reanimatie verwarring.

Auteur Topic: reanimatie verwarring.  (gelezen 4865 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #10 Gepost op: 27 januari 2004, 17:22:25
Gezien het feit dat de AED nauwkeuriger kan beoordelen dan de gemiddelde cardioloog lijkt me dat inderdaad ook wel :)

Als je dan maar niet de patient aanschudt tijdens de aed-ecg -analyse  ;D ;D ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 27 januari 2004, 20:22:39
Het apparaat werkt niet net zoals de defi in de ambu. het is mijn inziens zelfs niet te vergelijken. De AED is automatisch, je kan geen dingen doen die niet mogen op dat moment. Je kan dus geen schok toedienen als het apparaat beslist dat het niet nodig is.

Wij hebben er ook eentje van Medtronic, de Lifepak 500. ;)
De opleiding is erg leerzaam.

Christian

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2004, 22:26:46
De AED is niet slim hij is zelfs super stom, maar hij kan wel erg vlug kunstjes doen.

Als je hem aanzet weet hij dat de electrodes niet aangesloten zijn om dat hij een signaaltje krijgt dat de stekker er goed inzit.

Als je de plakkers niet goed op de huid plakt, blijft de overgangsweerstand te hoog en zal hij blijven zeuren dat je de stickers moet plakken.

Als de weeerstand voldoende laag is, maar ook weer niet te laag, dan gaat hij roepen dat iedereen los moet laten omdat hij een hart filmpje maakt.

Niet dat hij weet waar hij mee bezig is, maar hij heeft in zijn geheugen tussen de 5000 en 7000 hartfimpjes staan waarvan een groep van cardiologen gezegd hebben dat het 100% een defibrilleerbaar ritme is en er dus geklapt kan worden.
De AED kijkt dus alleen of het filmpje overeenkomt met een van de filmpjes in zijn geheugen.

Ziet hij geen goed filmpje dan roept hij dat je de circulatie moet controleren want wat dat is staat niet in zijn zeer rechtlijnige "handboek AED"

Vandaar dat hij 100% (= eigenlijk een kans veel kleiner dan 0,5 % dat hij ten onrechte een klap uitdeelt, maar door het zo op te schrijven is de formele tolerantie kleiner dan 0,5 % Als fabrikant moet je risico's op schadeclaims zoveel mogelijk uitsluiten)

De keerzijde daarvan is dat hij in zo'n 7% van de gevallen niet klapt waar een AVK het misschien wel zou doen.

Dat brengt ons bij zijn grote broer die een AED functie kent. Terwijl de AVK het strookje draait kijkt de AED in dat geval over zijn schouder mee om zelf ook met een advies te komen. Het staat de AVK vrij om het op te volgen of niet.

Als er geklapt wordt door de AED dan is dat volgens een ingeprogrammeerd protocol. Ook dat kan de AVK bij het grote broertje overrulen.

De techniek van het klappen op zich is precies dezelfde

Elk filmpje wat hij maakt wordt in zijn geheugen opgeslagen, samen met informatie over de het gebruik van de AED.

Deze filmpjes worden verzameld en de "interessante" gevallen worden aan de groep van cardiologen voorgelegd. Deze bepalen of het filmpje paste bij de analyse die de AED heeft gemaakt en dit wordt zonodig in de update meegenomen.

Je kunt het heel goed vergelijken met de virusscanners van je computer.

Die weten ook alleen maar dat een bepaald bitpatroon buiten de deur gehouden moet worden.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #13 Gepost op: 29 januari 2004, 10:41:07
thx ehbo'er  prima uitleg.

even resumeren:

harstilstand zal de aed geen schok geven indiceren.
maar bij snelle hartkloppingen en ventrikelfibrilleren wel.

zeg ik dit correct?

graag nog even jullie reactie...........

max

Joffry Ambu-Vpk

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 29 januari 2004, 21:31:11
thx ehbo'er  prima uitleg.

even resumeren:

harstilstand zal de aed geen schok geven indiceren.
maar bij snelle hartkloppingen en ventrikelfibrilleren wel.

zeg ik dit correct?

graag nog even jullie reactie...........

max

Inderdaad:

defibrilleren= electrische puls door het hart sturen om hart tijdelijk stil teleggen zodat de normale gangmakercel in de rechterboezem van het hart, of een andere hoog gelegen gangmakercel, een adequaat hartritme kan genereren.

dus bij:
> Asystolie (geen enkele electrische impuls is in het hart aanwezig, dus een volledige stilstand, er wordt geen bloeddruk opgebouwd en patient is per definitie diep bewusteloos) defibrilleert het apparaat niet er is immers geen chaotisch ritme aanwezig dat stilgelegd kan worden door de defibrillatiegolf.

> VT (snel ventriculair hartritme, kamers van het hart trekken te snel samen) zal het apparaat ook niet klappen, want het apparaat weet niet of patient wel of niet bij bewustzijn is (defibrilleren of cardioverteren bij een alerte patient is erg pijnlijk).

> VF :Bij ventrikelfibrilleren (chaotisch snel hartritme waarbij geen bloeddruk wordt opgebouwd en patient per definitie diep bewusteloos is, zal de AED defibrilleren en zo het chaotische ritme proberen om te zetten in een adequaat hartritme.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #15 Gepost op: 29 januari 2004, 23:57:48
Er gaan verhalen rond dat de AED sommige spiertrekkingen aanziet voor VF en dan zou gaan klappen.

De kans dat dat gebeurd zou op zich al uiterst klein zijn en de spiertrekkingen zouden in dat geval meestal zichtbaar moeten zijn.

Kortom in dat uiterste geval heeft de betreffende gewoon pech gehad.

benII

• Forum gebruiker
  • pluk de dag voor je in een vaas eindigt
Reactie #16 Gepost op: 30 januari 2004, 11:20:08
THX

voor jullie reactie's heb gisteren de curus gevolgd. Ik kan niet anders zeggen dat het heel makelijk was en dat het een geweldige aanvulling is op bls.

nu nog wachten op een model dat in mijn binnenzak past . :P

greetz

max