Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 329207 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #231 Gepost op: 22 januari 2016, 09:31:29
Citaat
Ed works in some of the UK’s most dangerous and inhospitable locations. When on shift he is part of a four-person helicopter crew based at Caernarfon in North Wales,  on call 24-hours a day to be winched down on a wire to provide care and assistance to severely sick and injured people in inaccessible areas.

“It sounds like a cliché, but no two days are the same,” says Ed, who joined the RAF in 2003 after finishing an Engineering degree. “I work in one of the busiest SAR (Search and Rescue) units in the UK; so far during my nine year career I’ve attended around 650 rescues, ranging from a train derailment to capsized boats to an exploding caravan, and each one has its own unique problems to solve.

https://www.edgehill.ac.uk/news/2016/01/15112/


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #232 Gepost op: 22 januari 2016, 09:47:06
Citaat
Ankara, January 21 (QNA) - Turkey’s Coast Guard rescued 91,611 would-be migrants who left their countries in a bid to reach northern and Western Europe in 2015, while 279 of them lost their lives in drowning incidents in the Aegean Sea, according to officials.

http://www.qna.org.qa/en-us/News/16012115500051/Turkish-Coast-Guard-Rescue-More-Than-91000-Migrants-in-2015


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #233 Gepost op: 22 januari 2016, 11:17:59
Citaat van: oma link=msg=1401243 date=1453451489
https://www.edgehill.ac.uk/news/2016/01/15112/

Er zijn duikers bij bergingsbedrijven die filosofie gaan studeren ook een graad  behalen en er zijn TU ingenieurs die hulpverlener worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #234 Gepost op: 22 januari 2016, 17:10:51
Amfibievoertuigen

Amfibievoertuigen spreken tot de verbeelding. Iedereen kijkt op als er een auto door de gracht vaart of zoals in Rotterdam de felgele bus van Splashtours onder de Erasmusbrug doorvaart. Met deze amfibiebus worden rondritten en -vaarten aangeboden door Rotterdam. Een idee van een innovatieve ondernemer waar de regels niet altijd een antwoord op hebben. Wat zegt het nieuwe BPR over een dergelijk vaar- of voertuig?
De bus zelf is kleiner dan 20 meter, maar mag wel 45 passagiers meenemen. Volgens de definitie van het BPR is een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren een passagierschip en daardoor geen klein schip (artikel 1.01 BPR). Als u een schip kleiner dan 20 meter tegenkomt, kunt u echter niet zien hoeveel passagiers dit schip mag vervoeren. Het BPR heeft daar de gele ruit voor bedacht (artikel 3.15 BPR). Een schip kleiner dan 20 meter dat overdag een gele ruit toont, laat daarmee weten dat het een passagierschip is en daardoor per definitie een groot schip is. En voor grote schepen gelden er andere "voorrangsregels" dan voor kleine schepen.
Komt u de gele amfibiebus van Splashtours tegen dan toont deze ook keurig de gele ruit. De schipper zegt daarmee: "Let op: ik ben een groot schip"
De voorrangsregels en andere vaarregels staan in Hoofdstuk 6 van het BPR. Hier stond altijd al een bijzondere bepaling voor amfibievoertuigen, namelijk dat een amfibievoertuig ongeacht de afmetingen in hoofdstuk 6 als klein schip gezien wordt. Sinds 1 januari 2016 is daar aan toegevoegd "en ongeacht de wijze van gebruik". In de Nota van Toelichting bij de nieuwe regels wordt expliciet het gebruik van een amfibievaartuig als passagiersschip genoemd. Artikel 6.01 lid 2 van het BPR is duidelijk; een amfibiebus is een klein schip. Artikel 1.01 is echter ook duidelijk; een schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren is een groot schip en moet volgens artikel 3.15 een gele ruit tonen. Wat is nu juist?

