Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 325189 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #150 Gepost op: 29 september 2013, 10:49:00
KNRM’ers bezoeken verkeerspost Hoek van Holland

27 september 2013

Vrijdagavond 27 september bezochten afgevaardigden van de KNRM reddingstations Hoek van Holland, Ter Heijde en Scheveningen de Verkeer Centrale Hoek van Holland.
De ontvangst en rondleiding met uitleg werd verzorgd door de heer Adriaan Kleijn. Als KNRM bemanning is het prettig om te weten wat er zich aan de andere kant van de marifoon afspeelt. Als KNRM maken we graag gebruik van de geavanceerde apparatuur op de post. Regelmatig, en met name bij slechte weersomstandigheden is het handig als men op de radar een peiling en afstand kan doorgeven. Men kan zien waar de reddingboot zich bevind en deze, maar ook omringende scheepvaart van duidelijke informatie kan voorzien.

Op 4 april is de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer. Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul tot en met de Van Brienenoordbrug. Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit  de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland. De haven is ingedeeld in 11 sectoren. Bij de Verkeerscentrale Hoek van Holland zijn vijf sectoren ondergebracht.

www.knrm.nl
http://www.vts-racon.nl/post/botlek


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #151 Gepost op: 30 september 2013, 09:48:48
1000 acties in één mensenleven

Neeltje Jans, 29 september 2013
Iedereen wist dat Luuk met ruim 25 jaar ervaring heel vaak in actie is gekomen. Slechts enkelen wisten dat de duizendste nabij was. Zondag was het dan zover...


Toen hij zich in 1987 bij de KNRM meldde als vrijwilliger had hij vast niet de verwachting deze mijlpaal ooit te halen. Voorzover bekend is hij ook de enige op dit station. 1000 keer kwam hij in actie, minstens even zo vaak kwam hij op het station voor een oefening of gewoon om te helpen het boothuis op orde te houden.
Zondagmiddag om 15.45 uur ging opnieuw de pieper en was Luuk Scheers schipper op de Koopmansdank. Bij terugkomst op het station stond de plaatselijke commissie voor hem klaar met bloemen en cadeautjes. Hij wist dat hij in de buurt van de 1000 was, maar het moment kwam toch nog als een verrassing.

www.knrm.nl

Pfffff respect, daar zitten duizenden uren vrijwilligers werk in bij nacht en ontij voor hulp aan de medemens O0 (het aantal uren pieperdienst ,waarbij hij binnen 15 minuten op het water moet zitten ,is al helemaal ontelbaar...)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #152 Gepost op: 2 oktober 2013, 18:58:13
Britse vrouw baart baby in marinehelikopter

CORNWALL -
Een Britse vrouw is dinsdag in een marinehelikopter boven zee bevallen van haar zoon. De hoogzwangere verbleef op de Engelse Scilly-eilanden toen de bevalling zich aandiende. Een reddingshelikopter van de marine zou haar naar een ziekenhuis op het vasteland brengen, maar 10 minuten voor de landing meldde de piloot de kustwacht dat „de 7-koppige crew zojuist was gegroeid naar 8”.

„De verloskundige die meevloog, raakte op een gegeven moment een beetje opgewonden en vertelde dat we ons maar moesten voorbereiden op de geboorte”, zei luitenant Chuck Norris volgens de BBC woensdag. „Dus pakten we alle spullen en steunden we de moeder zoveel we konden.”
Het baby'tje heeft de naam Marcus Daniel McLachlan gekregen, weegt 2,3 kilo en maakt het goed. Moeder en zoon zijn uit voorzorg nog wel naar het ziekenhuis in Cornwall overgebracht.
www.telegraaf.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #153 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:06:18
Citaat van: Doruz link=msg=1202171 date=1379367207
"Duikboot WO I gevonden bij Texel"

De locatie van de onderzeeër
Aan de westkant van de Razende Bol bij Texel is vermoedelijk een Britse onderzeeboot gevonden. Maritiem onderzoeker Hans Eelman zegt dat hij het wrak op sonarbeelden heeft ontdekt.

Eelman vermoedt dat het schip dateert uit de Eerste Wereldoorlog. De onderzoeker denkt dat het om een Britse onderzeeër gaat die in 1917 na een aanvaring met een andere Britse onderzeeboot is gezonken.

Torpedo's
Het wrak ligt op acht meter diepte en is ongeveer vijftig meter lang. Volgens Eelman is niet uitgesloten dat er nog onontplofte torpedo's in het wrak liggen. Hij gaat ervan uit dat eventuele torpedo's onschadelijk worden gemaakt. ''Na verloop van tijd worden torpedo's instabiel en kunnen ze spontaan exploderen.''

