Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 329194 keer)

0 gebruikers (en 15 gasten bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #290 Gepost op: 14 oktober 2016, 22:33:49
Citaat van: Thor link=msg=1452457 date=1476476305
Meer samenwerking tussen KNRM en Reddingsbrigade
Gepubliceerd op: 14 oktober 2016

De KNRM en Reddingsbrigade Nederland hebben de intentie uitgesproken om intensief samen te gaan werken. Beide organisaties houden zich bezig met waterhulpverlening en toezicht op het strand en bij evenementen. "De raakvlakken zijn overal zichtbaar en de kansen om samen sterker te worden liggen voor het oprapen." schrijven de organisaties vrijdag aan hun vrijwilligers.
"In de afgelopen tien jaar groeiden die specialisaties steeds meer naar elkaar toe. In het laatste jaar ontstond bij ons het besef dat de toekomst een gezamenlijke toekomst is." Zo willen de organisaties expertise bundelen, gebruik maken van gezamenlijke faciliteiten zoals kantoororganisaties en werkplaatsen en de samenwerking in zijn algemeenheid stimuleren. Wel wordt benadrukt dat beide organisaties zelfstandig blijven.

bron :Hulpverlening.nl

In de praktijk word er zowel operationeel als op landelijk niveau al regelmatig samen gewerkt: zo worden de kleinste KNRM-boten onderhouden in de werkplaats van de Reddingsbrigade, wordt er aan promotie en voorlichting gedaan met een gezamenlijk lespakket voor basisscholen en worden er heel veel gezamenlijke zoekacties uitgevoerd. De bedoeling is om die incidentele samenwerking uit te breiden en tot een structurele te maken.
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #291 Gepost op: 15 oktober 2016, 11:56:01
Citaat van: joostvankempen link=msg=1452458 date=1476477229
In de praktijk word er zowel operationeel als op landelijk niveau al regelmatig samen gewerkt: zo worden de kleinste KNRM-boten onderhouden in de werkplaats van de Reddingsbrigade, wordt er aan promotie en voorlichting gedaan met een gezamenlijk lespakket voor basisscholen en worden er heel veel gezamenlijke zoekacties uitgevoerd. De bedoeling is om die incidentele samenwerking uit te breiden en tot een structurele te maken.

Gaat die structurele samenwerking ook inhouden dat alle ontvangsten ook in een pot gaan en wie gaat die pot met geld tzt verdelen.
Zou het ook kunnen inhouden dat de rampenvloot niet meer overgaat naar de brandweer zoals het in de bedoeling lag.
Vervalt de betaling van 50 euro voor het lidmaatschap en het zelf moeten voorzien in kleding etc. door vrijwilligers van de Reddingbrigades.
Wat zijn de plannen in concreto,eigendom oid rampenvloot, overige inzetten reddingsbrigades, strandwachten etc.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #292 Gepost op: 19 oktober 2016, 23:04:05
Citaat van: Thor link=msg=1452484 date=1476525361
Gaat die structurele samenwerking ook inhouden dat alle ontvangsten ook in een pot gaan en wie gaat die pot met geld tzt verdelen.
Zou het ook kunnen inhouden dat de rampenvloot niet meer overgaat naar de brandweer zoals het in de bedoeling lag.
Vervalt de betaling van 50 euro voor het lidmaatschap en het zelf moeten voorzien in kleding etc. door vrijwilligers van de Reddingbrigades.
Wat zijn de plannen in concreto,eigendom oid rampenvloot, overige inzetten reddingsbrigades, strandwachten etc.

