Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 308037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1362985 date=1437395338
Ff een vraagje, gebruikt de Reddingsbrigade eigen handsignalen of gebruiken ze internationale handsignalen aan de kust en in het water?

Ik neem aan dat de reddingsbrigades ook dergelijke of soortgelijke handsignalen gebruiken ;

INTERNATIONAL LIFE SAVING FEDERATION
Gemeenteplein 26 – 3010 Leuven – Belgium
Tel: (32.16) 89.60.60 – Fax: (32.16) 89.70.70
E-mail: ils.hq@telenet.be - Web: www.ilsf.org
LIFESAVING POSITION STATEMENT - LPS 12
HAND SIGNALS FOR LIFEGUARDS
NOTE: This statement is intended for those lifesavers, acting in a professional
or volunteer capacity, who are trained in the techniques of water rescue and
resuscitation and who assume a duty to safeguard members of the public at
aquatic sites. They may be called lifeguards, lifesavers or both. This statement
is not directed at members of the public trained in water safety and rescue
techniques, but without a duty to respond, who may also be known, in some
areas of the world, as lifesavers.

etc. etc.

Daarnaast zijn er nog o.a. separate handsignalen voor duikers en kitesurfers die de reddingsbrigades in de betreffende gebieden ook wel zullen kennen en eventueel zullen gebruiken.


guest12562

  • Gast
Je neemt aan, dus je weet het niet zeker?

Ik vraag het omdat ik afwijkingen constateer met internationale handsignalen, dus hebben ze zelf iets bedacht Reddingsbrigade breed of mss wel lokaal, of zijn ze aangesloten bij een internationale organisatie met dito richtlijn?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Thor link=msg=1363029 date=1437417336
Ik neem aan dat de reddingsbrigades ook dergelijke of soortgelijke handsignalen gebruiken ;

INTERNATIONAL LIFE SAVING FEDERATION

Misschien handig om dan even de link er bij te zetten?

http://www.ilsf.org/sites/ilsf.org/files/filefield/LPS-12%20Hand%20Signals_0.pdf


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
De internationale handsignalen worden beroeps flex strandwachten zoals de knrm aangeleerd door een internationale lifeguard training van lifeguarding.nl

Deze zitten niet in het pakket van de knbrd jammergenoeg. Mensen die een knbrd lifeguard cursus heben gevolgd zijn zelf verantwwordelijk de nodige handsignwlen te leren van anderen. Handsignalen bij een lijnredding wordt nog wel gebruikt.


guest12562

  • Gast
Ok dus alle reddingsbrigades kunnen hier lokaal iets voor verzinnen begrijp ik daaruit?
Zo ja waarom is dit niet landelijk geregeld of neemt men geen internationale handsignalen?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Breathe link=msg=1363383 date=1437636798
Ok dus alle reddingsbrigades kunnen hier lokaal iets voor verzinnen begrijp ik daaruit?
Zo ja waarom is dit niet landelijk geregeld of neemt men geen internationale handsignalen?

Hoe zit het met de (radio) communicatie bij heel grote watersnoodrampen waar verschillende reddingsbrigades en overige hulpverleningsdiensten landelijk vanuit diverse gebieden en mogelijk ook met bijstand van over de grens gaan worden ingezet.


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
De eenheden van de Nationale Reddingsvloot beschikken allemaal over C2000 mobilofoons en portofoons.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
het enige jammere is dat als de dijken door breken de stroom kasten van de c2000 torens langs ook onderwater komen te staan dus dat we dan toch weer op analoog terug moeten vallen :o :o


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Gelukkig is dat bij veel brigades ook aanwezig. Met buitenlandse eenheden communiceren gaat best aardig wat ik een aantal terug tijdens floodex heb gemerkt. Het is wel lastig inschatten hoe je welke boot kan inzetten van de nederlandse eenheden heb je daar meer zicht op.

9910001
9910001


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: tymohuizinga link=msg=1363501 date=1437683659
het enige jammere is dat als de dijken doorbreken de stroomkasten van de c2000 torens langs ook onder water komen te staan dus dat we dan toch weer op analoog terug moeten vallen :o :o

Na de dijkdoorbraak in Wilnis stond het water op ca 1 meter hoog, de openbare verlichting (straatlantarens) bleven toen wel gewoon branden.
Hoe hoog zou het water moeten komen zodat de stroom van de c2000 torens uit gaat vallen ?