Eelman heeft zijn vondst, die hij ruim een week geleden deed, gemeld bij de politie. Volgens de onderzoeker wordt momenteel toezicht gehouden op de locatie. ''Er wordt daar door de week intensief op garnalen gevist. Het is behoorlijk gevaarlijk als je zo'n torpedo in je netten krijgt'', zegt Eelman.

Defensie gaat de vondst onderzoeken zodra het weer dat toelaat. Volgens een woordvoerder van de marine is het te vroeg om te concluderen dat het om de vermiste onderzeeër uit 1917 gaat.

http://nos.nl/artikel/551394-duikboot-wo-i-gevonden-bij-texel.html

Mooi als straks na identificatie de desbetreffende families ingelicht kunnen worden waar hun grootopa's gesneuveld zijn. Hopelijk wordt de O13 ook nog eens gevonden.

DEN HELDER - Het wrak dat duikers recent aantroffen op de Haaksgronden (Razende Bol) is vermoedelijk van het op 20 september 1880 gestrande, onder de vlag van Letland varende, vrachtschip SS Dagomey.

Dat concludeert de Koninklijke Marine die op verzoek van de gemeente Texel onderzoek heeft verricht naar het wrak. Aanvankelijk dachten Texelse duikers, die het als eerste aantroffen, dat het om een onderzeeboot uit de Eerste Wereldoorlog zou gaan, maar nader onderzoek wees recent al uit dat het dat in elk geval niet is.

De marine trof op de bewuste plek wrakdelen aan van een laat 19e eeuws stoomschip. Na raadpleging van de archieven komt zij tot de conclusie dat het om de 76 meter lange SS Dagomey gaat.

De Dagomey, twee jaar eerder gebouwd op de werf  Richardson, Duck & Co. in Stockton-On-Tees, verging op 20 september 1880, terwijl het met een lading tarwe op weg was van Riga naar het Britse Seaham.

 Behalve delen van dit schip werden ook objecten aangetroffen die niet bij het wrak behoren. Mogelijk liggen er dus om verschillende schepen en objecten, uit verschillende perioden.

Omdat de wrakstukken bij zeer laag water dicht onder of mogelijk zelfs boven het wateroppervlak uit kunnen komen, wordt het wrak gemarkeerd als gevaarlijk voor de (recreatieve) scheepvaart.
www.nhd.nl


hvdmountain

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #154 Gepost op: 18 oktober 2013, 00:35:46
Even een rectificatie op de onderste link in jouw bericht. Het gaat om deze post: http://www.vts-racon.nl/post/hoek_van_holland
Citaat van: Doruz link=msg=1205256 date=1380444540
KNRM’ers bezoeken verkeerspost Hoek van Holland

27 september 2013

Vrijdagavond 27 september bezochten afgevaardigden van de KNRM reddingstations Hoek van Holland, Ter Heijde en Scheveningen de Verkeer Centrale Hoek van Holland.
De ontvangst en rondleiding met uitleg werd verzorgd door de heer Adriaan Kleijn. Als KNRM bemanning is het prettig om te weten wat er zich aan de andere kant van de marifoon afspeelt. Als KNRM maken we graag gebruik van de geavanceerde apparatuur op de post. Regelmatig, en met name bij slechte weersomstandigheden is het handig als men op de radar een peiling en afstand kan doorgeven. Men kan zien waar de reddingboot zich bevind en deze, maar ook omringende scheepvaart van duidelijke informatie kan voorzien.

Op 4 april is de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer. Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul tot en met de Van Brienenoordbrug. Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit  de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland. De haven is ingedeeld in 11 sectoren. Bij de Verkeerscentrale Hoek van Holland zijn vijf sectoren ondergebracht.

www.knrm.nl
http://www.vts-racon.nl/post/botlek


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #155 Gepost op: 17 november 2013, 10:14:28

Benefietgala KNRM weer succes
Het jaarlijkse benefietgala voor de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij heeft bijna een half miljoen euro opgeleverd. Het gala werd zoals gebruikelijk gehouden in Noordwijk.

Aan het eind van de avond stond de teller op 473,265 euro, zo heeft de organisatie laten weten. Het benefietgala voor de KNRM wordt sinds 2005 gehouden.

