Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 325191 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Schippers negeren reddingsvestplicht

Schippers dragen niet graag een reddingsvest en negeren de verplichting volgens ROSR en RPR. Een chip om overboord gevallen bemanningsleden snel terug te vinden is er (nog) niet, maar een AIS-noodbaken in een reddingsvest doet het wel. Koninklijke Schuttevaer wil het gebruik stimuleren en schippers meer veiligheidsbewust maken.

etc.



http://www.schuttevaer.nl/nieuws/varend-bestaan/nid18521-schippers-negeren-


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Verkeerscentrale Hoek van Holland open
De Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu heeft 4 april de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer van 57 kilometer uit de kust tot ongeveer de Maeslantkering.

De vernieuwing maakt onderdeel uit van de algehele modernisering van het verkeersbegeleidend systeem van Havenbedrijf Rotterdam. In 2010 opende prinses Margriet al de nieuwe verkeerscentrale Rotterdam in de Botlek. De software van Hamis - het nieuwe informatiesysteem van het Havenbedrijf voor de afhandeling van het scheepvaartverkeer - werd in 2011 opgeleverd.

De nieuwe verkeerscentrale is gevestigd op de plaats waar ooit een bunker uit de Tweede Wereldoorlog stond. Dit verdedigingswerk vormde een schakel in de Atlantikwall die liep van het noorden van Noorwegen tot aan Spanje. De bunker maakt nog steeds deel uit van de verkeerscentrale. Architect Ewout Dorleijn van Tebodin uit Delft ontwierp een hypermoderne verkeerscentrale rondom de anderhalve meter dikke bunkermuren.

Verkeersbegeleiding
Het havengebied van Rotterdam bestrijkt een gebied van 100 kilometer; vanaf het begin van de Eurogeul tot en met de Van Brienenoordbrug. Daarin arriveren  jaarlijks ongeveer 32.000 zeeschepen en 130.000 binnenvaartschepen. Die zijn gezamenlijk goed voor ongeveer  900.000 scheepvaartbewegingen. Havenbedrijf Rotterdam is verantwoordelijk voor de veiligheid en orde in de haven. Daartoe heeft het onder andere 100 verkeersbegeleiders in dienst. Zij maken gebruik van 38 radars en voeren hun werk uit vanuit  de nieuwe Verkeerscentrale Rotterdam en in Hoek van Holland. De haven is ingedeeld in 11 sectoren. Bij de Verkeerscentrale Hoek van Holland zijn vijf sectoren ondergebracht.
www.schuttevaer.nl


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Ook het RVR convenant in de Veiligheids Regio Rijnmond is ondertekend.

http://www.reddingsbrigade.nl/nieuwsbericht/1538
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Kaarten 1800-serie verschijnen minder vaak
 
De 1800 serie wordt in 2013 niet meer in zijn geheel in het voorjaar uitgegeven. Reden zijn bezuinigingen bij het ministerie van defensie, waar de Dienst der Hydrografie onder valt.

De dienst heeft een wettelijke en internationaal afgesproken taak om het Nederlandse deel van de Noordzee en de Nederlandse Antillen in kaart te brengen en deze gegevens ook actueel te houden.

Een andere reden waarom de serie niet in een keer wordt gepubliceerd zijn grote wijzigingen in de verkeersscheidingsstelsels op de Noordzee, in verband met de voorgenomen bouw van een groot aantal windmolenparken.

Kaart 1801 (Nederlandse kust) verschijnt naar verwachting op 15 juni, op basis van veranderingen op de Noordzee per 1 augustus. De kaarten 1811 en 1812 worden naar verwachting in de zomer van 2013 uitgegeven. De overige in 2012 gepubliceerde edities verschijnen niet nieuw in 2013 vanwege beperkte productiecapaciteit maar blijven wel volop leverbaar.