Je stelt de juiste vragen, maar volgens mij is geen van allen nog beantwoordt op dit moment. Alle besturen van de Reddingsbrigades hebben een nieuwsbrief ontvangen met de mededeling dat er 1 constructieve bijeenkomst is geweest waarin is afgesproken om op bestuurs/directieniveau dit jaar nog meerdere bijeenkomsten te gaan houden over samenwerking. En dat vooralsnog beide organisaties zelfstandig blijven. Ik denk dat ze vooral gaan zoeken naar quick wins en dat zijn de vragen die jij stelt niet. Die gaan over complexe, gevoelige, politieke en financiele zaken waar veel mensen een zegje over willen doen. Daar zullen ze voorlopig wel vanaf blijven.

Ik denk dat het in eerste instantie vooral zal gaan over samenwerken (en daardoor besparen) op beroepskrachten, huisvesting etc. De bedrijfsvoering van de werkbedrijven. Dus niet meer naar ieder landelijk overleg een vertegenwoordiger van beide organisaties, maar 1 persoon die beide vertegenwoordigt. Niet meer ieder een eigen volledig uitgeruste werkplaats met duur gereedschap etc. Afspraken over meldingen en de uitruk die daarop volgt. Niet meer racen wie er het eerste is, maar afspraken wie welke melding oppakt. Of bij een gebrek aan vrijwilligers, elkaars mensen gebruiken om die boot sneller uit te kunnen laten rukken.

Het samenvoegen naar 1 organisatie, met 1 vloot en 1 vrijwilligersbestand, daar moet nog wel wat water voor door de Rijn. En de Maas. En de IJssel...

Als ik naar onze eigen brigade kijk, wij zijn een zelfstandige vereniging met een eigen ledenvergadering, met een aardig eigen vermogen (gebouw in eigendom, boten en auto's in eigendom). Wij zijn aangesloten bij (=lid van) Reddingsbrigade Nederland. Ik zie het niet snel gebeuren dat wij ons vermogen en onze zelfbeschikking in een grote pot gaan gooien. En zo zijn er nog 160 zelfstandige verenigingen met leden met stemrecht. Het kan ook nog zomaar gebeuren dat een deel daarvan voor zichzelf begint, of stop, of het lidmaatschap opzegt. Dat is nog wel een spannende: hoe houd je alle kikkers in de kruiwagen.

De KNRM is een centraal geleide stichting, die kunnen sneller zo'n beslissing nemen. Reddingsbrigade Nederland is een democratische pyramide met getrapt stemrecht voor ieder individueel lid. Die zullen allemaal overtuigd moeten worden dat het beter wordt. De koepelorganisatie Reddingsbrigade Nederland is zelf niks, een paar medewerkers en een gebouw. Zonder de aangesloten verenigingen is het een lege doos. Ik weet in ieder geval 1 ding: het meenemen van je leden in een dergelijk proces doe je niet door meteen grote beslissingen te nemen, dat doe je door ze stapje voor stapje op het juiste pad te zetten. Quick wins dus ;-)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #293 Gepost op: 26 oktober 2016, 11:36:51
Denmark Planning for Future With Autonomous Ships

http://gcaptain.com/denmark-planning-for-future-with-autonomous-ships/

In meerdere landen wordt ingezet op schepen zonder bemanningen.
(Veel) bemanningsleden hoeven dan niet meer te worden gered van dit soort schepen maar het vastmaken door een sleepboot (hulpverlening) zal dan anders moeten.
Er zullen toch mensen op een of andere manier aan boord moeten komen, worden gebracht.
De huidige helikopters hebben heden maar een beperkte actieradius dus zullen en middelen ( afstandbediend oid.) aan boord van dit soort schepen moeten komen om dit middels externe opstappers mogelijk te maken.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #294 Gepost op: 31 oktober 2016, 08:42:24
SPOTD – Rolls-Royce Unified Bridge Aboard The Stril Luna

http://gcaptain.com/spotd-rolls-royce-unified-bridge-aboard-stril-luna/

Ergonomie !, wordt steeds belangrijker


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #295 Gepost op: 1 november 2016, 22:51:58
Over ergonomie gesproken. Ik hoorde dat de sleepboten in IJmuiden steeds vaker "achterstevoren" door de sluis gaan. De stuurstand aan de achterkant is net even beter/vertrouwder en het is makkelijker om de voorste lijn vast te maken..


