Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)

Auteur Topic: Algemeen nieuws: Reddingsbrigade, KNRM en/of Kustwacht (geen incidenten)  (gelezen 329265 keer)

0 gebruikers (en 10 gasten bekijken dit topic.

Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Robothelikopter voor Perzische kustwacht

De Iraanse onderzoeksgroep RTS ontwikkelt een robothelikopter die drenkelingen een reddingsboei kan toewerpen.
Aanleiding voor het ontwikkelen is het hoge aantal doden dat door verdrinking om het leven komt in het Iraanse gedeelte van de Kaspische Zee.

De quadcopter met de naam Pars Arial Rescue Robot, heeft vier rotors die van ver radiografisch bestuurbaar zijn. Een camera op de robot stuurt de positie en beelden van het drenkeling terug naar de bestuurder. De quadcopter is verder voorzien van een hittegevoelige camera, infraroodsensoren, acceleratiemeters, gyroscopen en gps.

Voordelen

Het grootste voordeel van deze robothelikopter is de snelheid, waarmee drenkelingen van reddingsmiddelen kunnen worden voorzien. Daarnaast is het ook op termijn goedkoper als blijkt dat er daardoor geen helikopter hoeft te komen, maar kan worden volstaan met het gecontroleerd laten uitrukken van een reddingsboot.

Bron: Zeilen
http://www.telegraaf.nl/vaarkrant/21548032/__Robothelikopter_voor_Perzische_kustwacht__.html
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Robothelikopter voor Perzische kustwacht

De Iraanse onderzoeksgroep RTS ontwikkelt een robothelikopter die drenkelingen een reddingsboei kan toewerpen.
Aanleiding voor het ontwikkelen is het hoge aantal doden dat door verdrinking om het leven komt in het Iraanse gedeelte van de Kaspische Zee.
(...)

Zie hier een infochart: http://www.robotee.com/image/NEWS/31026_Aerial%20Rescue%20Robot-PARS.png
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Verkeerscentrale Hoek van Holland open
De Rotterdamse havenwethouder Jeannette Baljeu heeft 4 april de vernieuwde verkeerscentrale in Hoek van Holland geopend. Vanuit de centrale begeleiden VTS-operators van Havenbedrijf Rotterdam het scheepvaartverkeer van 57 kilometer uit de kust tot ongeveer de Maeslantkering.
(...)

Opening Verkeerscentrale Hoek van Holland
Bron: Havenbedrijf Rotterdam

En bij HvNL ook nog een filmpje: http://www.hartvannederland.nl/nederland/noord-holland/2013/gloednieuwe-maritieme-verkeerscentrale-geopend/
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Zo te zien zitten ze veiliger dan hun Italiaanse collega's in Genua:

 http://www.nu.nl/buitenland/3417137/doden-bij-aanvaring-controletoren-italiaanse-genua.html


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.
Urk heeft zaterdagavond de vissers herdacht die tijdens hun werk omkwamen op zee.

Dat gebeurde, net als ieder jaar, bij het vissersmonument. Bij de marmeren platen met daarop de namen van de overledenen, werden bloemen en kransen gelegd.

Het monument is een beeld van een vissersvrouw die nog één keer kijkt naar zee. De gedenkplek is op 11 mei 1968 onthuld door koningin Juliana

Urk verloor in de afgelopen eeuwen meer dan 350 vissers op zee.

Video:
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/101958/urk-dorp-herdenkt-vissers-die-op-zee-bleven


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
SAREX oefening KNRM: Explosie aan boord
Datum: 15-05-2013
Auteur: Mario Rentmeester

Zoutelande – Afgelopen woensdagavond hielden de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Nederlandse Kustwacht een grootschalige oefening voor de kust van Zoutelande. Het doel van een dergelijke oefening is de samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten en de processen rondom een grootschalig incident te verbeteren.

Scenario
Volgens het scenario vond rond 18:10 een explosie plaats in de machinekamer van betonningsvaartuig MS Rotterdam. De explosie had als gevolg dat het schip water maakte. Tevens waren er diverse bemanningsleden gewond geraakt. Dit varieerde van brandwonden tot een gebroken been. Één van de bemanningsleden was door de explosie overboord geslagen.

Om 18:11 werden de KNRM stations Breskens (Zeemanshoop), Cadzand (Winifred Lucy Verkade Clark) en Westkapelle (Uly) gealarmeerd. Vanuit Rotterdam vertrok een SAR-helikopter van de firma Noordzee Helikopters Vlaanderen. De Kustwacht stuurde patrouillevaartuig Visarend ter plaatse.

Search-and-Rescue
De reddingboot uit Cadzand kwam als eerste ter plaatse, gevolgd door die uit Breskens en Westkapelle. Niet veel later kwam ook de SAR-helikopter ter plaatse, die een dokter en enkele medische koffers aan boord bracht.

Aan boord van de MS Rotterdam heerste een grote chaos. Onduidelijk was hoeveel personen gewond waren geraakt en waar deze zich bevonden. Vanaf de reddingboten werden diverse opstappers overgezet om de gewonden te traceren en te verzorgen. Omdat de MS Rotterdam water maakte werden ook enkele pompen aan boord gebracht.

Terwijl de opstappers bezig waren met het verzorgen van de gewonden en het wegpompen van water uit de machinekamer zochten de reddingboten volgens een zoekpatroon naar het te water geraakte slachtoffer.