Het geld van het eerste gala werd gebruikt voor een nieuwe reddingboot voor het station Lauwersoog. Sinds 2011 wordt het ingezamelde geld gebruikt voor brandstof voor de vloot van de KNRM. Die verbruikt jaarlijks voor 600.000 euro aan diesel.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #156 Gepost op: 20 november 2013, 10:25:57

Grote gift voor de KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft van Tullow Oil, een onafhankelijke exploratie- en productiegroep van gas en olie, als gift 25 overlevingspakken gekregen. Verder schonk het bedrijf een financiele bijdrage waarmee de  Radio Medische Dienst van de KNRM een jaar lang kan opereren.


De pakken heeft de Redding Maatschappij samen met het Engelse bedrijf Survival One ontwikkeld. Elk pak is op maat gemaakt en bevat intelligente onderdelen, die ook in de ruimtevaart worden toegepast. Het nieuwe pak verwarmt of koelt, afhankelijk van de weersomstandigheden. Daarnaast hebben de pakken een geïntegreerd reddingvest.
Waardering
,,We zijn blij dat we samen met de KNRM twee belangrijke initiatieven kunnen ondersteunen´´, aldus manager Alexandra Thomas van Tullow Oil. ,, Initiatieven die levens redden in de Nederlandse én internationale wateren. We hebben veel waardering voor de vele vrijwilligers die de ruggengraat van de KNRM vormen en het gehele jaar door klaar staan.´´
www.telegraaf.nl


VIK

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #157 Gepost op: 22 november 2013, 19:49:41
De Nederlandse agent is Poseidon BV in Rotterdam.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #158 Gepost op: 22 november 2013, 21:33:57
KNRM ‏@KNRM 2h
De 1.300 vrijwilligers van KNRM staan dag en nacht klaar. Steun ook ons belangrijke werk: https://www.knrm.nl/steun/  


7:04 PM - 22 Nov 13
Samen sterk in de hulpverlening!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Reactie #159 Gepost op: 29 november 2013, 16:53:48
Marine neemt laatste patrouilleschip in dienst
“We sluiten een lange periode van ontwikkeling, ontwerp, bouw en proefvaarten af. Vele professionele handen droegen bij aan de verwezenlijking van dit topschip.” Dat zei Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom vandaag in Den Helder bij de indienstelling van het patrouilleschip Groningen
.

Doopster
Deze vierde en laatste in de rij van Oceangoing Patrol Vessels draagt nu Zijner Majesteit voor zijn naam. Eregast bij de plechtigheid was minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen. Zij doopte het schip bij de tewaterlating in 2011.
Schip van het Jaar

Net als de Holland, Friesland en Zeeland behoort Zr.Ms. Groningen tot de Holland-klasse. Het type werd in 2012 ‘Schip van het Jaar’ onder meer door de innovatieve mastconstructie met geïntegreerde radar-, antenne en camerasystemen. De schepen kunnen door deze geavanceerde technieken met een kleine bemanning   varen. Borsboom: “Met minder mensen aan boord voeren we een kosteneffectiever actief operationeel programma uit.” De patrouillevaartuigen zijn flexibel en wereldwijd inzetbaar: van antipiraterij- en drugsbestrijdingoperatie tot kustwachttaken. Er kan een helikopter op meevaren en ze beschikken over 2 snelle FRISC-motorboten.

Reddingsactie Baltic Ace
De Groningen liet in zijn jonge leven al van zich horen. Zo ondersteunde het patrouillevaartuig een reddingsactie van het gezonken vrachtschip Baltic Ace op de Noordzee vorig jaar december. “U liet daar, samen met de Friesland, gelijk al zien wat met dit schip allemaal mogelijk is”, aldus Borsboom tegen de bemanning.

Bezuinigingen
De hoogste baas van de marine waarschuwde dat de Oceangoing Patrol Vessels (OPV’s) geen volwaardige oorlogsbodems zijn die je naar elk crisisgebied kunt sturen. “Hun inzet is alleen mogelijk in het lagere geweldsspectrum.” Volgens Borsboom sloegen de bezuinigingen die de marine sinds 2005 onderging een behoorlijk gat in de continuïteit. “We moesten immers weer een groot aantal schepen afstoten”. Dat gold bijna ook voor 2 OPV’s, maar het besluit die weg te bezuinigen werd teruggedraaid.
Scheepsbel
De provincie Groningen was vanaf de kiellegging betrokken bij het patrouillevaartuig. Zo voer FC Groningen deze zomer een dag mee en bracht de bemanning een bezoek aan de Commissaris van de Koning. Een gedeputeerde gaf vandaag ook de scheepsbel van de in jaren ‘50 uit dienst gestelde onderzeebootjager Hr.Ms. Groningen terug aan de marine. Het provinciehuis had de bel volgens traditie nog steeds in bruikleen.
www.mindef.nl