Lees verder op de website ...


http://www.vaarwijzer.info/2016/01/amfibievoertuigen.html


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #235 Gepost op: 26 januari 2016, 15:45:14
Citaat
Rescue crews spent 90 minutes searching the sea after a report of a person struggling in the water, only to find an inflatable doll.
Around 40 people were involved in the air and sea search when the alarm was raised in Newquay, Cornwall, on Monday.

http://www.bbc.com/news/uk-england-cornwall-35409988


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #236 Gepost op: 24 februari 2016, 22:14:29
 40 BOAT ORDER FOR DUTCH RESCUE
Dutch aluminium boat builder Tinn-Silver is working on a 40 boat order that was placed by the Reddingsbrigade, the Dutch Life-saving organisation that provides rescue and support to users of the extensive Dutch inland waterways system. This large contract is based on a standard design that is part of Tinn-Silver's extensive model range with modifications made for the specific job. These rescue boats are 5.50 metres long with a beam of 1.95 metres and with the outboard engine tilted then can operate in just 28 cms of water. The boat is mainly open with a one-person helm console at the stern where there is also an arch mast that carries the navigation lights and antenna and which can be hinged down to reduce the air draft. The hull is a moderate vee with construction in welded 4 mm aluminium. A heavy duty rubber fender is fitted around the outside. Inside there are storage boxes for equipment that double up as seating. At the bow there is a push fender that can be used for moving casualties and aft there are towing posts on both sides. Power comes from a 50 hp Evinrude outboard which gives a speed of close to 30 knots. Similar boats have been supplied in the past to the German equivalent lifesaving organisation and they are also in use with various Dutch fire brigades where they can be road transportable. Further up the size scale Tinn-Silver has supplied one of its wheelhouse 700 boats to the German police in Hanover. This is powered by a single Yamaha outboard and features a drop down section in the side for casualty recovery demonstrating how the Tinn-Silver boats can be customised to specific requirements. A new addition at the top of the size range, an 870, has been supplied to the Czech police and this boat is powered by a pair of 260 hp Yanmar diesels coupled to stern drive propulsion. The Tinn-Silver range of standard designs extends through 14 models from 3 metres up to the new top of the range size of 8.70 metres. The production is split nearly half and half between the requirements of the commercial sector and those of the leisure sector and because construction is in versatile aluminium it is possible for designs to be modified to meet specific demands. Most of the larger models are available in both open and wheelhouse versions.

Bron :Maritime Journal; Photo: Mercator Media


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #237 Gepost op: 25 februari 2016, 01:36:50
Citaat van: Thor link=msg=1408656 date=1456348469
40 BOAT ORDER FOR DUTCH RESCUE
Volgens mij zijn ze al geleverd.

Citaat van: Thor link=msg=1408656 date=1456348469
Bron :Maritime Journal; Photo: Mercator Media
Een link is ook handig: http://www.maritimejournal.com/news101/vessel-build-and-maintenance/ship-and-boatbuilding/40-boat-order-for-dutch-rescue


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


koenb

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 643
  • Surveillant Vrijpol
Reddingsbrigade Biddinghuizen rukt niet meer uit

De Reddingsbrigade Biddinghuizen wil 's avonds en 's nachts niet meer uitvaren na een melding van bijvoorbeeld een drenkeling of watersporter in nood. Alleen in het weekend zijn de vrijwilligers nog op te roepen. Volgens voorzitter Willem van der Kooij steken de 15 vrijwilligers veel eigen geld in de boten en benzine en komt de grens daarvan nu in zicht.

Niet inzetbaar

Afgelopen woensdagavond moest de reddingsbrigade nee verkopen bij een melding over een vermiste surfer. De surfer werd later aan de wal teruggevonden.

Geen geld van de gemeente
De gemeente Dronten geeft geen subsidie voor het reddingswerk. Daarom geven ook andere gemeenten geen financiële steun, aldus Van der Kooij. De reddingsbrigade heeft vijf boten die af en toe ingezet worden bij een evenement. Dat levert geld op. Ook komen er giften binnen van de vrijwilligers. Maar dat is bij elkaar te weinig om een 24-uurs-alarm-dienst te kunnen volhouden. Volgens de Reddingsbrigade is daarvoor minstens een paar duizend euro nodig.

Reactie Kustwacht
De Kustwacht kan niet zeggen of de dekking op de randmeren in gevaar komt door het wegvallen van de Reddingsbrigade. Volgens een woordvoerder hangt dat volledig af van het aantal gelijktijdige meldingen en van het aantal beschikbare hulpdiensten op dat moment. Bij incidenten op het water worden ook de KNRM en vaak de brandweer in omliggende gemeenten gealarmeerd. Toch heeft de Reddingbrigade volgens de Kustwacht zeker een toegevoegde waarde. Wanneer er echt iets aan de hand is op het water, kan elke extra boot van een hulpdienst een rol van betekenis spelen