De  edities uit 2012 blijven geldig totdat er een nieuwe editie verschijnt. Het is daarom belangrijk dat alle in 2012 uitgegeven 1800-kaarten door middel van de ‘Berichten aan Zeevarenden’ worden bijgewerkt, totdat de nieuwe edities verschijnen. In het Scheepvaartreglement Westerschelde (SRW) staat dat je strafbaar bent als je geen nieuwe en bijgewerkte kaart aan boord hebt.

De Berichten aan Zeevarenden zijn hier te vinden: anwbwatersport.nl/baz

N. b. De ANWB onderzoekt de mogelijkheid om in 2013 een speciale iOS app uit te geven van de Waddenzee, met de belangrijkste kaartbladen van de kaarten 1811 en 1812. Deze worden dan gecombineerd met de jachthavens uit de Wateralmanak deel 2.


Lichtboei

  • nautisch verkeersmanagement
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
ENC's zijn gratis te downloaden op :  http://www.vaarweginformatie.nl/fdd/main/infra/enc


Elektronische vaarkaarten (ENC’s)
Op deze pagina vindt u de Electronic Navigational Charts (ENC’s) van de hoofdvaarwegen in Nederland welke in beheer zijn bij Rijkswaterstaat. Op deze elektronische vaarkaarten vindt u gegevens over de vaargeul, markering, bebording, brugdoorvaarthoogte en sluisafmetingen.

Op deze site zijn vooralsnog alleen de ENC’s van Rijkswaterstaat beschikbaar. ENC’s van andere vaarwegbeheerders volgen.

Zeeland Update Week 15-2013
Auteur: RWS Zeeland Versie: 1 Datum: 10-04-2013 Toelichting gebruik ENC's
Auteur: RWS DVS Versie: 1 Datum: 18-12-2012 ENC Kaarten Nederland 2013
Auteur: DID Maastricht (JS/AM) Versie: 19 Datum: 16-04-2013 RWS MD0092-2013, aanpassen tonnen Verswatergeul
Auteur: RWS Zeeland Versie: 1 Datum: 17-04-2013 Let op: actuele scheepvaartberichten zijn niet te zien op de ENC’s. Kijk daarvoor op actuele scheepvaartberichten.

Om een ENC te bekijken heeft u speciale software nodig. Deze software wordt door diverse aanbieders te koop aangeboden. Via de volgende link, http://opencpn.org/ocpn/  , komt u bij een freeware programma.

LET OP: Deze ENC freeware software wordt niet ondersteund door Rijkswaterstaat.

Via onderstaande links vindt u (gratis) ENC's van diverse buitenlanden:

België FLARIS / Flemish RIS portal Duitsland ELWIS


guest8310

  • Gast
Gemeente Bergen en reddingsbrigades tekenen dvo

Op donderdag 18 april hebben burgemeester Hetty Hafkamp en de voorzitters van de Vrijwillige Reddingsbrigade Bergen, de Schoorlse Reddingsbrigade en de Egmondse Reddingsbrigade hun handtekeningen gezet onder een dienstverleningsovereenkomst.

Afspraken en verantwoordelijkheden
De drie reddingsbrigades bewaken al jaren het strand voor de gemeente Bergen. Tot nu toe waren de onderlinge afspraken en verantwoordelijkheden hierover nog niet vastgelegd. Met de ondertekening van de dienstverleningsovereenkomst wordt nu voldaan aan een jarenlange behoefte bij zowel de reddingsbrigades als de gemeente.

Pilot ‘Reddingswerk 2010’
De dienstverleningsovereenkomst is het product van de kennis en ervaring van de reddingsbrigades en van informatie uit de pilot ‘Reddingswerk 2010’. Bij deze pilot waren de reddingsbrigaden van de gemeente Bergen, de KNRM, Reddingsbrigade Nederland, de Veiligheidsregio, de Kustwacht en onze gemeente betrokken. In de overeenkomst staan onderlinge afspraken over de samenwerking, over de strandbewaking en de ondersteuning aan andere hulpdiensten, zoals de ambulance. De gemeente voorziet de reddingsbrigaden van veilig materiaal in goede technische staat. De dienstverleningsovereenkomst wordt jaarlijks door de brigades en de gemeente geëvalueerd en indien nodig aangepast.

