a.In het waddengebied wordt wel deze 365/7/24 geboden en ook daar ligt het niet anders. De KNRM doet er nog steeds sleepklusjes van boten die droog gevallen zijn waarbij geen gevaar zetting is. Werk wijze zou dan moeten zijn: Kustwacht allarmeert KNRM, KNRM vaart uit en ziet dat boot vast zit en: 1 wel veilig is, KNRM draag het over aan berger. 2 situatie is niet veilig/risico onderneemt actie, is er een berger dan nemen ze samen actie en draagt over aan de berger. Is er geen berger ronden ze het zelf af door ze naar de dichts bijzijnde veilige haven te brengen.
b.Voor mij blijven gewoon 2 opvallende gevallen dat een bootje ooit door de KNRM van Zeeland naar Scheveningen is gesleept, bootje had motorstoring en had naar de 1e de beste haven gebracht moeten worden en verder succes! En vrij recent in Zeeland een boot die droog gevallen was, veilig lag. Wordt door een berger hulp geboden en die weigert die, dag later brult die om de KNRM en wordt die gratis weg gesleept. En dat zijn maar 2 voorbeelden die gewoon echt niet kloppen.
c.De 365/7/24 inzet is ook niet voor alle knrm stations helaas meer te garanderen. KNRM Huizen is hier helaas een voorbeeld van, dit kan deels komen door demotivatie omdat andere hun klusjes weg kapen maar dan wordt overleg en samenwerking met die andere dus super belangrijk. Het wordt voor alle vrijwillige diensten steeds moeilijker om 24/7 dienst verlening te garanderen en helaas ook bij de KNRM.
d.Wie bepaalt of iemand een professionele berger is? Wat zijn daar de criteria voor?
e.Let wel ik vind de KNRM nog steeds een goede organisatie, ik ben trots er op redder aan wal te zijn, ik geniet er van hun materiaal in actie te zien en heb zelf van uit de ReddingsBrigade ook nog af en toe contact met diverse stations van de KNRM. Maar in bepaalde dingen blijf ik wel critische op ze.
a. Vwb het Waddengebied noem ik toch de o.a. gerealiseerde samenwerking in de buurten van Lauwersoog/Ameland o.a. Veltman.
b. Dat is ten genoegen van de eigenaar/verzekeraar en daar betaal jij als redder aan de wal KNRM o.a. aan mee, er klopt zo langzamerhand nog heel veel meer niet.
c. De Kustwacht laat de KNRM veel te vaak uitrukken o.a.de vrijwilligers van Enkhuizen die soms drie/vier keer per dag laat uitrukken bijvoorbeeld voor een zeiljachtje dat op
100 meter voor de sluis de motor niet op gang kan krijgen en even naar de sluis toe moet worden gesleept. Dat alles zal hopelijk niet gaan ten koste van het redden van
schipbreukelingen door de KNRM.
d. Het lijkt me toch duidelijk dat de door mij als voorbeeld genoemde bedrijven al vele tientallen jaren of meer professionele bergers zijn die professioneel te werk gaan.
Wie : de eigenaar van het vaartuig of de lading, de verzekeraar en soms de bevoegde autoriteiten.
Criteria : o.a. het track record van het bedrijf, het materieel, het personeel, de organisatie, 365/7/24 bereikbaarheid en adequate inzetmogelijkheden en de opgebouwde
relaties in de hulpverlenings/bergingswereld/verzekeringswereld.
e. Ondertussen betaal je wel vrolijk mee aan een groot gedeelte van kosten gemaakt en te maken voor niet levensbedreigende inzetten waar nogmaals de eigenaren en
verzekeraars de lachende derden van zijn.