AmfibievoertuigenAmfibievoertuigen spreken tot de verbeelding. Iedereen kijkt op als er een auto door de gracht vaart of zoals in Rotterdam de felgele bus van Splashtours onder de Erasmusbrug doorvaart. Met deze amfibiebus worden rondritten en -vaarten aangeboden door Rotterdam. Een idee van een innovatieve ondernemer waar de regels niet altijd een antwoord op hebben. Wat zegt het nieuwe BPR over een dergelijk vaar- of voertuig?
De bus zelf is kleiner dan 20 meter, maar mag wel 45 passagiers meenemen. Volgens de definitie van het BPR is een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren een passagierschip en daardoor geen klein schip (artikel 1.01 BPR). Als u een schip kleiner dan 20 meter tegenkomt, kunt u echter niet zien hoeveel passagiers dit schip mag vervoeren. Het BPR heeft daar de gele ruit voor bedacht (artikel 3.15 BPR). Een schip kleiner dan 20 meter dat overdag een gele ruit toont, laat daarmee weten dat het een passagierschip is en daardoor per definitie een groot schip is. En voor grote schepen gelden er andere "voorrangsregels" dan voor kleine schepen.
Komt u de gele amfibiebus van Splashtours tegen dan toont deze ook keurig de gele ruit. De schipper zegt daarmee: "Let op: ik ben een groot schip"
De voorrangsregels en andere vaarregels staan in Hoofdstuk 6 van het BPR. Hier stond altijd al een bijzondere bepaling voor amfibievoertuigen, namelijk dat een amfibievoertuig ongeacht de afmetingen in hoofdstuk 6 als klein schip gezien wordt. Sinds 1 januari 2016 is daar aan toegevoegd "en ongeacht de wijze van gebruik". In de Nota van Toelichting bij de nieuwe regels wordt expliciet het gebruik van een amfibievaartuig als passagiersschip genoemd. Artikel 6.01 lid 2 van het BPR is duidelijk; een amfibiebus is een klein schip. Artikel 1.01 is echter ook duidelijk; een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren is een groot schip en moet volgens artikel 3.15 een gele ruit tonen. Wat is nu juist?
Lees verder op de website ...
http://www.vaarwijzer.info/2016/01/amfibievoertuigen.html