Primaire taak: strandbewaking
In de dienstverleningsovereenkomst ligt de nadruk op de primaire taak van de reddingsbrigades: strandbewaking. Maar ook de ondersteuning van andere hulpdiensten door de brigades is in de overeenkomst meegenomen. De mensen en materialen van de reddingsbrigaden zijn hiervoor tenslotte 24 uur per dag, het hele jaar door inzetbaar, ook buiten het zomerseizoen.

Bron: Gemeente Bergen (NH)


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Geen spoor van zwervend schip

Het voormalige Russische cruiseschip Lyubov Orlovan, dat enkele maanden geleden op drift raakte voor de Canadese kust is al sinds enige tijd van de radar verdwenen.

Het schip was vanuit Canada net onderweg naar de Dominicaanse Republiek om te worden gesloopt toen het in zwaar weer losraakte. De sleper kon niet meer vastmaken en toen het schip na verloop van tijd in een gebied terecht kwam met offshore-installaties sleepte de kustwacht het buiten de Canadese territoriale wateren en liet het aan haar lot over. Verwacht werd dat het eind april voor de kust van Ierland zou opduiken.
De in Antwerpen wonende Nederlandse horeca-ondernemer en avonturier Pim de Rhoodes wil het schip bemachtigen en heeft al twee speurtochten gemaakt. De eerste moest worden afgebroken vanwege een motorstoring aan boord van zijn schip, de Commandant Fourcault, een voormalige Belgisch opleidingsschip en loodsboot. ‘De tweede keer zijn we gestopt omdat we geen enkele indicatie hadden waar we moesten zoeken', aldus De Rhoodes. Pas nog kwam er de melding van een onbekend, circa 120 meter lang schip, maar dat bleek een vissersvaartuig. Er gaan stemmen op dat het cruiseschip inmiddels gezonken kan zijn, maar dat geloof ik niet. We blijven hoop houden.' (WdN)

www.schuttevaer.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Oefening Nova College
Oefening op de Wadenzee door leerlingen van Nautische College Den Helder. 19 april 2013.

In samenwerking met de Nederlandse Kustwacht, diverse KNRM stations en Koninklijk Instituut van de Marine hebben leerlingen van het Nautisch College Den Helder een Search and Rescue oefening gehouden op de Waddenzee, tussen Den Helder en Oudeschild.
Marinevaartuig Hr.Ms. van Kinsbergen fungeerde als incidentschip. Kustwacht vaartuig Ievoli Amaranth diende als hulpschip en de reddingboten van de stations Den Helder, De Cocksdorp, Oudeschild, Den Oever en Callantsoog van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij schoten eveneens te hulp. Tevens waren een aantal LOTUS slachtoffers ingezet.
Leerlingen van het Nautisch College waren verdeeld over de Van Kinsbergen en de Ievoli Amaranth. Zij ondervonden zodoende een noodsituatie op zee waarop zij moesten reageren conform de geleerde en getrainde procedures.  
Het NOVA College zal nog een persbericht over deze oefening opmaken.
www.kustwacht.nl


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Geslaagde Search and Rescue Exercise met leerlingen Nautisch College

Op vrijdag 19 april namen een 50-tal leerlingen van het Nautisch College in Den Helder deel aan een grootschalige en realistische multidisciplinaire oefening op zee. Deze oefening werd georganiseerd door het Nautisch College Den Helder (ROC Kop van Noord-Holland) en station Den Helder van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) in samenwerking met het Koninklijk Instituut van de Marine (KIM) en de Nederlandse Kustwacht. Deze oefening werd mede mogelijk gemaakt door 50 KNRM-vrijwillers, 7 LOTUS-slachtoffers en circa 30 professionals van de Koninklijke Marine en de Kustwacht.