Enkele slachtoffers waren buiten bewustzijn en werden met de SAR-helikopter van boord geëvacueerd.

Bron: http://www.mariorentmeester.nl/home/18-2012/172-1552013-sarex-oefening-knrm-explosie-aan-boord-schip

Uitgebreid fotoverslag: http://mario.mariorentmeester.nl/SAREX-4_2013/album/


Reddingboot Winifred LVC uit Cadzand kwam als 1e ter plaatse


Reddingboot Zeemanshoop uit Breskens kwam als 2e ter plaatse


Reddingboot Zeemanshoop benaderd het incidentschip de MS Rotterdam


Reddingboot Winifred LVC zet enkele opstappers over


Reddingboten Zeemanshoop en Winifred LVC


De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC en Uly


De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC, Uly en Zeemanshoop


Vanaf de Uly wordt een pomp overgezet


De opstappers van de Uly krijgen instructies voor hun inzet


De opstappers van de Uly maken de brancard gereed (links in beeld forumlid Hans Provoost)


De Zeemanshoop komt even koffie halen


De reddingboten Uly en Winifred


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
SAREX oefening KNRM: Explosie aan boord
Datum: 15-05-2013
Auteur: Mario Rentmeester

Zoutelande – Afgelopen woensdagavond hielden de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) en de Nederlandse Kustwacht een grootschalige oefening voor de kust van Zoutelande. Het doel van een dergelijke oefening is de samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten en de processen rondom een grootschalig incident te verbeteren.

Scenario
Volgens het scenario vond rond 18:10 een explosie plaats in de machinekamer van betonningsvaartuig MS Rotterdam. De explosie had als gevolg dat het schip water maakte. Tevens waren er diverse bemanningsleden gewond geraakt. Dit varieerde van brandwonden tot een gebroken been. Één van de bemanningsleden was door de explosie overboord geslagen.

Om 18:11 werden de KNRM stations Breskens (Zeemanshoop), Cadzand (Winifred Lucy Verkade Clark) en Westkapelle (Uly) gealarmeerd. Vanuit Rotterdam vertrok een SAR-helikopter van de firma Noordzee Helikopters Vlaanderen. De Kustwacht stuurde patrouillevaartuig Visarend ter plaatse.

Search-and-Rescue
De reddingboot uit Cadzand kwam als eerste ter plaatse, gevolgd door die uit Breskens en Westkapelle. Niet veel later kwam ook de SAR-helikopter ter plaatse, die een dokter en enkele medische koffers aan boord bracht.

Aan boord van de MS Rotterdam heerste een grote chaos. Onduidelijk was hoeveel personen gewond waren geraakt en waar deze zich bevonden. Vanaf de reddingboten werden diverse opstappers overgezet om de gewonden te traceren en te verzorgen. Omdat de MS Rotterdam water maakte werden ook enkele pompen aan boord gebracht.

Terwijl de opstappers bezig waren met het verzorgen van de gewonden en het wegpompen van water uit de machinekamer zochten de reddingboten volgens een zoekpatroon naar het te water geraakte slachtoffer.

Enkele slachtoffers waren buiten bewustzijn en werden met de SAR-helikopter van boord geëvacueerd.

Bron: http://www.mariorentmeester.nl/home/18-2012/172-1552013-sarex-oefening-knrm-explosie-aan-boord-schip

Uitgebreid fotoverslag: http://mario.mariorentmeester.nl/SAREX-4_2013/album/


Reddingboot Winifred LVC uit Cadzand kwam als 1e ter plaatse


Reddingboot Zeemanshoop uit Breskens kwam als 2e ter plaatse


Reddingboot Zeemanshoop benaderd het incidentschip de MS Rotterdam


Reddingboot Winifred LVC zet enkele opstappers over


Reddingboten Zeemanshoop en Winifred LVC


De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC en Uly


De SAR heli van de NHV zet de heliredder af, op de achtergrond de reddingboten Winifred LVC, Uly en Zeemanshoop


Vanaf de Uly wordt een pomp overgezet


De opstappers van de Uly krijgen instructies voor hun inzet


De opstappers van de Uly maken de brancard gereed (links in beeld forumlid Hans Provoost)


De Zeemanshoop komt even koffie halen


De reddingboten Uly en Winifred

Mooie fotoserie en geschikt weer voor een dergelijke oefening !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Inderdaad mooie foto's, zo vanaf de oefenlocatie. O0


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Geen powerboatrace door golven

Powerboats kunnen snelheden halen van 200 kilometer per uur EPA

Toegevoegd: zondag 26 mei 2013, 12:27
Update: zondag 26 mei 2013, 12:34

 Het wereldkampioenschap powerboatracen voor de kust van Scheveningen is afgelast omdat de golven te hoog zijn. De organisatie zegt dat de reddingsboten door de hoge golven niet kunnen uitvaren.

De veiligheid van de coureurs kan daardoor niet worden gegarandeerd. Gisteren zonk een reddingsboot bijna nadat de boot was volgelopen met water.
 

http://nos.nl/artikel/510995-geen-powerboatrace-door-golven.html

De reddingsboten KNRM en reddingsbrigades hebben geen moeite met dit weer.(4-5  NW)

Het zal hier gaan om bootjes ingehuurd door de organisatie.