Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 329233 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Wanneer een C2000 mast in overstroomd gebied uitvalt, nemen masten in de omgeving dat over. Communicatie moet dus geen probleem zijn. Het is natuurlijk wel zo dat andere masten belast worden met extra berichtenverkeer, waardoor wachtrijen kunnen ontstaan.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #221 Gepost op: 15 september 2015, 20:03:43
Mijlpaal: KNRM redt voor de 100.000ste keer

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) heeft vandaag voor de 100.000ste keer iemand veilig aan de wal gebracht.

De geredde persoon zat aan boord van een zeiljacht op het IJsselmeer. Het schip raakte in de problemen doordat een touw verstrikt raakte in de schroef. Daardoor dreef het stuurloos op het water. Het KNRM reddingstation Enkhuizen bracht het schip, met zes opvarenden aan boord, veilig in de haven.


http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/mijlpaal-knrm-redt-voor-de-100000ste-keer

Een stuk touw in de schroef van een zeiljacht kan geen direct levensbedreigende omstandigheden veroorzaken, net zoals een groot deel van de door de KNRM opgevoerde reddingen.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #222 Gepost op: 24 september 2015, 14:38:04
Cabin-Rhib

Rijkswaterstaat

Heb je ‘m zien varen, de Cabin-Rhib? Dat is een snel (max 70 km per uur) interventievaartuig, dat we in de toekomst mogelijk gaan inzetten bij calamiteiten op het water. We hebben hem de afgelopen weken op de Waddenzee, in het IJsselmeergebied de Oosterschelde en de Waal uitgeprobeerd.

https://www.facebook.com/Rijkswaterstaat/videos/1174108069282845/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #223 Gepost op: 26 september 2015, 08:34:43
Citaat
kunnen ze niet vliegen in de geëiste weersomstandigheden, hebben twee van de drie toestellen geen ingebouwde infraroodcamera, kan één niet automatisch stilhangen en hebben ze geen stoelbrancard.

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/09/26/kustwachthelikopters-voldoen-niet-aan-reddingseisen/


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #224 Gepost op: 26 september 2015, 08:56:26
Ah zijn ze er eindelijk achter..straks krijgen we weer zo'n soap als bij het patientenvervoer en mag Defensie de gaten vullen. De NH90 capaciteit kan veel beter gebruikt worden voor de kerntaak aan boord van schepen en het opleiden van (schaarse) bemanningen dan voor uitbesteedbare taken.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #225 Gepost op: 26 september 2015, 10:01:54
Er is een zin weggevallen (dikke vingers op het touchscreen  O0): Uiteindelijk lijkt Defensie heel goedkoop, want die kosten worden niet aanbesteed en verdwijnen in de begroting, maar de weggevallen capaciteit moet toch opgevuld worden en dat kost geld. Zo worden "onze" NH90 vliegers nu deels door Duitsland opgeleid omdat wij de mensen en de middelen niet ter beschikking hebben.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #226 Gepost op: 26 september 2015, 10:17:26
Wat is er toch met/bij de hand bij de overheid en alles wat daar direct en indirect mee en aan verbonden is.

De productie van ellenlange, onleesbare, onjuist opgebouwde, statische en vooral geen dynamische, rapporten schijnt meer en meer en  in toenemende mate te prevaleren over de praktijk.
Kennelijk worden de ervaringen, kennis en kunde, van mensen uit de praktijk niet gehoord c.q. niet al te serieus genomen waardoor men van de ene verassing van de andere schijnt te vallen. De UK, Denemarken en IJsland, bijvoorbeeld, kennen hoogstandjes op het gebied van reddingen waarbij helikopters ook onder zeer moeilijke omstandigheden werden en zullen kunnen worden ingezet.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #227 Gepost op: 26 september 2015, 23:08:10
Het kan ook wel goed, alleen moet je niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, want zo draait de wereld niet. Zeker niet in het commerciële domein. Dan moet je waterdichte contracten hebben, en hoe beter het niveau en de waarborg daarop van de service moet zijn, hoe hoger de kosten.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Peter-RWS

  • Verkeersleider RWS en OVD-W
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 114
Reactie #228 Gepost op: 27 september 2015, 00:01:55
Tsja, want het mag natuurlijk niet teveel kosten he.....

Aangezien het budget liever wordt uitgegeven aan politieke zaken, want een paar kilometertjes meer asfalt in de randstad levert een blije publieke opinie (lees kiezers) op.
En zeg nu zelf, minstens 80% van de Nederlanders heeft geen benul van SAR taken op het water, en vind die kilometers asfalt veeeeeeel belangrijker.

Bij de CG01 (de Dorniers) hetzelfde verhaal.......


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #229 Gepost op: 27 september 2015, 10:52:02
Het bedrijfsleven slaagt er in de regel in o.a. kapitaalgoederen, tegen uiteindelijk (als je alles bij elkaar optelt) lagere kosten/uitgaven te verwerven dan de overheid.
In het pre contract stadium worden (terecht) de nodige tijd en uitgaven besteed/gedaan aan onderzoek (technisch/operationeel, bestek) en de contractuele etc. zaken (contract en financiele aspecten, o.a. zekerheden, boeteclausules etc.)
Als dan, bij de overheid) op het (aller) laatste moment het een en ander wordt veranderd c.q. essentiele zaken overboord (moeten) worden gegooid, ja dan krijg je uiteindelijk niet wat allemaal oorspronkelijk de bedoeling was na al die doorwrochte etc. rapporten. En als tijdens het project het een en ander wordt gewijzigd zonder dat vooraf de invloed op prijs, levertijd, operationele kwaliteiten en technische kwaliteiten, de beproevingen en proeftochten en mogelijke invloeden op de contractvoorwaarden bekend en schriftelijk overeengekomen zijn dan kan het uiteindelijk allemaal wel eens tegenvallen.