Dat bedoel ik juist, de ASD-schepen gaan nu ook achteruit. Het schijnt dat trekken toch effectiever is dat duwen, volgens mijn zegsman heeft dat mogelijk te maken met minder wervelingen in het schroefwater. Dat schijnt ook de reden te zijn voor het over de kop werken.
Oh, je bedoeld tijdens het slepen? Ik begreep dat je het had over het schutten van losse boten. Ja, dat klopt, de ASD-boten doen alles over de kop, ook als ze aan de voorkant van een schip vast zitten. En als ze van IJmuiden naar Amsterdam vast blijven dan gaan ze het hele kanaal achteruit.
De techniek is zo vertrouwd dat er zelfs ASD-boten zijn die geen lier meer achterop hebben (zie foto de Svitzer Muiden).
Dat het met de werveling van het schroefwater te maken heeft is mij ook bekend. Maar ik denk dat het gemak en veiligheid ook een rol speelt. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat ze nooi meer 180 graden draaien en scheren op een springetje. Dat was in mij sleepboottijd wel anders ;-)