De betreffende foto van de zoektracks is in deze toevallig van mijn hand, Omroep Zeeland heeft deze maar even van mijn Twitter af gehaald.
De foto is een beeld van ons radarscherm, met in het achterhoofd dat het voornamelijk AIS-tracking betreft.
Wij hebben via VHF-16 en VHF-67 het gehele gebeuren een beetje gevolgd aangezien het formeel "ons" gebied is..
Het waarom het bootje is omgeslagen is officieel niet bekend, al heb ik daar wel een paar ideeën bij, die ik hier maar niet neer zet.
Een van de opvarenden heeft met de telefoon, via 112, contact gezocht met het KWC.
Tijdens de hele operatie was er contact tussen de Koopmansdank aan de ene zijde, en de mensen op het bootje, via de telefoon en het KWC aan de andere zijde.
Er werd zoveel onduidelijke info verstrekt aan het KWC, dat dit verklaard waarom er zoveel is gevaren, zo hadden ze het over "ongeveer een kilometer van het havenhoofd" terwijl ze dik 5 kilometer verder zijn gevonden. (zelf nagemeten met de radar)
Pas na het afschieten van een aantal flares was duidelijk waar ze ongeveer moesten zijn en werden ze uiteindelijk gevonden.
Er was erg veel ruis op de lijn, vooral omdat er slechte info werd gegeven.
Er wordt nu in de media heel hard geroepen door de RB dat ze niets fout hebben gedaan, maar ik heb daar eerlijk gezegd toch een iets andere mening over.
Dit is nu uiteindelijk goed afgelopen, maar het had makkelijk heel anders kunnen eindigen...