Hoofddoel van de oefening was om de jonge zeelieden ervaring te laten opdoen in het optreden tijdens een noodscenario aan boord van een zeeschip. Het op een doeltreffende manier kunnen handelen en communiceren bij een gecompliceerd incident is immers van levensbelang. Deze ‘Search and Rescue Exercise’ (SAREX) werd, net zoals in het echt, geheel gecoördineerd door het Kustwachtcentrum in Den Helder. De daadwerkelijke inzet op zee werd verzorgd door zes reddingboten van de KNRM, de noodsleepboot Ievoli Amaranth van de Kustwacht en het marineopleidingsvaartuig Van Kinsbergen waar het noodscenario werd geënsceneerd. En om alles nóg realistischer te maken werd er gebruikgemaakt van LOTUS slachtoffers.

Leerlingen van de maritieme mbo koopvaardij- en visserijopleidingen dienen net zo op te treden als bemanningsleden van een schip op zee dat in een echte noodsituatie doen. De kennis en vaardigheden die hiervoor nodig zijn, hebben ze op school en in het trainingscentrum geleerd. Nu kwam het aan op het toepassen hiervan in de praktijk. Meedoen aan dit soort praktische trainingen maakt dan ook deel uit van het lesprogramma van het Nautisch College. Daarnaast vormen praktijklessen in levensechte navigatie- en machinekamer simulatoren een belangrijk onderdeel van de opleiding van de leerlingen.
Foto's:
http://www.rockopnh.nl/Default.aspx?ID=53&Action=1&NewsId=90&PID=40


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Verhalen nabestaanden O 13 in boekvorm

4 mei 2013, 12.40 uur
Commandant Zeestrijdkrachten vice-admiraal Matthieu Borsboom heeft het 1e exemplaar van het boek ‘O 13 Still on Patrol’ aan voormalig minister-president en onderzeebootcommandant Piet de Jong overhandigd. Hij deed dat in aanwezigheid van vele nabestaanden. Het boek vertelt het verhaal van de enige nog vermiste Nederlandse onderzeeboot.

De Koninklijke Marine verloor in de Tweede Wereldoorlog 7 onderzeeboten. Eén wordt nog vermist op zee. Al jaren zetten de marine en het Comité Nabestaanden Onderzeeboten zich in om de in 1940 vermiste onderzeeboot en haar bemanning terug te vinden. Een zoektocht die sinds 1,5 jaar op de voet wordt gevolgd door de documentairemakers Machiel Martens, Wilco Pleging en Erik Bibo.

Uniek
Bij het maken van de documentaire werd veel duidelijk. Niet alleen door historici die het verdwijnen van de O 13 onderzochten, maar ook door de vele gesprekken met de nabestaanden. Dit leverde persoonlijke verhalen op en ook unieke foto’s en brieven. Te veel, te mooi en te uniek om in de vergetelheid te geraken, vonden Martens, Pleging en Bibo. Daarom zijn al deze herinneringen van nabestaanden gebundeld in het bijzondere boek ‘O 13 Still on Patrol’.

Eerbetoon
“Het boek beschrijft de verwarring, de aanvankelijke hoop, de latere berusting en de verwerking van het grote verdriet na die noodlottige gebeurtenis in 1940”, sprak Borsboom de aanwezigen bij het monument van de Onderzeedienst toe. “Verhalen die bij mij stuk voor stuk een diepe indruk hebben achtergelaten. Het is een eerbetoon aan de 34 manschappen die in de eerste dagen van de oorlog zijn gevallen voor onze vrijheid. Het is een eerbetoon aan alle nabestaanden.” Voormalig onderzeebootcommandant De Jong: "Wat bijzonder, zo'n boek over mijn oude strijdmakkers."

Hr. Ms. O 13 verliet op 12 juni 1940 de haven van Dundee om nooit terug te keren. Wat er gebeurde met de onderzeeboot en de 34 opvarenden is tot op de dag van vandaag onduidelijk.
www.mindef.nl