Privacyregels genegeerd bij opvragen klantgegevens

Auteur Topic: Privacyregels genegeerd bij opvragen klantgegevens  (gelezen 3786 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #10 Gepost op: 29 juli 2010, 10:11:47
Nee, ik heb als burger weinig vertrouwen meer in de overheid op dit gebied. Dat heeft niks te maken met de agent op straat, maar wel met het algehele beleid over informatieopslag. Goed dus dat er veel afgeschermd wordt. Laat de overheid het beleid eerst maar eens op orde hebben, zodat de goeden niet onder de kwaden hoeven te lijden.

Zoals gezegd vertrouw ik oom agent wel dat hij die gegevens niet misbruikt, maar de organisatie die politie heet vertrouw ik niet en de organisatie die overheid heet al helemaal niet. Dit komt vanuit een principe dat ik in mijn werk veel tegenkom: bij activiteiten die georganiseerd zijn in een keten, zie je vaak dat de fouten niet optreden bij de schakels (mensen) in de keten, maar in de overgangen.

In dit geval wil ik er best vanuit gaan dat iedere agent zijn werk zo goed mogelijk doet en zelfs dat iedere agent zich aan de regels houdt. Maar dan komt het moment dat er zaken door moeten schuiven, dingen moeten worden overgedragen, gedeeld en anderen geinformeerd. Met alle beste bedoelingen gaat het daar mis: miscommunicatie, regels die anders geinterpreteerd worden, tegenstrijdige werkinstructies, gebrek aan overzicht, etc.

Waar het zowel bij bedrijven als overheid mis gaat op het gebied van automatisering en informatievoorziening (incl. informatiemanagement) is dat ieder onderdeeltje perfect bedacht en geregeld is, maar dat het totaal niet klopt. Dan kan iedere individuele medewerker nog zo zijn best doen en zich perfect aan de regels houden, het moet ergens mis gaan omdat dat zo in het systeem is ingebakken. En met zulke complexe zaken is dat ook bijna niet te voorkomen, omdat het voor 'de mens' op een bepaald moment te groot wordt om te behappen. En dan ontstaat er een kans voor kwaadwillenden om gaatje in de uithoeken van het systeem te prikken.

Daarom klinkt een enorme database met alle gegevens van iedereen heel leuk, maar is het in de praktijk een ramp omdat geen mens in staat is het overzicht te houden of alles wel gebruikt wordt zoals bedacht en bedoeld. Door beperkt gegevens op te slaan, verspreid over meerdere databases met verschillende beheerders/beheerorganisaties worden ze genoodzaakt samen te werken voor het totaalplaatje en heb je dus meteen een controlemiddel: voor het totaalplaatje zijn meerdere mensen nodig die het er met elkaar over MOETEN hebben of deze opvraag geldig is!

En dan kom ik weer terug bij het begin: ik wil best mijn gegevens afstaan want ik heb niks te verbergen, maar dan moeten de politie en de overheid ook open en helder zijn over wat ze met mijn gegevens doen, hoe ze beveiligd zijn en wie er toegang toe heeft etc. Nu komt het op mij een beetje over als: geef alles maar aan ons en dan komt het wel goed. We weten nog niet wat we er mee gaan doen, maar het is altijd handig om te hebben  :D

Iemand '1984' van Orwell gelezen  8)
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2010, 11:01:44
Kan...of niet paranoïde.

Weet ik niet;
- Stel persoon X staat in een databank, met zoiets als  vingerafdrukken (via opsporing of paspoort, maakt niet uit)
- Persoon X belt aan bij iemand om wat voor een reden dan ook en laat daarmee een mooie afdruk achter
- Binnen een half uur wordt de deur van die persoon er uit gebroken en wordt die persoon vermoord.
.....
- Op dat moment is die persoon zijn vingerafdruk een spoor
- Persoon X is als persoon bekend via de databases
- Juist vanwege het spoor is deze persoon direct aan de beurt als verdachte
- Afhankelijk van zijnverklaring, gedrag en reacties kan het zijn dat de opsporingsambtenaar verder gaat zoeken met hem als verdachte (tunnelvisie)
- Persoon X moet in zijn omgeving verklaringen afleggen etc. waarom hij gehoord wordt.

- Als er geen oplossing komt van het misdrijf, zal je daarna altijd schuin aangekeken worden...

Ver gezocht; Wellicht, maar ik denk toch reeel. Er zijn genoeg voorbeelden van mensen die onterecht aangehouden zijn en zelf met de zeldzame explicitie verklaring van de politie/justitie nog steeds het brandmerk dragen. Ook tunnelvisie is een volstrekt menselijk maar gevaarlijk principe.

Natuurlijk wil ik als nabestaande alles in het werkstellen voor een oplossing, maar ja privacy is ook veel waard.....

Moeilijke materie.
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


M@rcel

  • Werkzaam in opsporingsland Hobbyfotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 814
  • "Servo Per Amikeco"
Reactie #12 Gepost op: 30 juli 2010, 14:22:57
Zoals gezegd vertrouw ik oom agent wel dat hij die gegevens niet misbruikt, maar de organisatie die politie heet vertrouw ik niet en de organisatie die overheid heet al helemaal niet.

Ik begrijp dat jij als organisatieadviseur bij de lokale overheid dan ook een uitdagende baan hebt....  ^-^

Grtz,
Marcel