Tja daar valt wat van te zeggen, Walibi ga ik heen voor vertier en het strand ook. Alleen is Walibi een afgesloten park waar door iets/iemand in geinvesteerd is en het strand is er gewoon! Lastig verhaal!
De gemeente Den Haag investeert internationaal in promotie van het strand in Scheveningen. Het ontgaat je zelfs niet in Midden Oosten als Nederland (bijv. via de ambassade) ons land en toerisme probeert te promoten.
Ik heb mij laten vertellen dat men jaarlijks ongeveer 10 miljoen bezoekers heeft (of naar streeft). Het zegt dat het strand een goudmijn is voor de gemeente.
Je kan bijna geen goedkopere vorm van amusement/recreatie bedenken, als je internationaal toeristen naar The Hague Beach wilt halen en behouden zal je moet investeren in twee belangrijke zaken; namelijk de veiligheid (incl. politietoezicht (zakkenrollers, drugs, overlast) en dagelijks schoonhouden van strand.
In Nederland kent men betaalde strandwachten nauwelijks, veel Amerikanen, Arabieren, Australiers enz gaan er vanuit dat er altijd life guards surveilleren op strand en op het water op de toeristenstranden. Het is bij ons ook normaal dat er betaalde strandwachten en badmeesters aanwezig zijn op de privestranden van hotels en resorts. Op internet kan je de advertenties wel vinden van hotels, bijv. in Doha, ze betalen een strandwacht $10,000 per jaar (incl. gratis kost en inwoning in of bij het hotel/resort). Het lijkt mij stug dat het in Den Haag financieel niet haalbaar is om betaalde lifeguards in te zetten (onder commando van de overheidsbrandweer).
Je moet wel bedenken als je als gemeente/land richt op rijke toeristen, bijv. uit Dubai en Qatar, je mensen naar je stad haalt die niet alleen komen om een bak geld te besteden maar ook iets andere verwachtingspatronen hebben dan de gemiddelde Hollandse badgast die zelf de boterhammen met pindakaas en het blikje cola in de koelbox meeneemt.