noreq will strengthen both companies and that Herkules will be an excellent owner that contributes to continued rapid growth and development from a Norwegian base.”

Schat-Harding World Record Freefall Lifeboat Drop


FF1200 World Record 60 meters freefall lifeboat drop

http://gcaptain.com/private-equity-fund-acquires-schat-harding-and-noreq-to-become-worlds-largest-supplier-of-maritime-life-saving-equipment/


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.

Sleephoppersimulator MIWB uitgebreid met faciliteit om olie op te ruimen Samenwerking Maritiem Instituut Willem Barentsz met maritieme partners

Het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling, onderdeel van NHL Hogeschool, breidt haar nieuwe sleephoppersimulator uit met de mogelijkheid om olie op te ruimen. Recente ongelukken waarbij grote hoeveelheden olie in zee terecht kwamen, bevestigen het belang om goed voorbereid te zijn op dit soort calamiteiten. De nieuwe simulator biedt hiertoe voldoende mogelijkheden. Op dinsdag 25 juni tekenden NHL Hogeschool en het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Waterbouw een samenwerkingsovereenkomst. Met de sleephoppersimulator trainen studenten en huidige bemanningsleden het varen en het manoeuvreren tijdens het baggerproces. Dankzij uitbreiding van de simulator kunnen straks ook olie-opruiming werkzaamheden gesimuleerd worden. De introductie van deze nieuwe faciliteit is onderdeel van een upgradings- en uitbreidingsproject van de simulatoren op het maritiem instituut. Sleephoppersimulator

Een sleephopperzuiger is een schip dat met sterke pompen en motoren zand, klei, slib en grind van de zeebodem zuigt. Baggervaartuigen als deze worden ingezet bij grote landaanwinningprojecten zoals Maasvlakte 2 en bij het uitdiepen van vaarwegen. Het zijn technisch zeer geavanceerde schepen: de grootste is meer dan 200 meter lang. Naast het opzuigen van zand kunnen dit type schepen ook olie van het wateroppervlak verwijderen hetgeen ze goed inzetbaar maakt bij grootschalige olieverontreinigingen op zee. Samenwerking De uitbreiding van de simulator is in samenwerking gebouwd met de leden van de Vereniging van Waterbouwers en Kongsberg Maritime in Noorwegen. Het project is mede tot stand gekomen dankzij subsidies van Stichting Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) en de provincie Fryslân. Daarnaast financierde het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor de Waterbouw (O&O-fonds) een groot deel van de bouw. Het O&O-fonds heeft regelmatig overleg met de school over: * de promotie en instroombevordering van jongeren naar de waterbouwopleidingen; * het op peil houden van de kwaliteit van het aangeboden onderwijs en de aansluiting van het beroepsonderwijs op de arbeidsmarkt; * de mogelijkheden van scholing en ontwikkeling van medewerkers in de waterbouw. Maritiem Instituut Willem Barentsz (MIWB) Het Maritiem Instituut Willem Barentsz op Terschelling is onderdeel van NHL Hogeschool. Het MIWB heeft de bacheloropleidingen Maritiem Officier, Scheepsbouwkunde en Ocean Technology. Momenteel studeren zo’n vijfhonderd mensen aan het MIWB. Het instituut is internationaal actief in onder meer Kazachstan, de Filippijnen en Maleisië en werkt samen met Singapore Maritime Academy. Naast opleidingen voor voltijdstudenten organiseert het MIWB verschillende maritieme cursussen voor de beroepsbevolking. Het lectoraat Maritiem Milieu- en Veiligheidsmanagement is verbonden aan het MIWB. Lector Wierd Koops is deskundige op het gebied van olieverontreiniging op zee; de nieuwe simulatorfaciliteit geeft nieuwe mogelijkheden voor praktijkgericht simulaties binnen zijn lectoraat.

DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2013 – 179
Distribution : daily to 26000+ active addresses 28-06-2013 Page 8