Ik betrek dit in Dit geval misschien een beetje teveel op de situatie bij ons in de rivier bij kampen. Ik weet niet beter of er wordt daar gezwommen. Ik denk in 50 jaar niet iets gebeurd en nu komt een of andere ambtenaar ons vertellen dat het gevaarlijk is. Natuurlijk is het niet zonder risico maar de N50 bij ons maakt in een jaar meer slachtoffers dan de IJssel.
Er zijn langs de IJssel zat plekken/strandjes waar het het niet zo verschrikkelijk gevaarlijk is om binnen de kribben te zwemmen/baden. Je moet natuurlijk niet midden in de rivier gaan zwemmen.
Is het niet de beroepsvaart dan zijn het wel die figuren met een snelboot of een waterscooter die voor gevaren kunnen zorgen.
En dat zwemverbod bij dat ene strandje in de buurt van de molen van Kampen is er pas gekomen nadat de huizen daar zijn gebouwd met bewoners die kenelijk vinden dat ze overlast kunnen hebben van de mensen op het strandje aldaar.
Ook het strandje westelijk van de Stadsbrug waar naast de mensen ook de koeien nogal eens baden tot hun middel is echt niet zo gevaarlijk als je maar tussen de kribben blijft en niet verder dan als tot je middel in het water gaat.
Natuurlijk zijn er ook veel plekken langs de rivieren waar je vooral niet te water moet gaan, en vanwege het scheepvaartverkeer en vanwege de soms onberkenbare stroming.
Overigens n.a.v. je vraag/opmerking wat te doen als je in moeilijkheden raakt, je altijd met de stroom mee laten drijven,gebruik maken van de stroom en voorzichtig in de buurt van de wal proberen te komen,dan het je de meeste kans om er veilig uit te komen.