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #296 Gepost op: 1 november 2016, 23:07:56
Citaat van: T4tinus link=msg=1455298 date=1478037118
Over ergonomie gesproken. Ik hoorde dat de sleepboten in IJmuiden steeds vaker "achterstevoren" door de sluis gaan. De stuurstand aan de achterkant is net even beter/vertrouwder en het is makkelijker om de voorste lijn vast te maken..
Dat gaat niet zo zeer om ergonomie, maar om koersvastheid terwijl ze wat minder zicht hebben vanwege de schoorstenen. En dan alleen bij de boten die de aandrijving onder het schip hebben zoals tractor en Voith. De ASD-boten hebben er geen voordeel bij.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #297 Gepost op: 2 november 2016, 08:42:45
Citaat van: T4tinus link=msg=1455298 date=1478037118
Over ergonomie gesproken. Ik hoorde dat de sleepboten in IJmuiden steeds vaker "achterstevoren" door de sluis gaan. De stuurstand aan de achterkant is net even beter/vertrouwder en het is makkelijker om de voorste lijn vast te maken..

Het werken over het voorschip in IJmuiden is rond 1981 ontstaan door de introductie door Wijsmuller Engineering van de methode "push-pull" bij het hoogovenwerk, voor die tijd werd geassisteerd  met vier sleepboten "on the hook". Deze methode "push-pull"  was ontwikkeld in Japan waar zo op grote schaal 400-500 sleepboten in o.a. de havens van Yokohama veel effectiever werd geassisteerd.
De bemanning van de sleepboten kon worden teruggebracht van 6 naar 3 man door het toepassen van lieren op voor en achterschip en per hoogovenboot dus van 4x6=24 man naar 2x3=6 man. De navigatieconsoles werden zo uitgelegd dat zowel vooruit als achteruit met vrij/optimaal uitzicht gewerkt kon worden, de kapitein kon zowel navigeren als zelf de lieren. bedienen.
Wijsmuller Engineering heeft deze methode "push-pull" vervolgens over de hele wereld geintroduceerd met name bij vele olie en gasterminals en containerterminals, Orkney,Hound Point, Fawley, Neste Oy,Statoil etc. ook bij sleepdiensten in de UK, Noorwegen, Finland etc.
In Nederland is Smit pas vele jaren later in de Europoort overgegaan op de zg sterndrive sleepboten, werkte met Voith boten, de technische baas de heer van Wijk had het niet zo op de cardan koppelingen in de asleidingen van de motoren naar de roerpropellers.
Vanwege het gemak van het werken over het voorschip werd dat vervolgens steeds meer toegepast, het nadeel is dat bij hogere snelheden dus bijv het Noordzeekanaal en de Waterweg de koersstabiliteit behoorlijk terug kan gaan lopen. (zie o.a. vergaan van de Fairplay sleepboot te Hoek van Holland).

In 1976 waren de Typhoon en Tempest (AHT) in samenwerking met het Instituut voor Zintuigfysiolgie,Soesterberg, experts op het gebied van ergonomie o.a. de marine en de meerbaks duwvaart, al door Wijsmuller ontwikkeld zodanig dat de kapitein zowel achterop kan navigeren als de 250 tons lier, lage druk hydrauliek Norwinch, tegelijkertijd kon bedienen. (Ergonomie)
De bemanningsterkte kon verder belangrijk terug worden gebracht t.o.v. de overige schepen in de Offshore o.a. Smit-Lloyd.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #298 Gepost op: 2 november 2016, 14:40:25
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1455301 date=1478038076
..
De ASD-boten hebben er geen voordeel bij.

Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #299 Gepost op: 2 november 2016, 14:42:21
En bedankt Thor, leerzaam overzicht over de ontwikkelingen in de havensleepvaart.